Gå til innhold

Dette med karakterer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

"...regionen er bestemt av grenser som politikerne har fastsatt..."

burde det ha stått.

Jeg fikk nemlig 6 i norsk på videregående :-)

Ingen liten prestasjon. Norsk er det mest omfattende og komplekse faget på vgs.

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• frosken

9

• jubalong70

7

• Katt-ja

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det var oppklarende, takk.

Det siste du sier, høres merkelig ut. Det er legitimt å klage, men da skal den nye karakteren settes av andre, evt av andre i samråd med lærer.

Jeg er helt enig. Det kan jo hende at datteren min ikke fikk med seg alle detaljer, men hun syntes prosessen var nokså kvalmende.

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Hvordan kan det ødelegge for det som skjer etter ungdomsskkolen at jenta får 5+ på en prøve? Høres merkelig ut.

Skjønner du ikke det?

Hvis hun står og vipper mellom 4 og 5, og læreren er usikker på om hun skal gi 4 eller 5, så vil en 6-er (selv om prøven var lett) hjelpe i hennes favør til å få en femmer bittelitt mer enn en 5+.

Skjønner?

Det kan (i noen tilfeller)være ørsmå marginer som skiller en standpunktkarakter fra en annen.

Skrevet

" Moren hennes kan jo f.eks. hjelpe til med gode forklaringer på hvorfor man ikke alltid benytter hele skalaen på slike prøver:-)"

Nei, vi rotter oss sammen mot læreren vi nå;) He he, neida vi snakket om det i 2 minutter ca, og siden har det ikke vært noe tema mellom oss. Det er jo ikke noen krise, men jeg skjønner det ikke helt selv. Jeg synes det er bedre å ta i bruk hele karakterskalaen, så kan læreren heller gjøre oppmerksom på at enkle prøver ikke vektlegges så mye som større prøver.

Kjenner meg igjen du liksom;)?

Er jeg den eneste mammaen med en 14-årig datter her inne?

Døh - du har vært kjempeflink til å skifte nick hver bidige gang, og jeg skal ikke oute deg. Men det er ikke _bare_ de konkrete opplysningene man kjenner igjen folk på, vet du.

Jeg tror ikke jeg heller kunne skrevet et langt, anonymt innlegg her (spesielt ikke på småbarnsforum) uten at enkelte tenkte i en bestemt retning :-)

Jeg synes forøvrig ikke spørsmålet ditt er av en sånn art at du trenger å være anonym. Du ser jo av svarene at oppfatningene varierer.

Skrevet

Skjønner du ikke det?

Hvis hun står og vipper mellom 4 og 5, og læreren er usikker på om hun skal gi 4 eller 5, så vil en 6-er (selv om prøven var lett) hjelpe i hennes favør til å få en femmer bittelitt mer enn en 5+.

Skjønner?

Det kan (i noen tilfeller)være ørsmå marginer som skiller en standpunktkarakter fra en annen.

Nåååh, sånn ja.

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Nei, sjansen for at alle i en klasse skal få 100% er forsvinnende liten. Men det er jo en teoretisk mulighet - ikke sant.

Tenk om det faktisk var slik at alle gjorde det perfekt på en prøve, og så var det bare noen få som fikk beste karakter, noen som fikk nest beste, mange som fikk middels og noen som fikk dårlig - bare fordi det "skulle være slik"?

Hadde du blitt glad for en dårlig karakter bare fordi læreren skulle følge boka?

Jeg er enig med deg.

Lærerne selv sier at dette er en svært sterk faglig klasse.

Det sier jo litt da når ei ny jente har begynt i klassen, som er vant til å få bare 5-ere, nå ikke oppnår mer enn toppen 4-ere.

For å komme inn på andre skoler etterpå, så må de konkurere med elever som kanskje er svakere, men som likevel kan ha greid å oppnå høyere karakterer, fordi snittet i deres klasse var lavere.

