Gå til innhold

Tykke foreldre og tykke barn

Anbefalte innlegg

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hei!

Det er kjøttdeigen i tacos som gjør det til fy-fy mat - iallefall hvis det blir for ofte. Bytter man til karbonadedeig blir det noe helt annet.

....Men karbonadedeig koster jo aldri kr 19,90 pr pakke. Hrmf.

MVH

MVH

Hva med kyllingkjøttdeig?

30kr for Norsk Kylling på Rema ;)

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• favn

16

• AAA

3

• Petrine Eiffel

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei!

Det er kjøttdeigen i tacos som gjør det til fy-fy mat - iallefall hvis det blir for ofte. Bytter man til karbonadedeig blir det noe helt annet.

MVH

MVH

Er det så mye fett i kjøttdeig, da? Det er noen år siden kjøttdeigpakkene fortalte at 'her er det malt kjøtt, salt og vann.' Den siste pakken jeg kjøpte hadde forresten 'kun malt kjøtt, ikke salt og vann.'

Skrevet

Hei!

MVH

MVH

Ja det er typisk at den feteste maten er den billigste! ;-)

Jeg prøver faktisk så ofte det lar seg gjøre (hender at nærbutikken er utsolgt) å kjøpe karbonadedeig til dette. Pluss at jeg bruker en blanding av rømme og kesam (prøvde med ren kesam, men det var nokså treigt!).

Skrevet

Er det så mye fett i kjøttdeig, da? Det er noen år siden kjøttdeigpakkene fortalte at 'her er det malt kjøtt, salt og vann.' Den siste pakken jeg kjøpte hadde forresten 'kun malt kjøtt, ikke salt og vann.'

Kan det ikke være opp til 14% eller noe slikt?

Skrevet

Kanskje grønnsakene begrenser seg til ei kvart lita teskje hakket agurk? *s*

;-) Ja, det kan hende! ;-)

Jeg bare MÅ ha mye grønnsaker i skjellene!! For ikke å snakke om mye SALSA! *nam*

Skrevet

Sterkt overvektige har som oftest et spiseproblem, det blir mer og mer dokumenter og akseptert. Spiseforstyrrelsen heter tvangsspising, og er nesten bulimi, men uten renselsen.

Når man har en spiseforstyrrelse, er det ikke bare å "knipse" seg ut av den. Det er akseptert for anorektikere, og bør snart blir akseptert for andre spiseforstyrrelser også.

Dersom en tvangsspiser ikke klarer å skjerne barna sine fra spiseforstyrrelsen, blir de naturligvis overvektige, de også. Det ligger i sakens natur, at overvektige har gener som disponerer for overvekt, noe barna da også blir utsatt for.

Jeg snakker her om alvorlig overvekt, dvs fedme, BMI på over 30 og vel så det.

En del middels overvektige, er ikke spesielt opptatt av kosthold, og har ikke oversikt over hva som er sunt og ikke. Da blir jo naturligvis kostholdet deretter, og barna blir også overvektige,, dersom de er disponert for det.

Jeg lider av tvangsspising selv, men er svært opptatt av at barna mine skal få et goft og fornuftig kosthold uten for mye fokus på vekt. Jeg har slanke barn, men er sterkt overvektig selv.

Til slutt: Det er ikke alle som synes det er så ille å være overvektig. Og dersom de synes det, så skyldes det folks fordommer, sjelden overvekten i seg selv. Før den medfører helseproblemer, naturligvis.

Jeg - som tvangsspiser - er uhyre provosert over den arrogansen og de holdningene folk har til overvektige, og hvordan folk snakker om det uten å gidde å sette seg inn i hva det egentlig dreier seg om.

(Forresten - jeg går i psykoterapi, og har tatt tak i problemene mine. Så ingen skal være i tvil om det... Men løst dem, har jeg ikke gjort)

'Sterkt overvektige har som oftest et spiseproblem, det blir mer og mer dokumenter og akseptert. Spiseforstyrrelsen heter tvangsspising, og er nesten bulimi, men uten renselsen.'

