Gå til innhold

Dette med karakterer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke alle prøver har tilstrekkelig stor vanskelighetsgrad til at det er rimelig å gi 6 på besvarelser med alt riktig.

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• frosken

9

• jubalong70

7

• Katt-ja

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er så mange flinke elever i denne klassen.

Datteren min har fått en ny elev i klasse. Hun er svært frustrert. På den forrige skolen fikk hun bare 5-ere.

I den nye klassen får har hun nesten bare 3-ere og 4-ere.

Ser ut som det er en fordel å gå i en klasse med svake elever da.

PS. Hun skal få slippe å bytte klasse altså;)

Det kommer jo litt an på om målsetningen er å lære mest mulig eller ikke om det er bra å gå i klasse med flinke elever eller ikke...

Skrevet

Synes ikke det er noe å klage på. Synes barnet ditt skal være fornøyd.

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det var et nederlag, men en liten skuffelse.

Dette er faget hun er svakest i (nynorsk). Derfor var det ikke noe nederlag for henne å ikke være best i dette faget. Tror bare hun følte en liten frustrasjon over at hun ikke forsto begrunnelsen.

Jeg vil bare høre om dette er vanlig jeg.

Hun vet ingenting om at jeg spør dere om det her.

Det er ikke gitt at hun fullt ut har forutsetninger for å forstå begrunnelsen. Karaktersetting er en kompleks affære, og dersom man bruker hele skalaen på relativt enkle prøver så gir det et skjevt bilde når standpunktkarakteren skal settes.

Skrevet

Ja, læreren sa at det var en lett prøve.

Men som datteren min sier.- Da får hun søren meg lage en prøve hvor hele karakterskalaen kan brukes.

Datteren din får nok av muligheter senere til å vise om hun er god for en sekser i nynorsk. Det er ikke alltid lett å lage prøver som er egnet til å bruke hele skalaen på, særlig ikke når man tester elevenes ferdigheter i verbbøyning ol.

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Det kommer jo litt an på om målsetningen er å lære mest mulig eller ikke om det er bra å gå i klasse med flinke elever eller ikke...

Ja, det er sant det. Det vigtigste er å lære selvfølgelig, og sånn sett kan konkuranse være bra.

Men litt av vitsen med karakterer er at de skal brukes videre til å komme inn på skoler.

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Synes ikke det er noe å klage på. Synes barnet ditt skal være fornøyd.

Neida, vi skal ikke klage.

Jeg klager aldri jeg. Jeg stiller bare spørsmåltegn ved enkelte ting.

Det må vel være lov?

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Det er ikke gitt at hun fullt ut har forutsetninger for å forstå begrunnelsen. Karaktersetting er en kompleks affære, og dersom man bruker hele skalaen på relativt enkle prøver så gir det et skjevt bilde når standpunktkarakteren skal settes.

Jeg forstår også at en heldagsprøve skal veie tyngre enn en enkel glosetest f.eks.

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Datteren din får nok av muligheter senere til å vise om hun er god for en sekser i nynorsk. Det er ikke alltid lett å lage prøver som er egnet til å bruke hele skalaen på, særlig ikke når man tester elevenes ferdigheter i verbbøyning ol.

He he, hun kommer aldri til å bli god for en sekser i nynorsk.

Norsk og nynorsk er de svakeste fagene hennes. Hun har 4. Men hun ligger ofte på 4+, med noen 5 minuser innimellom. Så hun kan jobbe seg opp til 5.

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Ikke alle prøver har tilstrekkelig stor vanskelighetsgrad til at det er rimelig å gi 6 på besvarelser med alt riktig.

Men synes du ikke det er litt rart at de ikke heller lager prøver hvor hele skalaen kan ta`s i bruk?

Skrevet

JEg synes også det er helt sykt det opplegget med at det ikke kan være flere enn så og så mange som får de forskjellige karakterene.

Karakterer skal være basert på jobben som er gjort, og ikke hvor mange som har gjort den jobben.

Skrevet

Men synes du ikke det er litt rart at de ikke heller lager prøver hvor hele skalaen kan ta`s i bruk?

Nei, jeg synes ikke det er rart:-)

Det er tidkrevende å lage prøver, og ikke alltid like lett å få til et vanskelighetsspenn som muliggjør bruk av hele skalaen på en fornuftig måte.

Og selv om du forstår at heldagsprøven skal vektlegges mer enn korte ferdighetstester, så er det ikke gitt at elevene er like gode til å forstå det. De har en tendens til å telle antall 4'ere, 5'ere og 6'ere de har fått i løpet av semesteret og så ha en klar formening om hva de bør få i standpunkt ut i fra dette.

