Gå til innhold

Tykke foreldre og tykke barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser av og til tykke foreldre som også har tykke barn som er unge. Hvorfor er det slik? Man skulle da tro at de som voksne vet hva som følger med å være tykk, og dermed gjør sitt ytterste for at barna ikke skal ende opp likedan?

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• favn

16

• AAA

3

• Petrine Eiffel

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest en som ble litt irritert
Skrevet

og det har selvsagt ingenting med gener?

Skrevet

Det kan være genetisk betinget.

"........................................."

Skrevet

og det har selvsagt ingenting med gener?

Når man ser disse menneskene på McDonalds med pluss-sizemenyer, er det ikke bare genetisk betinget..

Skrevet

Når man ser disse menneskene på McDonalds med pluss-sizemenyer, er det ikke bare genetisk betinget..

Så mennesker som kanskje har en sykdom, skal ikke kunne få spise på macDonalds?...hva vet du om de er der hver dag, eller bare en tur innimellom?

Tante barnet mitt er kjempetykk, har vært det siden hun var ca 6mnd..og det er IKKE pga av feil kosthold...hun blir ikke tykkere av å få være med oss på MacDonalds en gang i blandt...

Skrevet

Det er dessverre mange som deg, som tror alt bare går på kostholdet. Og at foreldre med tykke barn blir omentrent stemplet som barnemisshandlere.

Tenk deg om at ting kan ha flere årsaker før du dømmer.

Selv om tykke folk spiser på mc.donalds, betyr det ikke at de inntar hvert måltid der.

Annonse

Skrevet

Det er dessverre mange som deg, som tror alt bare går på kostholdet. Og at foreldre med tykke barn blir omentrent stemplet som barnemisshandlere.

Tenk deg om at ting kan ha flere årsaker før du dømmer.

Selv om tykke folk spiser på mc.donalds, betyr det ikke at de inntar hvert måltid der.

Men herregud...! Jeg VET at overvekt kan skyldes gener og sykdom. Men i de færreste tilfeller gjør det jo ikke det. Man må da lure på hva som får enkelte foreldre til å servere barna helt feil mat når de vet konsekvensene, uten å bli bitt hodet av???

Skrevet

Men herregud...! Jeg VET at overvekt kan skyldes gener og sykdom. Men i de færreste tilfeller gjør det jo ikke det. Man må da lure på hva som får enkelte foreldre til å servere barna helt feil mat når de vet konsekvensene, uten å bli bitt hodet av???

I de fleste tilfeller GJØR det det.

Skrevet

Det er vel NETTOPP i de tilfeller da både foreldre og barn er tykke at man mistenker det for å være genene?

Sløve foreldre finnes selvsagt -de vet ikke bedre. Det var det svaret du vil ha? :-)

Det er jo ikke noe å diskutere?!?!

Noen familier er mer urenslige, banner mer - roper og skriker mer - og andre er alle idrettsnarkomaner.

Jeg syns ikke det er noe rart at en familie er litt "ens" - enten det er tykk, stygg, vakker, teit, mager, dum, slem etc. etc.

:-)

Gjest gener også
Skrevet

For noen år siden så jeg et tv-program om eneggede tvillinger som hadde blitt adoptert av svært forskjellige familier.

Eneggede tvillinger har som kjent helt like gener.

Ikke bare hadde disse menneskene i voksen alder helt lik hårfarge, høyde etc. de veide også tilnærmet det samme. (Maks ett par kilo forskjell.) Dette til tross for at den ene hadde vokst opp i "frisk-sport-familie" og den andre i "sofa-familie".

Annonse

Gjest Potensiell Dundre
Skrevet

Jeg har selv vært sterkt overvektig fra jeg var barn, min mor og hennes familie likeså. Man kan vel kanskje si at det er familiært betinget, men det har ingenting med sykdom å gjøre. De fleste tykke mennesker er tykke pga at de spiser altfor mye og usunn mat! Det er tilfelle med min mor og hennes familie. Denne uvanen overførte hun til egen familie og alle vi barna er overvektige (i større eller mindre grad).

