Gå til innhold

De fineste ordene i verden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke anti-semantiker. Noen av mine beste venner er ord! ;-)

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

11

• cecily

8

• morsan

6

• KaVa

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Favorittord:

Benklær

ananas

vidunderlig

Ord jeg ikke liker:

Dor

Kundesentermedarbeidertilfredshetsundersøkelsen (et faktisk dokument her på jobben!)

Skrevet

Joda, ikke hyggelige ord det, men jeg mener hvilke ord du syns klinger bra.

....kanskje ikke så lett å si at ordet tortur klinger godt i munnen, men ;-)

Dette er et språkfilosofisk spørsmål i grunnen:

Er ordene bare tilfeldige lyder mennesket har bestemt seg for å bruke om tingene - eller er ordene forbundet med tingene, slik at det feks er noe roseaktig over ordet rose? Dette vil selvsagt prege vårt syn på ordene, altså om vi 'bare' hører lydene eller om vi forbinder dem med noe som gir oss gode følelser etc.

Dessuten er smaken kulturbetinget, også når det gjelder ord. I våre ører er nok ikke zjechlarzffenstürpfscktück så veldig behagelig fordi det skjærer totalt av i forhold til vårt eget språk og våre språklyder, men det er kanskje det fineste en polakk eller hviterusser vet om, hva vet jeg.

Akkurat nå leser jeg følgende ord i en reklame her: Fettfjerning, fettsuging, figurforming, liposkulptur, arr. Dette er virkelig stygge ord og gir meg elendige vibber og assosiasjoner.

Mens sjokolade, bevegelse, myk, kjærtegn, skumsprøyt, seilskute, havsens bunn, edel, safir, smaragd og perlemor er gode ord. Dynamikk er dessuten feiende flott og kraftfullt!

Skrevet

Joda, ikke hyggelige ord det, men jeg mener hvilke ord du syns klinger bra.

....kanskje ikke så lett å si at ordet tortur klinger godt i munnen, men ;-)

Beklager, feilpostet.

Skrevet

Får iblant ord på hjernen, ikke alltid de er like fine, men de holder gjerne stand en dag eller to.

Som Engelbert Humperdinck Cleopatra, Nefertiti, Galatasaray, Knut Jørgen Røed Ødegård..

.. Og Zinedine Zidane!

Skrevet

Dette er et språkfilosofisk spørsmål i grunnen:

Er ordene bare tilfeldige lyder mennesket har bestemt seg for å bruke om tingene - eller er ordene forbundet med tingene, slik at det feks er noe roseaktig over ordet rose? Dette vil selvsagt prege vårt syn på ordene, altså om vi 'bare' hører lydene eller om vi forbinder dem med noe som gir oss gode følelser etc.

Dessuten er smaken kulturbetinget, også når det gjelder ord. I våre ører er nok ikke zjechlarzffenstürpfscktück så veldig behagelig fordi det skjærer totalt av i forhold til vårt eget språk og våre språklyder, men det er kanskje det fineste en polakk eller hviterusser vet om, hva vet jeg.

Akkurat nå leser jeg følgende ord i en reklame her: Fettfjerning, fettsuging, figurforming, liposkulptur, arr. Dette er virkelig stygge ord og gir meg elendige vibber og assosiasjoner.

Mens sjokolade, bevegelse, myk, kjærtegn, skumsprøyt, seilskute, havsens bunn, edel, safir, smaragd og perlemor er gode ord. Dynamikk er dessuten feiende flott og kraftfullt!

Skrevet

Favorittord:

Benklær

ananas

vidunderlig

Ord jeg ikke liker:

Dor

Kundesentermedarbeidertilfredshetsundersøkelsen (et faktisk dokument her på jobben!)

Hehe, hva er Dor?

Skrevet

Liker best "vilje". Men hva jeg misliker... tja, fitte kanskje?

Ja, det er grusomt.

Det er trist i grunnen at vi ikke har et flott ord på det kvinnelige kjønnsorgan som tilsvarer pikk, det synes nemlig jeg spenstig og struttende, helt perfekt til sitt 'bruk' mao.

Skrevet

Hehe, hva er Dor?

En dor er en sånn ting som man kan slå inn spikerhodene med slik at det ikke blir merker etter hammeren i plankene. ;o)

Men jeg antar det var en eller annen skrivefeil du mente.. ;o)

Skrevet

Får iblant ord på hjernen, ikke alltid de er like fine, men de holder gjerne stand en dag eller to.

Som Engelbert Humperdinck Cleopatra, Nefertiti, Galatasaray, Knut Jørgen Røed Ødegård..

*lol*

Skrevet

En dor er en sånn ting som man kan slå inn spikerhodene med slik at det ikke blir merker etter hammeren i plankene. ;o)

Men jeg antar det var en eller annen skrivefeil du mente.. ;o)

Takk, da vet jeg (omtrent) hva dor er.

Det siste du skrev, skjønte jeg ikke.

Skrevet

Sjanger, dugg, høst, emosjonell, sko, sytten, bryst, indigo, kastanje, kyst, himmel, bestialsk, puls. Mange flere også, som jeg ikke kommer på i farten.

Skrevet

" Knut Jørgen Røed Ødegård"

LOL!!

Hver gang jeg hører det navnet på radioen, forbereder jeg meg på _den_ ivrige talen om et eller annet totalt uinteressant fenomen i verdensrommet. Han er alltid ekstremt engasjert!

Næ, synes du det er uinteressant!? Det er jo topp at noen deler så spennende ting med oss. Heia, heia Knut Jørgen Røed Ødegård.

laguna1365380434
Skrevet

silke, vanilje, lilje, vilje, vannlilje, sjel..Fine ord!

Styggeste jeg vet : blodbuse. Og kjøttsaks er ikke noe fint heller.

Skrevet

Første gangen jeg "hørte om" det at man kunne synes noe spesielt om ord, var da jeg så en episode av Kanutten og Romeo Clive, hvor Kanutten synes at ordet "yrke" er et rart ord! ;-)

Kom på en ting nå: Søsteren min har aldri likt ordet Vrådal :-)

Skrevet

Hehe, hva er Dor?

Dor er et verktøy man bruker for å slå stifter eller spiker godt inn, uten å risikere hammerslag på treet. Ser ut som en liten, butt syl.

Skrevet

Katt eller tiger - det gir meg vidunderlige assosiasjoner,- men vel mest for hva det betyr ;-)

Skrevet

Dor er et verktøy man bruker for å slå stifter eller spiker godt inn, uten å risikere hammerslag på treet. Ser ut som en liten, butt syl.

Takk, men nå blir jeg nesten flau her, det er sikkert sånt man bør kunne etter fylte 18 år. Jaja.

Men ordet dor er jo så smått og mjuuuukt, nesten pussig at du ikke liker det. Ser doren (doret?) monstrøs ut, kanskje?

:)

Skrevet

Takk, men nå blir jeg nesten flau her, det er sikkert sånt man bør kunne etter fylte 18 år. Jaja.

Men ordet dor er jo så smått og mjuuuukt, nesten pussig at du ikke liker det. Ser doren (doret?) monstrøs ut, kanskje?

:)

Jeg synes dor blir så...slapt - på en måte. Du kan si ordet uten å nesten uten å bevege verken lepper eller tunge, nesten som et sukk. Det er et kjedelig ord - for et kjedelig redskap...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...