Gå til innhold

Å bruke "med mindre"

Gjest alt eg kan spørre om her inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kunne kommet med noen eksempler?

fungerer det f.eks slik " så med mindre du ikkje har mye penger så la vær"

betyr det at hvis du ikkje har mye penger så la vær?

Skrevet

"så med mindre du ikkje har mye penger så la vær"

=

Dersom du ikke har mye penger, så la være.

Skrevet

=

takk takk.. da hadde eg rett :)

meg og damen diskuterte litt hvordan vi brukte det.. for eg sa det til hun og hun misforsto hele driten..

. med det er greit

Skrevet

takk takk.. da hadde eg rett :)

meg og damen diskuterte litt hvordan vi brukte det.. for eg sa det til hun og hun misforsto hele driten..

. med det er greit

Det blir sikkert enklere å forstå hva folk mener om de kutter ut slike gamle omskrivninger.

Jeg fikk et brev med formulerningen "i det aller vesentligste" og følte at de som sendte det levde aktivt før 1930-tallet.

Skrevet

Det blir sikkert enklere å forstå hva folk mener om de kutter ut slike gamle omskrivninger.

Jeg fikk et brev med formulerningen "i det aller vesentligste" og følte at de som sendte det levde aktivt før 1930-tallet.

Hehe. Hvordan lever man passivt?

Skrevet

Hehe. Hvordan lever man passivt?

Ikke vanskelig i det hele tatt, jeg gjør det hver dag.

:-)

Jeg mener vel at vedkommende bruker formuleringer fra den tida, slik skuespillerne snakker på filmer fra før 2. VK.

skorpionfisken
Skrevet

Neiii??

Med mindre du har mye penger så la være.

Med mindre bruker her som det motsatte av det man vil utrykke.

Hvis du har mye penger så gjør det hvis du ikke har (med mindre du har) mye penger så ikke gjør det.

Tror jeg men vet ikke om jeg klarer å forklare meg sånn at andre enn jeg skjønner hva jeg mener...

Skrevet

Du må sløyfe "ikkje", ellers blir det unødig komplisert og antakelig noe annet enn det som var meningen.

"Med mindre du har mye penger, bør du la det være" betyr det jeg tror du vil uttrykke.

Med mindre betyr "uten at", samme uttrykk som "unless" som forklart nedenfor her.

"Med mindre du ikke..." blir ofte litt av typen dobbel nektelse, og meningen kan fort bli uklar.

Tante Tea, på tur med en Toller c',)
Skrevet

Du må sløyfe "ikkje", ellers blir det unødig komplisert og antakelig noe annet enn det som var meningen.

"Med mindre du har mye penger, bør du la det være" betyr det jeg tror du vil uttrykke.

Med mindre betyr "uten at", samme uttrykk som "unless" som forklart nedenfor her.

"Med mindre du ikke..." blir ofte litt av typen dobbel nektelse, og meningen kan fort bli uklar.

Akkurat, sånn tenkte jeg også.

Med mindre du har mye penger ogsåvidere.

Skrevet

"Du må sløyfe "ikkje", ellers blir det unødig komplisert og antakelig noe annet enn det som var meningen."

Da blir jo den egentlige betydningen motsatt. Det blir det samme som noe som irriterer meg: Når folk f.eks kaster en ball som såvidt treffer målet. Så sier de "det var såvidt jeg ikke traff".

".........................................."

Skrevet

"Du må sløyfe "ikkje", ellers blir det unødig komplisert og antakelig noe annet enn det som var meningen."

Da blir jo den egentlige betydningen motsatt. Det blir det samme som noe som irriterer meg: Når folk f.eks kaster en ball som såvidt treffer målet. Så sier de "det var såvidt jeg ikke traff".

".........................................."

Ja, jeg er enig, og ditt eksempel er greit nok. Men ofte betyr slike nesten-doble nektelser noe annet enn det man egentlig vil si.

Skrevet

Synes du "med mindre" alltid er et gammeldags uttrykk?? Eller mente du hele setningen som ble brukt i hovedinnlegget?

Skrevet

Ja, jeg er enig, og ditt eksempel er greit nok. Men ofte betyr slike nesten-doble nektelser noe annet enn det man egentlig vil si.

Ja, det var jo det jeg mente. Vedkommende som bruker en slik dobbelt-nektelse skjønner ikke at det han egentlig sier er at han såvidt bommet, når han såvidt traff . (Såvidt + (ikke traff), (ikke traff)=(bommet), = Såvidt + bommet.) Jeg hadde til og med engang en diskusjon med en fyr om akkurat det der, og han blånektet å gi seg, uansett hvor mye jeg brakk logikken inn i små biter og forklarte det for ham.

"..........................................."

Skrevet

Ja, det var jo det jeg mente. Vedkommende som bruker en slik dobbelt-nektelse skjønner ikke at det han egentlig sier er at han såvidt bommet, når han såvidt traff . (Såvidt + (ikke traff), (ikke traff)=(bommet), = Såvidt + bommet.) Jeg hadde til og med engang en diskusjon med en fyr om akkurat det der, og han blånektet å gi seg, uansett hvor mye jeg brakk logikken inn i små biter og forklarte det for ham.

"..........................................."

Nei, vi er nok noen ganske få som mestrer dette :-))

Skrevet

Nei, vi er nok noen ganske få som mestrer dette :-))

Du mener vel ikke å påstå at noen av oss nesten ikke mestrer det ikke?

Skrevet

Synes du "med mindre" alltid er et gammeldags uttrykk?? Eller mente du hele setningen som ble brukt i hovedinnlegget?

Egentlig hele. Se på ordene hver for seg hva de betyr, de hører liksom ikke sammen.

Jeg mener at det kan skrives "hvis du har mange penger", da blir det enklere for f eks de som skal lære norsk, da stemmer grammatikalske regler også.

Skrevet

=

det blir feil - da skal det stå

Med mindre du HAR mye penger, så la vær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...