Da jeg fikk min datter bestemte jeg meg for at denne "onde sirkelen" skulle slutte, jeg vet hvor grusomt det er å være tykk og det ville jeg skåne min datter for. Jeg la derfor om kostholdet totalt, vekten gikk dramatisk ned og min datter er i dag en sunn slank jente på 18 år! Selv må jeg "slanke" meg hele livet for å holde vekten, jeg kan ikke skli tilbake på gamle uvaner, og dette er hard jobbing - for resten av livet!!

Jeg ser at i alle debatter som omhandler overvekt så er mange kjappe til å påstå at tykke folk er syke, gener, medisiner osv osv.

De aller fleste overvektige er tykke fordi de spiser altfor mye!! Mange tykke spiser også veldig usunt, noen spiser mye snop (selv om det ikke gjelder alle tykke, meg selv inkludert som ikke er noe snop-menneske).

Våre barn får samme spise- og matvaner som oss foreldre, i kostholdet til tykke foreldre finnes ofte mye usunn mat, det bakes kaker, desserter, store porsjoner middager, mange brødskiver etc.

Når så man vet at noen familier legger fortere på seg enn andre blir det jo spesielt viktig å lære barna våre gode matvaner og moderasjon.

Så jeg er enig i at tykke foreldre nesten har et ekstra ansvar for å sørge for at barna lærer seg gode matvaner!

Petrine Eiffel
Skrevet

Selvfølgelig har dette også med gener å gjøre, samt miljø barnet vokser opp i. Foreldre med et dårlig kosthold, lærer dette videre til sine barn som dermed også bli overvektige. MEN, for å snu litt på det: familier som er tynne kan også ha et meget dårlig kosthold. Forskjellen her er at det synes ikke så godt fordi de har gener som tilsier at de ikke så lett legger på seg. Men kostholder er ikke noe mindre skadelig på kroppen fordet. Det er bare ikke så synlig, og dermed ingen som "klager" på dem...

Skrevet

Jeg har selv vært sterkt overvektig fra jeg var barn, min mor og hennes familie likeså. Man kan vel kanskje si at det er familiært betinget, men det har ingenting med sykdom å gjøre. De fleste tykke mennesker er tykke pga at de spiser altfor mye og usunn mat! Det er tilfelle med min mor og hennes familie. Denne uvanen overførte hun til egen familie og alle vi barna er overvektige (i større eller mindre grad).

Da jeg fikk min datter bestemte jeg meg for at denne "onde sirkelen" skulle slutte, jeg vet hvor grusomt det er å være tykk og det ville jeg skåne min datter for. Jeg la derfor om kostholdet totalt, vekten gikk dramatisk ned og min datter er i dag en sunn slank jente på 18 år! Selv må jeg "slanke" meg hele livet for å holde vekten, jeg kan ikke skli tilbake på gamle uvaner, og dette er hard jobbing - for resten av livet!!

Jeg ser at i alle debatter som omhandler overvekt så er mange kjappe til å påstå at tykke folk er syke, gener, medisiner osv osv.

De aller fleste overvektige er tykke fordi de spiser altfor mye!! Mange tykke spiser også veldig usunt, noen spiser mye snop (selv om det ikke gjelder alle tykke, meg selv inkludert som ikke er noe snop-menneske).

Våre barn får samme spise- og matvaner som oss foreldre, i kostholdet til tykke foreldre finnes ofte mye usunn mat, det bakes kaker, desserter, store porsjoner middager, mange brødskiver etc.

Når så man vet at noen familier legger fortere på seg enn andre blir det jo spesielt viktig å lære barna våre gode matvaner og moderasjon.

Så jeg er enig i at tykke foreldre nesten har et ekstra ansvar for å sørge for at barna lærer seg gode matvaner!

Takk for svar! Nettopp dette som var poenget mitt. Men å nevne overvekt her på DOL er visst en dødssynd..

