Gå til innhold

Om passiv røyking

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg er ei jente på 23 år, har røyka selv og har nå bestemt meg for å slutte, dette er vel den tredje uka.

Grunnen til at jeg slutta er fordi jeg ble ble nærvøs og fikk faktisk noen psykiske problem av det..

Mitt problem nå er at min beste venninne selv røyker, og ikveld var jeg hos henne.

Jeg var der en time og på den stunden røyka hun 4-5 røyk.. jeg merka at jeg drog det inn i meg selv også, og ble faktisk nervøs og kvalm av det..ville bare dra hjem..snufs..

hva gjør jeg?

Skrevet

Spør om hun kan røyke ute......?

Man kommer ikke på besøk til noen som røyker, og ber vedkommende gå ut av sitt eget hjem for å røyke. Det måtte i såfall være hvis man var alergisk.

"............................................."

Skrevet

Du sier at du reagerer så mye på røyk at du ikke kan komme på besøk, så holder du deg unna heretter. Du får si at du går hjem når de tar seg en røyk, så kan det jo hende de har såpass folkeskikk at de går ut eller dropper røyken mens du er der.

Skrevet

Man kommer ikke på besøk til noen som røyker, og ber vedkommende gå ut av sitt eget hjem for å røyke. Det måtte i såfall være hvis man var alergisk.

Syns du det er greit hvis man har med seg barn da? Å be de gå ut å røyke (eller la være) den tida man er på besøk.

Skrevet

Syns du det er greit hvis man har med seg barn da? Å be de gå ut å røyke (eller la være) den tida man er på besøk.

Jeg syns ikke det.

Vi har vært på besøk med folk som røyker med barn, det er såpass sjelden at det ikke betyr noe. Å be noen gå ut og røyke i eget hjem blir for mye syns jeg.

Men en kan jo begrense besøkene. Og evt. snakke med dem dersom det er noen en besøker veldig ofte (f eks besteforeldre en ser mye til)

:)

Skrevet

Jeg syns ikke det.

Vi har vært på besøk med folk som røyker med barn, det er såpass sjelden at det ikke betyr noe. Å be noen gå ut og røyke i eget hjem blir for mye syns jeg.

Men en kan jo begrense besøkene. Og evt. snakke med dem dersom det er noen en besøker veldig ofte (f eks besteforeldre en ser mye til)

Jeg syns det er en selvfølge at man ikke tenner opp en røyk i samme rom som det er barn, når man vet så mye om hvor farlig det er.

Skrevet

Nope. Hvis du har barn, og tror at barnet tar skade av et enkelt tilfelle med et besøk hos noen som røyker, så får du la være å ta med barna dit. Det er helt greit å være fornuftig, men det forutsetter ikke hysteri.

Ellers så er det sannsynligvis mindre sunt for barnet med en tur i vogn rundt i byen (eksos og svineri) enn en time i samme leilighet som noen som røyker.

Når det er sagt, så ville jeg (hvis jeg røyket, og røyket inne) f.eks satt meg på kjøkkenet og tatt en røyk hvis jeg hadde besøk med småunge®.

Skrevet

Jeg syns det er en selvfølge at man ikke tenner opp en røyk i samme rom som det er barn, når man vet så mye om hvor farlig det er.

Man vet inderlig godt at for at røyk skal være skadelig (noe det selvfølgelig er), så kreves det mer enn at man en sjelden gang er i samme rom som noen som røyker.

".............................................."

Skrevet

Det er jo bare snakk om et besøk. Det er jo ikke over lang tid.

Her er jeg enig med Prozak.

Skrevet

Nope. Hvis du har barn, og tror at barnet tar skade av et enkelt tilfelle med et besøk hos noen som røyker, så får du la være å ta med barna dit. Det er helt greit å være fornuftig, men det forutsetter ikke hysteri.

Ellers så er det sannsynligvis mindre sunt for barnet med en tur i vogn rundt i byen (eksos og svineri) enn en time i samme leilighet som noen som røyker.

