Gå til innhold

Dette med karakterer.

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Jeg vil være anonym, for dette skal ikke oppfattes som skryt.

Min 14-åring hadde alt rett på en prøve, men ble likevel skuffet.

Hun fikk 5+.

Begrunnelsen var at det var 2 andre elever som også fikk alt riktig.

Ja ja, det er ingen stor sak, men er det slik man måler en karakter?

Så selv om man håper på å gjøre det bra selv, så må man også håpe at sine medelever gjør det dårlig?

Dette er visst en klasse med svært flinke elever. Det betyr at snittkarakteren blir høyere.

Men jeg hadde trodd at hvis man har alt riktig, så har man alt riktig. Skulle være umulig å trekke noe da?

En gang mistet datteren min en 6-er i matte fordi hun glemte sette to streker under svaret på et stykke.

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• frosken

9

• jubalong70

7

• Katt-ja

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Sånn er det
Skrevet

Hvis man er vant til å være best er det et nederlag når man ikke er det.

Skrevet

"Begrunnelsen var at det var 2 andre elever som også fikk alt riktig. Ja ja, det er ingen stor sak, men er det slik man måler en karakter?"

Noe liknende opplevde jeg første året på ingeniørlinjen, i et programmeringsprosjekt. Der var det et par gjøker som leverte fra seg besvarelser som gikk langt utenfor pensum, hvorpå sensor satte ned noen besvarelser som ellers ville fått A til B.

Det blir like feil uansett nivå eller setting. Man kan _ikke_ senke besvarelser som normalt ville gitt full pott fordi noen har enda bedre besvarelser. Leverer man en besvarelse som, logisk sett, skulle vært bedre enn høyeste karakter, så skal man ikke få noe ekstra for det. Så nei - jeg er helt enig med deg i at dette er en fullstendig feil måte å gradere på.

Der jeg har gått blir f.eks karakterene klassifisert slik: C = En middels god besvarelse. B = En meget god besvarelse, over middels av hva som kan forventes etc. Dette skal være statiske målestokker, ut fra enhver fornuftig logikk.

"..........................................."

Skrevet

"En gang mistet datteren min en 6-er i matte fordi hun glemte sette to streker under svaret på et stykke"

DET hadde jeg, om nødvendig, klaget inn til høyere hold.

".........................................."

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Hvis man er vant til å være best er det et nederlag når man ikke er det.

Nei, jeg tror ikke det var et nederlag, men en liten skuffelse.

Dette er faget hun er svakest i (nynorsk). Derfor var det ikke noe nederlag for henne å ikke være best i dette faget. Tror bare hun følte en liten frustrasjon over at hun ikke forsto begrunnelsen.

Jeg vil bare høre om dette er vanlig jeg.

Hun vet ingenting om at jeg spør dere om det her.

Gjest Sånn er det
Skrevet

Dette er faget hun er svakest i (nynorsk). Derfor var det ikke noe nederlag for henne å ikke være best i dette faget. Tror bare hun følte en liten frustrasjon over at hun ikke forsto begrunnelsen.

Feil å sette karakterer sånn. Hvis man er i en klasse med mange svake elever, vil det medføre at noen elever står, selv om de har for lite kunnskap, bare for å fordele karakterene.

Men det kan jo være læreren tenkte prøven må ha vært for lett, siden det ble uvanlig mange høye karakterer, som dermed utettmessig kunne trekke opp snittet?

Skrevet

Noen lærere gir 6 for alt riktig, andre krever vel noe helt ekstra for 6-eren, mener jeg å huske. Det burde selvsagt være likt for de forskjellige lærerne, men...

Skrevet

Dette har ikke vi opplevd. Min datter får/fikk 6'ere uavhengig av om andre har fått det og også med et par småfeil. Det med de strekene var jammen drøyt!

Det er nok forskjellige regler her virker det som om, men skulle ikke vært det.

