Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Takk for svar, men jeg lurer på hvorfor legen min kalte det virus-forandringer??

I og med at jeg er i gang med overgangsalderen,tror du de uregelmessige blødningene skyldes dette,eller celleforandringene?

Og hvordan kan dette forsvinne av seg selv?

Hadde prøven vist noe annet hvis det allerede var kreft?

Jeg er som du skjønner veldig usikker,og takker for svar på dette!

Hilsen Wenche.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208374-celleforandringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjellig grader av forandring. På bakgrunn av analyseresultatene tror jeg legen får anbefaling om når kontrollprøven bør tas. At legen kalte det virusforandrinng kan være fordi virus kan være en av årsakene til at noen får celleforandringer. Og som ved andre virus ordner vel kroppen i mange tilfeller opp selv, og forandringen er borte ved neste prøve. At kontrollprøven skal tas om 6 mnd vil jeg tro betyr at det er den første graden av forandring. Hadde prøven vist noe annet ville du nok tatt kontrollprøven tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208374-celleforandringer/#findComment-1506375
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har lagt inn to spørsmål, men de kan svares under ett. Det virus som kan gi celleforandringer betegnes HPV (papillom eller vorte virus). Det er så vanlig at man regner med at ca 80% er utsatt for det en eller annen gang i livet, hos noen blir det kronisk, hos mange forsvinner det av seg selv. Det finnes flere typer, noen er assosiert med celleforandringer på livmorhalsen som i verste fall (10%) i løpet av mange år kan utvikle seg til kreft. Celleprøve hvert 3.år vil fange opp forstadier som man behandler så det ikke utvikler seg kreft.

Når du har fått beskjed om ny prøve etter et halvt år, er det ikke påvist kreft (det ville man også ha sett), men man ønsker å se om det er en utvikling i cellebildet. Hvis det er tilfelle vil man ta en vevsprøve ut til nærmere undersøkelse. Når man ikke ønsker en slik prøve allerede nå, er det ikke tegn på noe forstadium.

Uregelmessige blødninger i din alder skyldes uregelmessig eller manglende eggløsning, og det har intet med celleforandringer å gjøre. Det er vanlig forløper for total stopp i menstruasjonene, men det kan ta lang tid før det inntrer.

Jeg håper du er beroliget, alt er under kontroll.

Vennlig hilsen Mette H Moen

14.472

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208374-celleforandringer/#findComment-1506393
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...