Når det er sagt, så ville jeg (hvis jeg røyket, og røyket inne) f.eks satt meg på kjøkkenet og tatt en røyk hvis jeg hadde besøk med småunge®.

Nei, jeg kjenner så og si ingen som røyker inne nå, bortsett fra besteforeldrene, og der dampes det rullings så hardt at jeg blir kvalm og får røde våte øyne etter en time eller tre, og da er det uaktuelt å ha jenta i samme rom...

Hadde nok ikke sagt fra (eller gått) av en røyk eller tre på noen timer, men når man tydelig reagerer på røyken er det ikke greit syns jeg.

Skrevet

Nei, jeg kjenner så og si ingen som røyker inne nå, bortsett fra besteforeldrene, og der dampes det rullings så hardt at jeg blir kvalm og får røde våte øyne etter en time eller tre, og da er det uaktuelt å ha jenta i samme rom...

Hadde nok ikke sagt fra (eller gått) av en røyk eller tre på noen timer, men når man tydelig reagerer på røyken er det ikke greit syns jeg.

Men det er vel normal folkeskikk og sympati? Hvis den som sitter i sofaen er allergisk mot røyk, så røyker man da ikke der.

Skrevet

Men det er vel normal folkeskikk og sympati? Hvis den som sitter i sofaen er allergisk mot røyk, så røyker man da ikke der.

Men hovedinnlegger blir nervøs og kvalm, og du sier at man ikke kan komme på besøk og be vedkommende røyke ute.

Skrevet

Men hovedinnlegger blir nervøs og kvalm, og du sier at man ikke kan komme på besøk og be vedkommende røyke ute.

Ja, og det mener jeg. Men samtidig så forlanger jeg at den som hun kommer på besøk til tar hensyn til det, og lar være å røyke inne da. Men selv om det er normal folkeskikk og vanlig sympatisk oppførsel, så kan man ikke forlange det som gjest. Det man imidlertid kan si er at man ikke kan komme på besøk p.g.a røyken. Hvis vedkommende da ikke tilbyr å la være å røyke inne, så ligger jo problemet hos den personens omgjengelighet.

"..........................................."

Skrevet

Men det er jo i grunn deres som foreldre valg om dere vil ta med dere Miniåsemor til et sted der det vil bli dampet heftig hele besøket.

Skrevet

Du sier at du reagerer så mye på røyk at du ikke kan komme på besøk, så holder du deg unna heretter. Du får si at du går hjem når de tar seg en røyk, så kan det jo hende de har såpass folkeskikk at de går ut eller dropper røyken mens du er der.

ja, men sånn er det ikke i min vennekrets..

de bare ler av det..

men men, de får bare holde på for jeg orker ikke mer.

Får håpe de skjønner det.

Skrevet

Jeg er enig med deg jeg Åsemor - og jeg pleier å avtale på forhånd at det ikke røykes når vi er på besøk med barna! Til og med gamle tanter har gått med på det, ellers får de jo ikke besøk....

Skrevet

Men det er jo i grunn deres som foreldre valg om dere vil ta med dere Miniåsemor til et sted der det vil bli dampet heftig hele besøket.

Så vi kan bare velge bort å dra på besøk til babyens besteforeldre som bor 2 km unna?

Da er det faktisk lettere å si at vi forventer at de røyker ute når vi kommer. Og det skjønner de, og gjør. (SELVSAGT!)

Skrevet

Så vi kan bare velge bort å dra på besøk til babyens besteforeldre som bor 2 km unna?

Da er det faktisk lettere å si at vi forventer at de røyker ute når vi kommer. Og det skjønner de, og gjør. (SELVSAGT!)

Ja, det kan dere.

Dere kan heller invitere dem til dere og begrunne det med at de røyker inne, og det må de jo få lov til. Derfor kan de heller komme til dere.

Da ville de aller fleste skjønne hva som er lurt å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...