Gå til innhold

enkel julerett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ta med noe norsk julemat til en julesammenkomst snart - men vet ikke hva. Jeg bor på hybel og deler kjøkken med en haug med andre, og har derfor veldig lite utstyr.

Noen enkle, men gode tips? Kan være forrett, hovedrett, dessert eller kaker...

Takk for hjelpen

Skrevet

Rakfisk? Ingen tilberedning, bare oppskjæring.

Eller sylte, sennep og lefse.

Gjest Persille
Skrevet

Dessert; riskrem eller karamellpudding...

Silderetter - kan anrettes rett fra glass.

Sylte, lefse, tilbehør.

Skrevet

Rakfisk? Ingen tilberedning, bare oppskjæring.

Eller sylte, sennep og lefse.

ops, glemte visst å nevne at jeg bor i utlandet;)

Skrevet

ops, glemte visst å nevne at jeg bor i utlandet;)

Risengrynsgrøt!! ;-)

det går jo an å lage noe helt fra bunnen av - dersom du klarer det, da! ;-) det finnes folk som luter selv, graver selv osv.

Jeg har hørt fra bekjente at det skal være relativt lett å grave fisk selv. Så kan man lage sennepssaus og toast til og sette fram.

Søk på nettet etter oppskrifter.

Gravlaks er dessuten mye bedre enn rakfisk, da! ;-)

Skrevet

Risengrynsgrøt!! ;-)

det går jo an å lage noe helt fra bunnen av - dersom du klarer det, da! ;-) det finnes folk som luter selv, graver selv osv.

Jeg har hørt fra bekjente at det skal være relativt lett å grave fisk selv. Så kan man lage sennepssaus og toast til og sette fram.

Søk på nettet etter oppskrifter.

Gravlaks er dessuten mye bedre enn rakfisk, da! ;-)

Er det ikke litt seint å begynne å grave nå, hvis dette er nært forestående?

Skal den ikke ligge og godgjøre seg en god stund, sånn som rakfisken?

Skrevet

Nei, tror at graving bare tar noen dager.

Skrevet

morsan har rett

Skrevet

Nei, tror at graving bare tar noen dager.

Når man bruker 100 nyeste, og derved leser denne trådens innlegg og "Synd på gjerningsmannen.." om hverandre...blir det litt...spesielt...

Skrevet

Når man bruker 100 nyeste, og derved leser denne trådens innlegg og "Synd på gjerningsmannen.." om hverandre...blir det litt...spesielt...

Han brukte bare noen timer på natta han da :o)

Skrevet

Han brukte bare noen timer på natta han da :o)

Sant nok ;-)

Skal vel ikke spøke med slikt, men jeg la ikke helt merke til hvilket innlegg jeg leste, og ble litt overrasket over svaret til morsan...

Skrevet

Kok surkål! Kål og karve og sukker og eddikk får du jo tak i over alt. Så kan du lage kjøttkaker og kalle det medisterkaker. Medisterfarsen er feitere, men kakene blir mye bedre med kjøttdeig syns jeg.

Skrevet

Uff, det skjønner jeg! Jeg skjønte ikke helt hva du mente før jeg hadde lest svarene til deg, og at det var dette med graving som var temaet. Jeg tenkte først at du syntes det var pussig at noen var opptatt av en tragisk drapssak mens andre småpratet om julemat....

Skrevet

Uff, det skjønner jeg! Jeg skjønte ikke helt hva du mente før jeg hadde lest svarene til deg, og at det var dette med graving som var temaet. Jeg tenkte først at du syntes det var pussig at noen var opptatt av en tragisk drapssak mens andre småpratet om julemat....

Nei, jeg leste innleggene litt hulter til bulter, og skjønte ikke helt hvilken tråd jeg var i med en gang ;-)

Skrevet

Nei, jeg leste innleggene litt hulter til bulter, og skjønte ikke helt hvilken tråd jeg var i med en gang ;-)

Fort gjort! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...