Gå til innhold

Dette med karakterer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men er det naturlig at f.eks en fjerdedel skulle fått toppkarakter? Det blir helt feil det også.

Den naturlige fordelingen er stort sett ganske riktig.

Vet du, jeg synes det er helt naturlig at 100% får toppkarakter hvis 100% har gjort seg fortjent til det.

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• frosken

9

• jubalong70

7

• Katt-ja

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vet du, jeg synes det er helt naturlig at 100% får toppkarakter hvis 100% har gjort seg fortjent til det.

Da må det i tilfelle være en geniklasse, for verden er ikke slik.

Skrevet

"På ungdomsskolen skal elever lære å ha to streker under svar på matematikk oppgaver. Så det er trekk når man glemmer det."

Hvis det kun er én strek under ett svar, så har det ingenting med god pedagogikk eller fornuftig noe-som-helst å gjøre å trekke ned karakteren. Man har også, som regel, litt å gå på på toppkarakteren (f.eks 95-100/100).

".........................................."

Som sagt, lærere vurderer veldig forskjellig, i og med at man ikke får noen opplæring i å sette karakter, og det heller ikke er noe faktasvar på hvordan man gjør det.

Skrevet

"Har datteren din spurt om det var mulig å få en sekser på prøven og hvorfor hun ikke fikk det?"

Ja, hun spurte og fikk til svar at det var 2 andre som også fikk alt riktig. Derfor kunne hun ikke gi 6 for noen.

Altså var det litt for mange som hadde alt riktig.

Hvis hun hadde vært den eneste som fikk alt riktig, hadde hun fått 6.

Så da lærte datteren min at hun må unne sine venner det verste og ikke være snill med å hjelpe med dem lekser.

He he, neida så langt går hun nok ikke, men er man egoistisk nok, så kan det jo være noen begynner å tenke slik etterhvert.

Syns du skulle ta en telefon til læreren, og forklare din datters undring, og i den forbindelse ønsker du å stille et viktig spørsmål:

Hvordan kunne han gi to andre karakteren seks, når datteren din hadde svart tilsvarende og fått fem pluss?

Hva utgjorde den store forskjellen i innholdet til disse tre kandidatene?

Ikke for å være "flisespikker". Men, en lærer har også en viss informasjonsplikt med logisk ressonnement bak, i forhold til sine elever og deres foreldre.

Argumentasjonen han kom med ift. din datter er ikke godt nok.

Skrevet

Ikke alle prøver har tilstrekkelig stor vanskelighetsgrad til at det er rimelig å gi 6 på besvarelser med alt riktig.

Synes det var innmari hyggelig at ungdomsskolen hadde M som høyeste karakter i heimkunnskap.

Har venner fra andre skoler som har S. Hehe.

Men vi fikk altså ikke mer enn M, det var max, da hadde man gjort alt man kunne i heimkunnskap.

Samme årskull, forskjellige skoler.

Lett for arbeidsgivere å sammenligne karakterer når det er slik (ikke det at de bruker ungdomsskolekarakterene så ofte da men de telte jo når vi skulle inn på vgs og vi stilte svakere enn naboskolen fordi vi ikke kunne få 6 i heimkunnskap)

Skrevet

Synes det var innmari hyggelig at ungdomsskolen hadde M som høyeste karakter i heimkunnskap.

Har venner fra andre skoler som har S. Hehe.

Men vi fikk altså ikke mer enn M, det var max, da hadde man gjort alt man kunne i heimkunnskap.

Samme årskull, forskjellige skoler.

Lett for arbeidsgivere å sammenligne karakterer når det er slik (ikke det at de bruker ungdomsskolekarakterene så ofte da men de telte jo når vi skulle inn på vgs og vi stilte svakere enn naboskolen fordi vi ikke kunne få 6 i heimkunnskap)

Det er neppe anledning for skoler å ikke benytte hele skalaen dersom det er aktuelt når det gjelder standpunktkarakterer. Jeg snakker kun om enkeltstående tester hvor man kun tester en begrenset mengde av det elevene skal kunne. På slike tester kan det være mest korrekt å ikke benytte hele skalaen.

(På min ungdomsskole tror jeg de aldri ga S i heimkunnskap eller forming, så du er ikke alene...*s* )

Annonse

Skrevet

Ja, jeg forstår poenget ditt.

Men det er heller ikke lett for en 14-åring å skjønne at at man ikke får toppkarakter når alt er riktig og det ikke er mulig å besvare det på en mer riktig måte heller.

Da burde læreren ha sagt på forhånd at dette er en lett prøve og det beste som går an å oppnå her er 5+.