For meg høres dette helt snålt ut.

Annonse

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Jeg er helt enig. Det kan jo hende at datteren min ikke fikk med seg alle detaljer, men hun syntes prosessen var nokså kvalmende.

Det synes til og med jeg er kvalmende;)

Skrevet

Nei, sjansen for at alle i en klasse skal få 100% er forsvinnende liten. Men det er jo en teoretisk mulighet - ikke sant.

Tenk om det faktisk var slik at alle gjorde det perfekt på en prøve, og så var det bare noen få som fikk beste karakter, noen som fikk nest beste, mange som fikk middels og noen som fikk dårlig - bare fordi det "skulle være slik"?

Hadde du blitt glad for en dårlig karakter bare fordi læreren skulle følge boka?

"Tenk om det faktisk var slik at alle gjorde det perfekt på en prøve, og så var det bare noen få som fikk beste karakter, noen som fikk nest beste, mange som fikk middels og noen som fikk dårlig - bare fordi det "skulle være slik"?"

SÅ urettferdig er heller ikke verden- eller lærerne.

*humre*

Skrevet

" Moren hennes kan jo f.eks. hjelpe til med gode forklaringer på hvorfor man ikke alltid benytter hele skalaen på slike prøver:-)"

Nei, vi rotter oss sammen mot læreren vi nå;) He he, neida vi snakket om det i 2 minutter ca, og siden har det ikke vært noe tema mellom oss. Det er jo ikke noen krise, men jeg skjønner det ikke helt selv. Jeg synes det er bedre å ta i bruk hele karakterskalaen, så kan læreren heller gjøre oppmerksom på at enkle prøver ikke vektlegges så mye som større prøver.

Kjenner meg igjen du liksom;)?

Er jeg den eneste mammaen med en 14-årig datter her inne?

Skal ikke påstå at jeg kjenner deg igjen, dersom du ikke liker det :-) Mente ikke noe galt med det.

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Skal ikke påstå at jeg kjenner deg igjen, dersom du ikke liker det :-) Mente ikke noe galt med det.

Jeg liker det ikke, så du må ta det tilbake:o)

Skrevet

Jeg liker det ikke, så du må ta det tilbake:o)

Tilbaketatt! (siden det er deg...*s*)

Gjest Ikke akkurat nå.
Skrevet

Tilbaketatt! (siden det er deg...*s*)

Takk;)

*puster lettet ut*

Skrevet

Du har nok misforstått problemstillingen litt. Alle fikk 5+.

Ok, da har jeg nok missforstått.***

Annonse

Skrevet

Det er Gausskurven med 2 s'er :-) Om ikke du vil få folk til å tenke på Brødrene Dal...

Takk! Jeg har aldri sett ordet skrevet før, bare hørt det uttalt.

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Lærerne selv sier at dette er en svært sterk faglig klasse.

Det sier jo litt da når ei ny jente har begynt i klassen, som er vant til å få bare 5-ere, nå ikke oppnår mer enn toppen 4-ere.

For å komme inn på andre skoler etterpå, så må de konkurere med elever som kanskje er svakere, men som likevel kan ha greid å oppnå høyere karakterer, fordi snittet i deres klasse var lavere.

For meg høres dette helt snålt ut.

Nemlig.

Skrevet

"Tenk om det faktisk var slik at alle gjorde det perfekt på en prøve, og så var det bare noen få som fikk beste karakter, noen som fikk nest beste, mange som fikk middels og noen som fikk dårlig - bare fordi det "skulle være slik"?"

SÅ urettferdig er heller ikke verden- eller lærerne.

*humre*

Nei, jeg håper ikke det :)

Men det blir helt feil for meg å skulle henge seg opp i en kurve og sette karakterer etter det.

Det blir omtrent som å si at Lise pleier aldri å få bedre enn 3, derfor får hun ikke det nå heller - selv om prøven tilsier at hun skulle hatt en 5'er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...