Skrevet

Jeg gir ikke 6 dersom svarene er ren gjenfortelling fra boka. En kan pugge seg til 5, men 6 krever forståelse i tillegg.

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Jeg gir ikke 6 dersom svarene er ren gjenfortelling fra boka. En kan pugge seg til 5, men 6 krever forståelse i tillegg.

Ja, men det er forskjell på prøver.

Var ikke noe gjenfortelling her.

Hadde det vært det hadde det vært en helt annen sak.

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er rart:-)

Det er tidkrevende å lage prøver, og ikke alltid like lett å få til et vanskelighetsspenn som muliggjør bruk av hele skalaen på en fornuftig måte.

Og selv om du forstår at heldagsprøven skal vektlegges mer enn korte ferdighetstester, så er det ikke gitt at elevene er like gode til å forstå det. De har en tendens til å telle antall 4'ere, 5'ere og 6'ere de har fått i løpet av semesteret og så ha en klar formening om hva de bør få i standpunkt ut i fra dette.

Ja, jeg forstår poenget ditt.

Men det er heller ikke lett for en 14-åring å skjønne at at man ikke får toppkarakter når alt er riktig og det ikke er mulig å besvare det på en mer riktig måte heller.

Da burde læreren ha sagt på forhånd at dette er en lett prøve og det beste som går an å oppnå her er 5+.

Skrevet

Det bør alltid være mulig å få toppkarakter på en prøve, for hvordan ellers skal en arbeide seg til en toppkarakter som standpunkt, dersom alle prøvene kun kan gi 5+?

Har datteren din spurt om det var mulig å få en sekser på prøven og hvorfor hun ikke fikk det?

I min klasse på ungdomsskolen fikk vi gjerne velge om vi ønsket en vanskelig, middels eller lett prøve, men valgte en lett kunne en aldri få bedre enn G. Kun den vanskeligste kunne gi toppkarakter. Jeg vet ikke hvor læreren satte vanskelighetsnivået på akkurat denne prøven, men som sagt, jeg mener at de aller fleste prøvene bør kunne gi en sekser dersom alt er riktig og eleven viser svært god forståelse.

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Det bør alltid være mulig å få toppkarakter på en prøve, for hvordan ellers skal en arbeide seg til en toppkarakter som standpunkt, dersom alle prøvene kun kan gi 5+?

Har datteren din spurt om det var mulig å få en sekser på prøven og hvorfor hun ikke fikk det?

I min klasse på ungdomsskolen fikk vi gjerne velge om vi ønsket en vanskelig, middels eller lett prøve, men valgte en lett kunne en aldri få bedre enn G. Kun den vanskeligste kunne gi toppkarakter. Jeg vet ikke hvor læreren satte vanskelighetsnivået på akkurat denne prøven, men som sagt, jeg mener at de aller fleste prøvene bør kunne gi en sekser dersom alt er riktig og eleven viser svært god forståelse.

"Har datteren din spurt om det var mulig å få en sekser på prøven og hvorfor hun ikke fikk det?"

Ja, hun spurte og fikk til svar at det var 2 andre som også fikk alt riktig. Derfor kunne hun ikke gi 6 for noen.

Altså var det litt for mange som hadde alt riktig.

Hvis hun hadde vært den eneste som fikk alt riktig, hadde hun fått 6.

Så da lærte datteren min at hun må unne sine venner det verste og ikke være snill med å hjelpe med dem lekser.

He he, neida så langt går hun nok ikke, men er man egoistisk nok, så kan det jo være noen begynner å tenke slik etterhvert.

Skrevet

"Har datteren din spurt om det var mulig å få en sekser på prøven og hvorfor hun ikke fikk det?"

Ja, hun spurte og fikk til svar at det var 2 andre som også fikk alt riktig. Derfor kunne hun ikke gi 6 for noen.

Altså var det litt for mange som hadde alt riktig.

Hvis hun hadde vært den eneste som fikk alt riktig, hadde hun fått 6.

Så da lærte datteren min at hun må unne sine venner det verste og ikke være snill med å hjelpe med dem lekser.

He he, neida så langt går hun nok ikke, men er man egoistisk nok, så kan det jo være noen begynner å tenke slik etterhvert.

Piggsnodig argument.

Det er greit at prøven hadde vært for lett dersom halve klassen fikk alt riktig, men tre stykker med sekser er da en fin fordeling.

Skrevet

JEg synes også det er helt sykt det opplegget med at det ikke kan være flere enn så og så mange som får de forskjellige karakterene.

Karakterer skal være basert på jobben som er gjort, og ikke hvor mange som har gjort den jobben.

Men er det naturlig at f.eks en fjerdedel skulle fått toppkarakter? Det blir helt feil det også.

Den naturlige fordelingen er stort sett ganske riktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...