Det er ikke fullt så synd på 14-åringen din som du vil ha det til...*s* Moren hennes kan jo f.eks. hjelpe til med gode forklaringer på hvorfor man ikke alltid benytter hele skalaen på slike prøver:-)

P

(P.S. Håper du ikke innbiller deg at vi ikke kjenner deg igjen..*s*)

Skrevet

JEg synes også det er helt sykt det opplegget med at det ikke kan være flere enn så og så mange som får de forskjellige karakterene.

Karakterer skal være basert på jobben som er gjort, og ikke hvor mange som har gjort den jobben.

En skal ikke bruke gauskurvenn på en klasse. Bør være større elevgrunnlang for at den skal kunne fungere etter hensikten. Har selv opplevd klasser der storparten av elevene lå i bunnskiktet, mends i andre klasser er der mange som skal ha toppkarakterene.

Skrevet

På småprøver som det ser ut til at dette var, kan man godt la 5+ være beste karakter. Sånn var det i min tid også - heldagsprøver kunne gi S, 1- og 2-timersprøver ga ofte M+ som beste karakter.

Nynorskfaget er mer enn bare bøyninger og utfylling. På en halv- eller heldagsprøver hvor de også må skrive selv, ikke bare vise at de kan grammatikken, er det mer på sin plass å bruke 6-eren. Da skal det ikke spille noen rolle om det er en eller flere som får denne karakteren dersom besvarelsene virkelig er svært bra.

Så jeg synes karakteren er OK, men begrunnelsen er feil / mangelfull. Læreren burde (også) sagt at prøven var nokså lett og omfattet bare en begrenset del av faget, og at 5+ derfor var best. Ikke brukt antallet som eneste begrunnelse. Et stort antall elever med alt riktig _beviser_ jo at prøven er enkel, men antallet i seg selv kan ikke være _eneste_ begrunnelse.

Hvis elevene holder på med å beregne snittkarakteren sin gjennom året / semesteret uten å ta hensyn til at ikke alle prøver er like store / omfattende, kan de lage masse bråk dersom de f.eks. får 5 ved årsslutt mens de selv synes de har et snitt på f.eks. 5,7 og derfor skulle hatt en sekser. Noen elever begynner med dette tyranniet allerede i 8. fordi de absolutt skal inn på en eliteskole. Så jeg forstår godt at læreren er litt forsiktig med å dele ut seksere.

Datteren min (10. klasse) har forøvrig også en streng realfagslærer som trekker poeng i f.eks. matte dersom de ikke har ført oppgaven helt som hun vil. Det hjelper ikke om de har fått riktig svar.

Det at det kan være _litt_ enklere å få gode karakterer i en svak klasse, kommer man ikke utenom. Slik har det alltid vært. På orienteringsmøter om valg av videregående kommer dette spørsmålet garantert opp - elevene lurer på om det er smart å søke en "dårlig" skole, for å komme lettere til et godt resultat fra vgs...

Skrevet

En skal ikke bruke gauskurvenn på en klasse. Bør være større elevgrunnlang for at den skal kunne fungere etter hensikten. Har selv opplevd klasser der storparten av elevene lå i bunnskiktet, mends i andre klasser er der mange som skal ha toppkarakterene.

Host, kremt - maaange skrivefeil her. Litt kjapp da innlegget ble sendt ...

Skrevet

Ja, det forstår jeg. Men likevel. Når alt er riktig, så er alt riktig.

Jeg forstår ikke dette helt jeg, men jeg gidder ikke ta det opp med læreren. Norsk er ikke det sterkeste faget hennes, så dette var uansett positivt.

Men hadde hun gått i 10-ende, så kunne dette ha ødelagt for henne.

Hun har klare planer for hva hun ønsker etter ungdomskolen, selv om dette så klart kan forandre seg mange ganger innen den tid.

Hvordan kan det ødelegge for det som skjer etter ungdomsskkolen at jenta får 5+ på en prøve? Høres merkelig ut.

Skrevet

Da må det i tilfelle være en geniklasse, for verden er ikke slik.

Nei, sjansen for at alle i en klasse skal få 100% er forsvinnende liten. Men det er jo en teoretisk mulighet - ikke sant.

Tenk om det faktisk var slik at alle gjorde det perfekt på en prøve, og så var det bare noen få som fikk beste karakter, noen som fikk nest beste, mange som fikk middels og noen som fikk dårlig - bare fordi det "skulle være slik"?

Hadde du blitt glad for en dårlig karakter bare fordi læreren skulle følge boka?

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Syns du skulle ta en telefon til læreren, og forklare din datters undring, og i den forbindelse ønsker du å stille et viktig spørsmål:

Hvordan kunne han gi to andre karakteren seks, når datteren din hadde svart tilsvarende og fått fem pluss?

Hva utgjorde den store forskjellen i innholdet til disse tre kandidatene?

Ikke for å være "flisespikker". Men, en lærer har også en viss informasjonsplikt med logisk ressonnement bak, i forhold til sine elever og deres foreldre.