Hva i all verden er 'renselsen'? Intern terminologi for å kaste opp?

Skrevet

;-) Ja, det kan hende! ;-)

Jeg bare MÅ ha mye grønnsaker i skjellene!! For ikke å snakke om mye SALSA! *nam*

Jeg kan spise en mengde guacomole med en diiiiger skje rømme på. Hot salsa er også bra.

Men nå er det Lost!

:)

Gjest matmisbruker
Skrevet

'Sterkt overvektige har som oftest et spiseproblem, det blir mer og mer dokumenter og akseptert. Spiseforstyrrelsen heter tvangsspising, og er nesten bulimi, men uten renselsen.'

Hva i all verden er 'renselsen'? Intern terminologi for å kaste opp?

Ja.Trodde ikke det var intern terminologi, men når jeg tenker meg om, har jeg vel mest vært borti det som "fagspråk" ( i litteratur, altså - tviler på at en bulimiker vil bruke det selv)

Skrevet

Hehe, det er ikke så mye fett i salt og vann... ;-)

Ja det er relativt mye fett i kjøttdeig. De bruker feitere kjøttstykker (og sikkert andre deler vi ikke ville kalt "kjøtt"...grøss...) når de maler den enn det de bruker til karbonadedeig.

MVH

Skrevet

Ja det er typisk at den feteste maten er den billigste! ;-)

Jeg prøver faktisk så ofte det lar seg gjøre (hender at nærbutikken er utsolgt) å kjøpe karbonadedeig til dette. Pluss at jeg bruker en blanding av rømme og kesam (prøvde med ren kesam, men det var nokså treigt!).

Enig i det med kesamen. Det er noe med konsistensen som er litt jucky syns jeg. Men blande med rømme er den ikke så verst. :-)

Gjest Persille
Skrevet

Man kan venne seg til alt, til og med heroin, så da kan man sikkert venne seg til/"trene seg opp" til å spise en pose pottis hver dag!! ;-)

Ser ikke akkurat det som noe mål :)

Skrevet

Ja.Trodde ikke det var intern terminologi, men når jeg tenker meg om, har jeg vel mest vært borti det som "fagspråk" ( i litteratur, altså - tviler på at en bulimiker vil bruke det selv)

Sikker på det? Kan ikke tenke meg at noen uten spiseproblemer ville betegne denne vanvittige oppkastgreia for 'renselse', et religiøst-mytologisk begrep.

Med all respekt, å bruke begrepet 'renselse' på å kaste opp er totalt far out.

Skrevet

Hehe, det er ikke så mye fett i salt og vann... ;-)

Ja det er relativt mye fett i kjøttdeig. De bruker feitere kjøttstykker (og sikkert andre deler vi ikke ville kalt "kjøtt"...grøss...) når de maler den enn det de bruker til karbonadedeig.

MVH

Hos Gilde forteller de at malt kjøttdeig har 14 g fett, karbonadedeig 6 g fett.

Det blir jammen meg hipp som happ for meg.

gilde.no

Skrevet

Hei!

MVH

MVH

Vi bruker ofte elgkjøtt til tacos - kjempegodt og magert.

Gjest matmisbruker
Skrevet

Sikker på det? Kan ikke tenke meg at noen uten spiseproblemer ville betegne denne vanvittige oppkastgreia for 'renselse', et religiøst-mytologisk begrep.

Med all respekt, å bruke begrepet 'renselse' på å kaste opp er totalt far out.

Helt sikker på at det brukes i faglitteratur. Vet ikke om bulimikere selv bruker betegnelsen. Jeg er ikke bulimiker, og har aldri kastet opp annet enn ved omgangssyke ol.

Hvis du setter deg i bulimikerens eller anorektikerens sted, så er ordet "logisk". Mat er galt, og urent - ved å kvitte seg med maten, blir man "ren". At det er noe mytisk, eller næarmest religiøst over rutinene hos en spiseforstyrret, er vel ikke så underlig. Bulimikeren planlegger jo ofte sine "orgier" i detalj, og anorektikerene detaljplanlegger det som skal spises, dersom noe overhodet skal spises. Sammenlikningen med relilgion (på avveie) er egentlig ganske relevant.

