frosken Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Ikke alle prøver har tilstrekkelig stor vanskelighetsgrad til at det er rimelig å gi 6 på besvarelser med alt riktig. 0 Siter
frosken Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Det er så mange flinke elever i denne klassen. Datteren min har fått en ny elev i klasse. Hun er svært frustrert. På den forrige skolen fikk hun bare 5-ere. I den nye klassen får har hun nesten bare 3-ere og 4-ere. Ser ut som det er en fordel å gå i en klasse med svake elever da. PS. Hun skal få slippe å bytte klasse altså Det kommer jo litt an på om målsetningen er å lære mest mulig eller ikke om det er bra å gå i klasse med flinke elever eller ikke... 0 Siter
pelles64 Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Synes ikke det er noe å klage på. Synes barnet ditt skal være fornøyd. 0 Siter
frosken Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Nei, jeg tror ikke det var et nederlag, men en liten skuffelse. Dette er faget hun er svakest i (nynorsk). Derfor var det ikke noe nederlag for henne å ikke være best i dette faget. Tror bare hun følte en liten frustrasjon over at hun ikke forsto begrunnelsen. Jeg vil bare høre om dette er vanlig jeg. Hun vet ingenting om at jeg spør dere om det her. Det er ikke gitt at hun fullt ut har forutsetninger for å forstå begrunnelsen. Karaktersetting er en kompleks affære, og dersom man bruker hele skalaen på relativt enkle prøver så gir det et skjevt bilde når standpunktkarakteren skal settes. 0 Siter
frosken Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Ja, læreren sa at det var en lett prøve. Men som datteren min sier.- Da får hun søren meg lage en prøve hvor hele karakterskalaen kan brukes. Datteren din får nok av muligheter senere til å vise om hun er god for en sekser i nynorsk. Det er ikke alltid lett å lage prøver som er egnet til å bruke hele skalaen på, særlig ikke når man tester elevenes ferdigheter i verbbøyning ol. 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Det kommer jo litt an på om målsetningen er å lære mest mulig eller ikke om det er bra å gå i klasse med flinke elever eller ikke... Ja, det er sant det. Det vigtigste er å lære selvfølgelig, og sånn sett kan konkuranse være bra. Men litt av vitsen med karakterer er at de skal brukes videre til å komme inn på skoler. 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Synes ikke det er noe å klage på. Synes barnet ditt skal være fornøyd. Neida, vi skal ikke klage. Jeg klager aldri jeg. Jeg stiller bare spørsmåltegn ved enkelte ting. Det må vel være lov? 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Det er ikke gitt at hun fullt ut har forutsetninger for å forstå begrunnelsen. Karaktersetting er en kompleks affære, og dersom man bruker hele skalaen på relativt enkle prøver så gir det et skjevt bilde når standpunktkarakteren skal settes. Jeg forstår også at en heldagsprøve skal veie tyngre enn en enkel glosetest f.eks. 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Datteren din får nok av muligheter senere til å vise om hun er god for en sekser i nynorsk. Det er ikke alltid lett å lage prøver som er egnet til å bruke hele skalaen på, særlig ikke når man tester elevenes ferdigheter i verbbøyning ol. He he, hun kommer aldri til å bli god for en sekser i nynorsk. Norsk og nynorsk er de svakeste fagene hennes. Hun har 4. Men hun ligger ofte på 4+, med noen 5 minuser innimellom. Så hun kan jobbe seg opp til 5. 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Ikke alle prøver har tilstrekkelig stor vanskelighetsgrad til at det er rimelig å gi 6 på besvarelser med alt riktig. Men synes du ikke det er litt rart at de ikke heller lager prøver hvor hele skalaen kan ta`s i bruk? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 JEg synes også det er helt sykt det opplegget med at det ikke kan være flere enn så og så mange som får de forskjellige karakterene. Karakterer skal være basert på jobben som er gjort, og ikke hvor mange som har gjort den jobben. 0 Siter
frosken Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Men synes du ikke det er litt rart at de ikke heller lager prøver hvor hele skalaen kan ta`s i bruk? Nei, jeg synes ikke det er rart:-) Det er tidkrevende å lage prøver, og ikke alltid like lett å få til et vanskelighetsspenn som muliggjør bruk av hele skalaen på en fornuftig måte. Og selv om du forstår at heldagsprøven skal vektlegges mer enn korte ferdighetstester, så er det ikke gitt at elevene er like gode til å forstå det. De har en tendens til å telle antall 4'ere, 5'ere og 6'ere de har fått i løpet av semesteret og så ha en klar formening om hva de bør få i standpunkt ut i fra dette. 0 Siter