Argumentasjonen han kom med ift. din datter er ikke godt nok.

Du har nok misforstått problemstillingen litt. Alle fikk 5+.

Annonse

Skrevet

Helt enig.

Min kjære mormor var lærer og hun nektet å bruke Gauskurven (takk for at du minnet meg på hva den het).

Hun mente at elevene skulle bli dømt ut fra hva de gjorde, samme hvor mange som gjorde det like godt eller dårlig.

Skrevet

Jeg svarte på vedkommende som snakket om "alt rett" - det kan, logisk nok, kun gjelde realfag :-)

"............................................"

Nja, gloseprøve, grammatikk-prøve og denslags kan man jo ha "alt rett" i, da ;-) Men ikke en tentamen eller noe slikt, det er jeg enig i. Og det er derfor jeg alltid likte realfagene best :)

Skrevet

Hvordan kan det ødelegge for det som skjer etter ungdomsskkolen at jenta får 5+ på en prøve? Høres merkelig ut.

Du må kjenne til opptaksreglene for studieforberedende linjer (tidl. allmennfaglig studieretning) i Oslo for å forstå det :-)

Hvis man ikke ønsker å gå på en skole innenfor "regionen" der man bor (dette trenger ikke være de nærmeste skolene, regionen er bestemt av grenser som politikerne har bestemt), konkurrerer man kun på karakterer. Superskolene ligger i sentrum, og mange av de ambisiøse elevene / familiene bor ikke der. Bare halvparten av plassene på hver skole kan gis til de som bor utenfor regionen. Det blir da relativt få plasser alle utenfor regionen skal konkurrere om, og hvert poeng teller. Da spiller det en rolle om man får 5 eller 6 i sidemål.

I min datters klasse førte dette bl.a. til at en elev laget et forferdelig rabalder fordi h*n ikke fikk 6 i heimkunnskap i 8., men "bare" 5. Det sørgelige er at læreren til slutt ga etter for presset.

Skrevet

"...regionen er bestemt av grenser som politikerne har fastsatt..."

burde det ha stått.

Jeg fikk nemlig 6 i norsk på videregående :-)

Skrevet

Helt enig.

Min kjære mormor var lærer og hun nektet å bruke Gauskurven (takk for at du minnet meg på hva den het).

Hun mente at elevene skulle bli dømt ut fra hva de gjorde, samme hvor mange som gjorde det like godt eller dårlig.

Det er Gausskurven med 2 s'er :-) Om ikke du vil få folk til å tenke på Brødrene Dal...

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Det er ikke fullt så synd på 14-åringen din som du vil ha det til...*s* Moren hennes kan jo f.eks. hjelpe til med gode forklaringer på hvorfor man ikke alltid benytter hele skalaen på slike prøver:-)

P

(P.S. Håper du ikke innbiller deg at vi ikke kjenner deg igjen..*s*)

" Moren hennes kan jo f.eks. hjelpe til med gode forklaringer på hvorfor man ikke alltid benytter hele skalaen på slike prøver:-)"

Nei, vi rotter oss sammen mot læreren vi nå;) He he, neida vi snakket om det i 2 minutter ca, og siden har det ikke vært noe tema mellom oss. Det er jo ikke noen krise, men jeg skjønner det ikke helt selv. Jeg synes det er bedre å ta i bruk hele karakterskalaen, så kan læreren heller gjøre oppmerksom på at enkle prøver ikke vektlegges så mye som større prøver.

Kjenner meg igjen du liksom;)?

Er jeg den eneste mammaen med en 14-årig datter her inne?

Skrevet

Du må kjenne til opptaksreglene for studieforberedende linjer (tidl. allmennfaglig studieretning) i Oslo for å forstå det :-)

Hvis man ikke ønsker å gå på en skole innenfor "regionen" der man bor (dette trenger ikke være de nærmeste skolene, regionen er bestemt av grenser som politikerne har bestemt), konkurrerer man kun på karakterer. Superskolene ligger i sentrum, og mange av de ambisiøse elevene / familiene bor ikke der. Bare halvparten av plassene på hver skole kan gis til de som bor utenfor regionen. Det blir da relativt få plasser alle utenfor regionen skal konkurrere om, og hvert poeng teller. Da spiller det en rolle om man får 5 eller 6 i sidemål.

I min datters klasse førte dette bl.a. til at en elev laget et forferdelig rabalder fordi h*n ikke fikk 6 i heimkunnskap i 8., men "bare" 5. Det sørgelige er at læreren til slutt ga etter for presset.

Det var oppklarende, takk.

Det siste du sier, høres merkelig ut. Det er legitimt å klage, men da skal den nye karakteren settes av andre, evt av andre i samråd med lærer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...