Gå til innhold

Skattefritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor mye man kan få i julebonus før man må skatte av det? Hørte at det var noen som sa 500,- men jeg syntes det virket lite.

Skrevet

Som du sikkert fant er det 600,-. Husk at det ikke kan være penger.

Skrevet

Som du sikkert fant er det 600,-. Husk at det ikke kan være penger.

600,- i ting eller 500,- i penger.

Skrevet

Politikerne unner ikke -deg- mye, men lar 20 mrd i skatteintekter glippe ut via sleipe storfolk, f eks taxieiere, håndverkere eller smuglere.

Skrevet

600,- i ting eller 500,- i penger.

Nei, penger kan ikke gis. Hentet dette fra oppslagsverket Sticos:

Skatt

Gaver til ansatte (julekurv o.l.) er skattefri for mottakeren når verdien (arbeidsgiverens samlede kostnader) ikke overstiger kr 600 pr ansatt i løpet av inntektsåret, jf. Finansdepartementets skatteforskrift § 5-15-1. Det er en forutsetning for skattefritaket at gaven består av annet enn pengebeløp (gavekort som ikke kan veksles inn i penger er godtatt).

Videre er det et vilkår for skattefrihet at gaven gis etter en generell ordning i bedriften, og at bedriften ikke krever skattemessig fradrag for kostnaden. Skattefritaket gjelder også for styremedlemmer. Se LigningsABC 2004 side 514 (pkt 2.1).

Skattefrie gaver skal ikke lønnsinnberettes. Overstiger verdien beløpsgrensen, skattlegges det overskytende fullt ut som lønn. Den skattepliktige fordelen skal da lønnsinnberettes i kode 112-A.

Skrevet

Nei, penger kan ikke gis. Hentet dette fra oppslagsverket Sticos:

Skatt

Gaver til ansatte (julekurv o.l.) er skattefri for mottakeren når verdien (arbeidsgiverens samlede kostnader) ikke overstiger kr 600 pr ansatt i løpet av inntektsåret, jf. Finansdepartementets skatteforskrift § 5-15-1. Det er en forutsetning for skattefritaket at gaven består av annet enn pengebeløp (gavekort som ikke kan veksles inn i penger er godtatt).

Videre er det et vilkår for skattefrihet at gaven gis etter en generell ordning i bedriften, og at bedriften ikke krever skattemessig fradrag for kostnaden. Skattefritaket gjelder også for styremedlemmer. Se LigningsABC 2004 side 514 (pkt 2.1).

Skattefrie gaver skal ikke lønnsinnberettes. Overstiger verdien beløpsgrensen, skattlegges det overskytende fullt ut som lønn. Den skattepliktige fordelen skal da lønnsinnberettes i kode 112-A.

Når jeg sa penger, mente jeg gavekort. Ser på det som penger jeg :-)

Skrevet

Politikerne unner ikke -deg- mye, men lar 20 mrd i skatteintekter glippe ut via sleipe storfolk, f eks taxieiere, håndverkere eller smuglere.

Vi må bli passet på vi, vettu. Kan ikke få for mye i lommeboka, og i hvertfall ikke noe som staten kan ha goder av.

Skrevet

Når jeg sa penger, mente jeg gavekort. Ser på det som penger jeg :-)

Gavekort går bra. Også for 600,-. Kravet er bare at det ikke skal kunne veksles i kontanter.

Men jeg er enig med deg. Gavekort på de rette stedene er jevngodt med penger:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...