Tullerull Skrevet 1. mars 2001 Del Skrevet 1. mars 2001 På ultralydundersøkelsen i går (uke 23+2) bemerket jormor at jeg var ganske stor.Målene på barnet var BPD 61 (-1), MAD 61 (+5) FEM 42. Under avvik på skjemaet skrev hun + 9%. Jeg har også et ganske høyt SF mål. Hva betyr tallene i parantes? Jeg har vært sykemeldt siden uke 16 pga. hyppige kynnere, og både lege og jordmor har antydet at fødselen kan starte før termin. I mitt første svangerskap gikk jeg med vonde kynnere de to siste månedene, og hadde avflatet livmorhals og 1 cm åpning i uke 36. Fødte 16 dager før tiden. Trenger den første fødselen å ha noe å si for hvordan denne fødselen blir? Jeg er engstelig for å føde alt for tidlig denne gang, siden jeg har kynnere (og livmorhalsen min er forholdsvis kort). Tyder målene mine på at barnet mitt blir stort? Har det da lettere for å overleve en tidlig fødsel? Håper på svar. Hilsen Tullerull 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20820-stort-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 1. mars 2001 Del Skrevet 1. mars 2001 Når du ikke har kommet lenger enn til uke 23, kan jeg ikke helt skjønne hvordan de kan si at du kommer til å føde før termin, hvis man da ikke ser at kynnerne du nå har faktisk har modningseffekt på livmorhalsen din. Er kynnerne såpass kraftige, må du helt klart ta dine forhåndsregler. Har du fått skikkelig informasjon om hvordan du skal forholde deg? Hvis du føder nå, er det selvfølgelig altfor tidlig. Skulle du føde etter uke 32, har barnet veldig gode forutsetninger. Det viktigste når man skal vurdere barnets forutsetninger for å klare seg ved en for tidlig fødsel, er at lungene er mest mulig modne. Selvfølgelig vet vi at barn på under 500 gram har dårlige forutsetninger, men vi vet at for hver uke som går, har den bedre muligheter for å klare seg, også uten varige skader. Du har tidligere født 16 dager før termin, men det regnes ikke for tidlig i denne sammenheng. Fra uke 37 er man innenfor termin. 9% vekstavvik er ikke så mye. Hvis du tenker på et lite barn på 500 gram, vil det si 45 gram mer enn gjennomsnittet på samme alder. Jeg er ikke sikker på hva tallene i parentes betyr. Ekspertisen på ultralyd er jordmødre med spesialopplæring/utdannelse og fødselsleger. Du kan evt. henvende deg til noen av disse for å få svar hvis du ønsker nærmere forklaring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20820-stort-barn/#findComment-90278 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.