Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Janetst

Hei!

Jeg var hos jordmor i går, og fikk målt litt høyt blodtrykk + at jeg har lagt på meg 4-5 kilo de siste 14 dagene. (Har ekstremt mye vann i kroppen--den virker sprengt og det gjør vondt å bevege fingre osv). Jeg er 36 uker på veg. Jordmor lurer på om det kan være svangerskapsforgiftning, og jeg skal til nye målinger snart.

Det jeg lurer på er; Hva er svangerskapsforgiftning? Hvilke utslag gjør det seg hos mor og barn? Og hva er symptomer man bør være observant på?

Vet om flere som har hatt svangerskapsforgiftning, der situasjonen plutselig har forverret seg, og som har endt med keisersnitt.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20829-svangerskapsforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg fikk svangerskapsforgiftning i fjor sommer/høst. Jeg hadde høyt blodtrykk 140/90 og mer, protein i urinen og hovnet opp i kroppen. Jeg fikk beskjed om å "holde meg i ro", ble 100 % sykemeldt fra jobben og ble satt på vanndrivende midler. Men de ble jeg raskt tatt av igjen fordi legene på sykehuset ikke var enig med primærlegen min i det.

Jeg ble fulgt opp tett og var til kontroll flere ganger i uka, både hos lege, hos jordmor og i helgene var jeg til kontroll på fødeavdelingen på sykehuset. De var veldig opptatt av om jeg hadde hodepine og/eller flimring for øynene.

Legen jeg hadde sa at de var ikke helt sikre på hva svangerskapsforgiftning kom av, men av det var morkaka som sendte ut ett eller annet som ikke var særlig bra. Da vi sjekket navlestrengen på ultralyden var blodgjennomstrømmingen mindre enn den burde være. Barnet fikk ikke nok næring. Da var det litt over tre uker igjen til termin.

Jeg ble satt på drypp på torsdag morgen og ble forløst med keisersnitt fredag kveld. Fødte en liten og vakker datter på 2,5 kg.

Mitt råd til deg er: krev å bli fulgt opp så ofte som mulig, spør og grav om alt du lurer på. Føler du noe ubehag må du ringe til lege eller legevakt umiddelbart. På sykehuset sa de til meg at de gjerne vil at babyen skal være i mors liv til fullgåtte 37 uker, men er det fare på fære så setter de i gang før det.

Lykke til med fødselen! Jeg var førstegangsfødene, og hvis det blir en fødsel til skal jeg ikke være så tilbakeholden som jeg var. Husk at du er SJEFEN, det er din kropp og din baby!

hilsen Hanne

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20829-svangerskapsforgiftning/#findComment-90167
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Du sier ikke noe om hvor høyt blodtrykket ditt er, heller ikke hvorvidt du har proteiner/eggehvitte i urinen. Svangerskapsforgiftning/preeklampsi er en sykdom karakterisert av høyt blodtrykk (mer enn 140/90), proteiner i urinen og evt. vannansamlinger/ødemer i kroppen. Man pleier å skille mellom lettere og alvorlig grad av svangerskapsforgiftning. Ved lettere grad er det viktig at man holdes under observasjon, noen ganger ved innleggelse, men ofte også ved at man er hjemme og ofte får kontroll av BT,urin og allmentilstand. Ved de alvorligste tilfellene kan det være fare for både mors og barnets liv. Det er i dag sjelden mødre dør av dette, i.o.m. at man som oftest griper inn i tide og forløser barnet. Dette er den eneste behandling. De gangene barnet dør, er det fordi sykdommen inntrer og blir alvorlig tidlig i svangerskapet og barnets liv ikke står til å redde, eller fordi komplikasjoner inntrer før man rekker å få barnet ut.

Jeg vil anbefale deg å ikke dvele ved det jeg sier om alvorlige tilfeller. Som oftest blir det ikke så alvorlig. Dessuten har du ikke fått diagnosen.

Hvis du ønsker å vite hvordan du skal forholde deg inntil du vet mer om hvorvidt du har svangerskapsforgiftning, bør du tenke på å ta det mest mulig med ro. Føler du deg generelt dårlig, med magesmerter, hodepine og generell uvelhetsfølelse, bør du kontakte din lege/jordmor, evt. legevakt eller fødeavdelingen. Du er 36 uker på vei, og sånn sett stiller du ikke så dårlig hvis du skulle utvikle svangerskapsforgiftning. De alvorligste tilfellene inntreffer som oftest før uke 30. Dessuten er barnet ditt ferdig utviklet og har de aller beste forutsetninger for å klare seg. Det viktigste du kan gjøre er at du sier fra hvis du blir dårlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20829-svangerskapsforgiftning/#findComment-90282
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...