Skrevet

Legger til at min datter nå går i 1. kl. på videregående og min erfaring som jeg skrev gjelder altså både på denne skolen og på ungdomsskolen tidligere.

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Feil å sette karakterer sånn. Hvis man er i en klasse med mange svake elever, vil det medføre at noen elever står, selv om de har for lite kunnskap, bare for å fordele karakterene.

Men det kan jo være læreren tenkte prøven må ha vært for lett, siden det ble uvanlig mange høye karakterer, som dermed utettmessig kunne trekke opp snittet?

Ja, læreren sa at det var en lett prøve.

Men som datteren min sier.- Da får hun søren meg lage en prøve hvor hele karakterskalaen kan brukes.

Skrevet

For å få en 6'er holder det ikke alltid å ha alt rett. Noen lærere krever "det lille ekstra", at du virkelig kan og har satt deg inn i emnet. Ikke bare at du kan svare på akkurat det det blir spurt om.

Skrevet

For å få en 6'er holder det ikke alltid å ha alt rett. Noen lærere krever "det lille ekstra", at du virkelig kan og har satt deg inn i emnet. Ikke bare at du kan svare på akkurat det det blir spurt om.

Det skal IKKE gjelde i realfag på videregående nivå. I et realfag er en besvarelse hvor alt er korrekt, og alt som er spurt etter er besvart, en perfekt besvarelse.

"............................................."

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Dette har ikke vi opplevd. Min datter får/fikk 6'ere uavhengig av om andre har fått det og også med et par småfeil. Det med de strekene var jammen drøyt!

Det er nok forskjellige regler her virker det som om, men skulle ikke vært det.

Det er så mange flinke elever i denne klassen.

Datteren min har fått en ny elev i klasse. Hun er svært frustrert. På den forrige skolen fikk hun bare 5-ere.

I den nye klassen får har hun nesten bare 3-ere og 4-ere.

Ser ut som det er en fordel å gå i en klasse med svake elever da.

PS. Hun skal få slippe å bytte klasse altså;)

Gjest Sånn er det
Skrevet

Men som datteren min sier.- Da får hun søren meg lage en prøve hvor hele karakterskalaen kan brukes.

Det er jeg helt enig i :-)

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Jeg kan legge til at hun fikk 6 i matte på kortet da.

På heldagsprøven var hun heldig, for da var det en annen lærer som rettet oppgavene.

Skrevet

Ah! Var det så at _ingen_ fikk toppkarakter? Da er det litt annerledes, selv om det ikke nødvendigvis er helt streit.

Jeg husker en gang på ungdomsskolen, hvor jeg fikk alt riktig på en musikkprøve. Det samme gjalt en annen i klassen. Men vi fikk begge M+, da lærere sa at han ikke ville gi S på den første prøven.

".........................................."

Skrevet

Det skal IKKE gjelde i realfag på videregående nivå. I et realfag er en besvarelse hvor alt er korrekt, og alt som er spurt etter er besvart, en perfekt besvarelse.

Hun var 14, så det er vel på ungdomsskolen, ikke videregående ;-)

Skrevet

Og det var ikke realfag heller, derimot nynorsk :)

Skrevet

På ungdomsskolen skal elever lære å ha to streker under svar på matematikk oppgaver. Så det er trekk når man glemmer det.

Men at man ikke får toppkarakter fordi andre også har gjort det bra, er ikke rettferdig. Da ville jeg klaget, og ønsket å vite hva hun skulle gjort bedre for å få toppkarakter. Det skal ikke være helt umulig å få det. da er det feil.

Men det skal sies at lærere vurderer veldig forskjellig. På lærerhøyskolen lærer man ikke å vurdere eller gi karakter. Det det kan fort bli litt synsing.

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Men noen prøver er det vanskelig å gjøre det lille ekstra.

Dette var visst bøying av nynorske verb o.l.

Jeg skal ikke si det for sikkert, men er det så veldig mange forskjellige måter å gjøre det på?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...