Gå til innhold

Reparasjon av bærbar pc?

Anbefalte innlegg

Gjest pc-pernille
Skrevet

PC'n min har vært syk lenge nå.

Den er en HP, prosessor på 2,8 ghz, 448 MB RAM og 40 GB harddisk. Den ble kjøpt i september 2004, garantien har gått ut.

Problemet er vel noe mellom strømforsyning/CPU-vifta.

Den klarer ikke tunge økter (mange nedlastinger, spill, mange program åpen samtidig osv), og

selvsagt er det dette jeg vil bruke pcn mest til.

Vifta jobber omtrent kontinuerlig, og den slår seg av som oftest etter en time (holder sjelden ut lenger)

Vet at reparasjon på bærbare er spesielt dyre.

Må jeg belage meg på å kjøpe ny?

Trodde denne var ganske bra da jeg kjøpte den for over 1 år siden, men det tok jo bare et par mnd før den begynner å klikke.

Etter et halvt år fikk jeg tilsendt ny strømkabel fra produsenten som mente at dette var hovedårsaken. Det ble litt bedre, men

begynte raskt igjen.

Jeg har også kjøpt luft på boks for å rengjøre viftene. Da ble den litt rolige (vifta bråkte ikke), men nå er den like ille igjen.

Kunne tenke meg å bytte ut skjermkortet også.

Pris?

Hvis reparasjon blir for dyrt, hvor mye kan jeg ta for den dersom jeg selger den?

Fortsetter under...

Skrevet

Du skal IKKE betale NOE som helst!!

Er vel ikke din feil at dette skjer!

Du har 5 års reklamasjon, så ta det på den!

Uhørt at du skal måtte reparere en såvidt 1 år gammel bærbar pc.

Skrevet

Hvis den ble kjøpt ny i september 2004, så går ikke garantien ut før i desember 2006. Enkelte selgere forsøker å svindle kundene med 1 års garanti, men du har rett på to år, så det er bare å kreve garanti-rep.

"..............................................."

Gjest pc-pernille
Skrevet

Hvis den ble kjøpt ny i september 2004, så går ikke garantien ut før i desember 2006. Enkelte selgere forsøker å svindle kundene med 1 års garanti, men du har rett på to år, så det er bare å kreve garanti-rep.

"..............................................."

Oi, så fornøyelig å høre!

Men hvorfor går garantien ut i desember når jeg kjøpte den i september?

To år er to år? Eller?

Skrevet

Oi, så fornøyelig å høre!

Men hvorfor går garantien ut i desember når jeg kjøpte den i september?

To år er to år? Eller?

Jeg mente september :-)

Jeg har hatt flere krangler med leverandører av maskiner opp gjennom årene. Utrolig nok finner du fortsatt utsalg, spesiellt webshopper, som presterer å presentere "1 års garanti", med det argumentet at prisen er laver enn om det skulle vært 2 år. Men garantien ved privatkjøp er 2 år i følge kjøpsloven, og det finnes ingen mulighet ved et vanlig kjøp/salg til å fraskrive seg den rettigheten.

Det som imidlertid er litt vanskelig, er at hvis man leser kjøpsloven tradisjonellt, så faller en pc under kategorien for elektronisk utstyr som er ment å skulle vare lenge. Ihvertfall inntil for ikke så altfor lenge siden kunne det argumenteres for at kjøpslovens krav om 5 års reklamasjon også gjelder for en pc. Det er imidlertid mulig dette har endret seg de siste årene.

"......................................."

Skrevet

Jeg mente september :-)

Jeg har hatt flere krangler med leverandører av maskiner opp gjennom årene. Utrolig nok finner du fortsatt utsalg, spesiellt webshopper, som presterer å presentere "1 års garanti", med det argumentet at prisen er laver enn om det skulle vært 2 år. Men garantien ved privatkjøp er 2 år i følge kjøpsloven, og det finnes ingen mulighet ved et vanlig kjøp/salg til å fraskrive seg den rettigheten.

Det som imidlertid er litt vanskelig, er at hvis man leser kjøpsloven tradisjonellt, så faller en pc under kategorien for elektronisk utstyr som er ment å skulle vare lenge. Ihvertfall inntil for ikke så altfor lenge siden kunne det argumenteres for at kjøpslovens krav om 5 års reklamasjon også gjelder for en pc. Det er imidlertid mulig dette har endret seg de siste årene.

"......................................."

Garanti og forbrukerkjøpslov er to forskjellige begreper. Et produkt kan godt ha ett års garanti og være dekket av forbrukerkjøpsloven i fem år samtidig.

Når det er sagt - jeg har i alle fall uten problemer fått medhold i skifte av både harddisk og hovedkort i min Dell etter forbrukerkjøpsloven på en maskin som var over to år gammel.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...