Gjest Ikke akkurat nå. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Ah! Var det så at _ingen_ fikk toppkarakter? Da er det litt annerledes, selv om det ikke nødvendigvis er helt streit. Jeg husker en gang på ungdomsskolen, hvor jeg fikk alt riktig på en musikkprøve. Det samme gjalt en annen i klassen. Men vi fikk begge M+, da lærere sa at han ikke ville gi S på den første prøven. ".........................................." Ok, så da er det slik det skal være. Ingen fikk 6, men 3 stykker hadde alt riktig og alle fikk 5+. Nå går hun bare i 9-ende, så ingen krise. Var bare nysgjerrig på om dette er vanlig. 0 Siter
favn Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Det er vel slik at noen lærere/skoler praktiserer å følge den s.k. Gauss-kurven, det vil si at det skal være en viss fordeling av alle karakterene i klassen. 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Det er vel slik at noen lærere/skoler praktiserer å følge den s.k. Gauss-kurven, det vil si at det skal være en viss fordeling av alle karakterene i klassen. Ja, det forstår jeg. Men likevel. Når alt er riktig, så er alt riktig. Jeg forstår ikke dette helt jeg, men jeg gidder ikke ta det opp med læreren. Norsk er ikke det sterkeste faget hennes, så dette var uansett positivt. Men hadde hun gått i 10-ende, så kunne dette ha ødelagt for henne. Hun har klare planer for hva hun ønsker etter ungdomskolen, selv om dette så klart kan forandre seg mange ganger innen den tid. 0 Siter
Gjest Sånn er det Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Ja, det forstår jeg. Men likevel. Når alt er riktig, så er alt riktig. Jeg forstår ikke dette helt jeg, men jeg gidder ikke ta det opp med læreren. Norsk er ikke det sterkeste faget hennes, så dette var uansett positivt. Men hadde hun gått i 10-ende, så kunne dette ha ødelagt for henne. Hun har klare planer for hva hun ønsker etter ungdomskolen, selv om dette så klart kan forandre seg mange ganger innen den tid. Når sånt oppstår burde læreren ha flere prøver sånn at elevene får vist hva de kan, og den ene karakteren ikke betyr så mye. 0 Siter
Gjest Lillepy Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Når sånt oppstår burde læreren ha flere prøver sånn at elevene får vist hva de kan, og den ene karakteren ikke betyr så mye. Ja, for tid har man sååå mye av på skolen. De ferreste rekker over pensum, så det er nok fra før. 0 Siter
Gjest Sånn er det Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Ja, for tid har man sååå mye av på skolen. De ferreste rekker over pensum, så det er nok fra før. Ja, det er jo et problem... 0 Siter
Prozak Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Ok, så da er det slik det skal være. Ingen fikk 6, men 3 stykker hadde alt riktig og alle fikk 5+. Nå går hun bare i 9-ende, så ingen krise. Var bare nysgjerrig på om dette er vanlig. Har de begynt med tallkarakterer på ungdomsskolen, nå? *gammel* "..............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Og det var ikke realfag heller, derimot nynorsk Jeg svarte på vedkommende som snakket om "alt rett" - det kan, logisk nok, kun gjelde realfag :-) "............................................" 0 Siter
Gjest Cezalion Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Har de begynt med tallkarakterer på ungdomsskolen, nå? *gammel* "..............................................." Begynte de med i 1998. :-) 0 Siter
Prozak Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Begynte de med i 1998. :-) *Bla i dødsannonsene* "...................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 På ungdomsskolen skal elever lære å ha to streker under svar på matematikk oppgaver. Så det er trekk når man glemmer det. Men at man ikke får toppkarakter fordi andre også har gjort det bra, er ikke rettferdig. Da ville jeg klaget, og ønsket å vite hva hun skulle gjort bedre for å få toppkarakter. Det skal ikke være helt umulig å få det. da er det feil. Men det skal sies at lærere vurderer veldig forskjellig. På lærerhøyskolen lærer man ikke å vurdere eller gi karakter. Det det kan fort bli litt synsing. "På ungdomsskolen skal elever lære å ha to streker under svar på matematikk oppgaver. Så det er trekk når man glemmer det." Hvis det kun er én strek under ett svar, så har det ingenting med god pedagogikk eller fornuftig noe-som-helst å gjøre å trekke ned karakteren. Man har også, som regel, litt å gå på på toppkarakteren (f.eks 95-100/100). ".........................................." 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Kanskje hun ikke hadde utfyllende nok svar til å få toppkarakter? 0 Siter
Prozak Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Ja, det forstår jeg. Men likevel. Når alt er riktig, så er alt riktig. Jeg forstår ikke dette helt jeg, men jeg gidder ikke ta det opp med læreren. Norsk er ikke det sterkeste faget hennes, så dette var uansett positivt. Men hadde hun gått i 10-ende, så kunne dette ha ødelagt for henne. Hun har klare planer for hva hun ønsker etter ungdomskolen, selv om dette så klart kan forandre seg mange ganger innen den tid. Jeg fikk visst ikke helt med meg at det var norsk det var snakk om. Men hva slags norskprøve er det snakk om hvis det er mulig å "ha alt riktig"? "............................................" 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Trykte på send-knappen litt for fort =) Fikk de to andre toppkarakter? Hvis de fikk det, så ble nok svarene sammenlignet og de hadde svart bedre enn din datter.. 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Jeg fikk visst ikke helt med meg at det var norsk det var snakk om. Men hva slags norskprøve er det snakk om hvis det er mulig å "ha alt riktig"? "............................................" Det var nynorsk. Bøying av verb og den slags. Kun ren pugging. 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Trykte på send-knappen litt for fort =) Fikk de to andre toppkarakter? Hvis de fikk det, så ble nok svarene sammenlignet og de hadde svart bedre enn din datter.. Neida, de fikk 5+ de også. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Neida, de fikk 5+ de også. Så utrolig teit. Kanskje det går på trynefaktor? Ikke stygt ment altså, men da jeg gikk på u.skolen/vgs så gikk det ofte på hvem man var. HATER sånne lærere!! Har du/hun prøvd å klagd? 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Så utrolig teit. Kanskje det går på trynefaktor? Ikke stygt ment altså, men da jeg gikk på u.skolen/vgs så gikk det ofte på hvem man var. HATER sånne lærere!! Har du/hun prøvd å klagd? Men her ble de jo behandlet likt da, så kan ikke skylde på trynefaktoren;) Nei, jeg avventer for å se hva som skjer fremover. Det er neste år hvor slike ting kan bli avgjørende for hvilke skoler hun kan komme inn på etterpå. 0 Siter
Prozak Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Det var nynorsk. Bøying av verb og den slags. Kun ren pugging. Ah, ok - da kan man jo ha "alt riktig". "............................................" 0 Siter
tiliti Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Det er vel slik at noen lærere/skoler praktiserer å følge den s.k. Gauss-kurven, det vil si at det skal være en viss fordeling av alle karakterene i klassen. gauss-kurven sier ingenting om at INGEN i klassen kan få 6 hvis alt er riktig besvart. Det er heller slik at det skal være så så mange % av hver karakter. Her fikk alle 3 med alle rett 5+ i stedet for 6. Fordi de var 3 og ikke 1. Høres ut som læreren har misforstått karaktersetting med lotto. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.