Gjest Potensiell Dundre
Skrevet

Selvfølgelig har dette også med gener å gjøre, samt miljø barnet vokser opp i. Foreldre med et dårlig kosthold, lærer dette videre til sine barn som dermed også bli overvektige. MEN, for å snu litt på det: familier som er tynne kan også ha et meget dårlig kosthold. Forskjellen her er at det synes ikke så godt fordi de har gener som tilsier at de ikke så lett legger på seg. Men kostholder er ikke noe mindre skadelig på kroppen fordet. Det er bare ikke så synlig, og dermed ingen som "klager" på dem...

Jeg vil korrigere deg litt...fedme er faktisk mer skadelig! For det første er belastningen på kroppens skjelett og muskler + hjertet stor. Metabolismen i kroppen forandrer også karakter når man kommer høyt opp i BMI. Overvektige har problemer med søvnapnoe (pustestopp i søvn), snorking, bevegelsesproblemer, sårtilheling, åreknuter, diabetes type II, høye triglyserider og kolesterol med stor fare for hjertekarsykdommer etc etc...

Det er derfor betydelig større risiko å være overvektig enn å være for tynn! På toppen av det hele får du det psykiske aspektet som vi vet følger med det å være tykk.

Foreldre som selv har dette problemet bør jo IALLEFALL gjøre sitt til at barna slipper denne risikoen!

Petrine Eiffel
Skrevet

Jeg vil korrigere deg litt...fedme er faktisk mer skadelig! For det første er belastningen på kroppens skjelett og muskler + hjertet stor. Metabolismen i kroppen forandrer også karakter når man kommer høyt opp i BMI. Overvektige har problemer med søvnapnoe (pustestopp i søvn), snorking, bevegelsesproblemer, sårtilheling, åreknuter, diabetes type II, høye triglyserider og kolesterol med stor fare for hjertekarsykdommer etc etc...

Det er derfor betydelig større risiko å være overvektig enn å være for tynn! På toppen av det hele får du det psykiske aspektet som vi vet følger med det å være tykk.

Foreldre som selv har dette problemet bør jo IALLEFALL gjøre sitt til at barna slipper denne risikoen!

Jajaja, jeg skulle kanskje ha ordlagt med litt annerledes enn "ikke noe mindre skadelig", MEN likevel så er ikke et dårlig kosthold bra for kroppen selv om man er tynn! Og jeg skal love deg...det psykiske aspektet ved å være for tynn er der også...

Skrevet

Det er ikke verst at en som kjenner fedmeproblematikken fra innsiden, sier dette. Jeg tror også du har rett i at det mange ganger handler om fornektelse.

Uten på noen måte å generalisere selvsagt, men bare som et eksempel:

Tilfeldigvis møtte mitt ene barn + jeg (begge type slank/tynn) mitt barns klassevenn + moren (begge type tykk) på butikken og i kassekøen, vi var først, de rett etter.

Da vårt grovbrød, melk, frukt, grønnsaker, ost, kjøttpålegg, kylling seg nedover bådet etter kassen, kom deres varer sigende mot kassen: Loff, boller, etpar pizzaer, potetgull/snakcs, sjokolade, sjokopålegg, kjeks...

Jeg kjøper også potetgull og sjokolade når det passer seg sånn, men der og da fløy det etpar engler gjennom rommet.

PS: Jeg tør nesten ikke si det, men (også) tilfeldigvis så jeg første episode av en amerikansk serie kalt Slankekrigen forleden. Konseptet dreier seg om at et antall svært overvektige kvinner og menn er samlet for å trene beinhardt og spise seg slankere og sterkere, som en konkurranse mellom to lag. Vel, i alle fall viser programlederen deltakerne inn i et rom som bugner av mat som da skal være deres farvel med den 'gamle verden'. Det var rett og slett sjokkerende, de heiv seg over maten, gaflet og gaflet, og ei presterte til og med å slikke og slikke (!) i seg noe sausegreier fra et serveringsfat. Mat var tydeligvis dop og rus.

Gjest eller hva
Skrevet

De mange krasse svarene du får her mht fedme, avslører vel at det er mange feite folk på DOL. Mange ømme punkt som blir truffet her, gitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...