Gjest Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Jeg gir ikke 6 dersom svarene er ren gjenfortelling fra boka. En kan pugge seg til 5, men 6 krever forståelse i tillegg. 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Jeg gir ikke 6 dersom svarene er ren gjenfortelling fra boka. En kan pugge seg til 5, men 6 krever forståelse i tillegg. Ja, men det er forskjell på prøver. Var ikke noe gjenfortelling her. Hadde det vært det hadde det vært en helt annen sak. 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Nei, jeg synes ikke det er rart:-) Det er tidkrevende å lage prøver, og ikke alltid like lett å få til et vanskelighetsspenn som muliggjør bruk av hele skalaen på en fornuftig måte. Og selv om du forstår at heldagsprøven skal vektlegges mer enn korte ferdighetstester, så er det ikke gitt at elevene er like gode til å forstå det. De har en tendens til å telle antall 4'ere, 5'ere og 6'ere de har fått i løpet av semesteret og så ha en klar formening om hva de bør få i standpunkt ut i fra dette. Ja, jeg forstår poenget ditt. Men det er heller ikke lett for en 14-åring å skjønne at at man ikke får toppkarakter når alt er riktig og det ikke er mulig å besvare det på en mer riktig måte heller. Da burde læreren ha sagt på forhånd at dette er en lett prøve og det beste som går an å oppnå her er 5+. 0 Siter
cecily Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Det bør alltid være mulig å få toppkarakter på en prøve, for hvordan ellers skal en arbeide seg til en toppkarakter som standpunkt, dersom alle prøvene kun kan gi 5+? Har datteren din spurt om det var mulig å få en sekser på prøven og hvorfor hun ikke fikk det? I min klasse på ungdomsskolen fikk vi gjerne velge om vi ønsket en vanskelig, middels eller lett prøve, men valgte en lett kunne en aldri få bedre enn G. Kun den vanskeligste kunne gi toppkarakter. Jeg vet ikke hvor læreren satte vanskelighetsnivået på akkurat denne prøven, men som sagt, jeg mener at de aller fleste prøvene bør kunne gi en sekser dersom alt er riktig og eleven viser svært god forståelse. 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Det bør alltid være mulig å få toppkarakter på en prøve, for hvordan ellers skal en arbeide seg til en toppkarakter som standpunkt, dersom alle prøvene kun kan gi 5+? Har datteren din spurt om det var mulig å få en sekser på prøven og hvorfor hun ikke fikk det? I min klasse på ungdomsskolen fikk vi gjerne velge om vi ønsket en vanskelig, middels eller lett prøve, men valgte en lett kunne en aldri få bedre enn G. Kun den vanskeligste kunne gi toppkarakter. Jeg vet ikke hvor læreren satte vanskelighetsnivået på akkurat denne prøven, men som sagt, jeg mener at de aller fleste prøvene bør kunne gi en sekser dersom alt er riktig og eleven viser svært god forståelse. "Har datteren din spurt om det var mulig å få en sekser på prøven og hvorfor hun ikke fikk det?" Ja, hun spurte og fikk til svar at det var 2 andre som også fikk alt riktig. Derfor kunne hun ikke gi 6 for noen. Altså var det litt for mange som hadde alt riktig. Hvis hun hadde vært den eneste som fikk alt riktig, hadde hun fått 6. Så da lærte datteren min at hun må unne sine venner det verste og ikke være snill med å hjelpe med dem lekser. He he, neida så langt går hun nok ikke, men er man egoistisk nok, så kan det jo være noen begynner å tenke slik etterhvert. 0 Siter
org Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Høres merkelig ut. Alt rett = 6. Enkelt og greit! 0 Siter
cecily Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 "Har datteren din spurt om det var mulig å få en sekser på prøven og hvorfor hun ikke fikk det?" Ja, hun spurte og fikk til svar at det var 2 andre som også fikk alt riktig. Derfor kunne hun ikke gi 6 for noen. Altså var det litt for mange som hadde alt riktig. Hvis hun hadde vært den eneste som fikk alt riktig, hadde hun fått 6. Så da lærte datteren min at hun må unne sine venner det verste og ikke være snill med å hjelpe med dem lekser. He he, neida så langt går hun nok ikke, men er man egoistisk nok, så kan det jo være noen begynner å tenke slik etterhvert. Piggsnodig argument. Det er greit at prøven hadde vært for lett dersom halve klassen fikk alt riktig, men tre stykker med sekser er da en fin fordeling. 0 Siter
cecily Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 JEg synes også det er helt sykt det opplegget med at det ikke kan være flere enn så og så mange som får de forskjellige karakterene. Karakterer skal være basert på jobben som er gjort, og ikke hvor mange som har gjort den jobben. Men er det naturlig at f.eks en fjerdedel skulle fått toppkarakter? Det blir helt feil det også. Den naturlige fordelingen er stort sett ganske riktig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.