Men at spiseforstyrrelser i virkeligheten er tragedier, og slett ikke verken renselse eller religion, er helt klart. Det er derimot tragedier for oss det gjelder.

Gjest slank nå
Skrevet

Jeg har selv vært sterkt overvektig fra jeg var barn, min mor og hennes familie likeså. Man kan vel kanskje si at det er familiært betinget, men det har ingenting med sykdom å gjøre. De fleste tykke mennesker er tykke pga at de spiser altfor mye og usunn mat! Det er tilfelle med min mor og hennes familie. Denne uvanen overførte hun til egen familie og alle vi barna er overvektige (i større eller mindre grad).

Da jeg fikk min datter bestemte jeg meg for at denne "onde sirkelen" skulle slutte, jeg vet hvor grusomt det er å være tykk og det ville jeg skåne min datter for. Jeg la derfor om kostholdet totalt, vekten gikk dramatisk ned og min datter er i dag en sunn slank jente på 18 år! Selv må jeg "slanke" meg hele livet for å holde vekten, jeg kan ikke skli tilbake på gamle uvaner, og dette er hard jobbing - for resten av livet!!

Jeg ser at i alle debatter som omhandler overvekt så er mange kjappe til å påstå at tykke folk er syke, gener, medisiner osv osv.

De aller fleste overvektige er tykke fordi de spiser altfor mye!! Mange tykke spiser også veldig usunt, noen spiser mye snop (selv om det ikke gjelder alle tykke, meg selv inkludert som ikke er noe snop-menneske).

Våre barn får samme spise- og matvaner som oss foreldre, i kostholdet til tykke foreldre finnes ofte mye usunn mat, det bakes kaker, desserter, store porsjoner middager, mange brødskiver etc.

Når så man vet at noen familier legger fortere på seg enn andre blir det jo spesielt viktig å lære barna våre gode matvaner og moderasjon.

Så jeg er enig i at tykke foreldre nesten har et ekstra ansvar for å sørge for at barna lærer seg gode matvaner!

"Når så man vet at noen familier legger fortere på seg enn andre blir det jo spesielt viktig å lære barna våre gode matvaner og moderasjon."

Da er jo spørsmålet, _hvorfor_ legger de fort på seg? Du sier jo selv at det i de fleste tilfeller ikke skyldes gener og arv, bare at de spiser feil. Jeg får ikke dette helt til å henge sammen.

Selv om du er en av dem som underrapporterer hva de spiser, så si ikke at dette gjelder alle overvektige, for det gjør det ikke. Det er slett ikke alle som har spist seg store, det er jeg et eksempel på selv. Det ligger flere årsaker bak overvekt enn bare det å spise feil og ikke mosjonere!

Skrevet

Helt sikker på at det brukes i faglitteratur. Vet ikke om bulimikere selv bruker betegnelsen. Jeg er ikke bulimiker, og har aldri kastet opp annet enn ved omgangssyke ol.

Hvis du setter deg i bulimikerens eller anorektikerens sted, så er ordet "logisk". Mat er galt, og urent - ved å kvitte seg med maten, blir man "ren". At det er noe mytisk, eller næarmest religiøst over rutinene hos en spiseforstyrret, er vel ikke så underlig. Bulimikeren planlegger jo ofte sine "orgier" i detalj, og anorektikerene detaljplanlegger det som skal spises, dersom noe overhodet skal spises. Sammenlikningen med relilgion (på avveie) er egentlig ganske relevant.

Men at spiseforstyrrelser i virkeligheten er tragedier, og slett ikke verken renselse eller religion, er helt klart. Det er derimot tragedier for oss det gjelder.

Ok og takk, det var godt skrevet. Jeg traff visst bra da jeg tok tak i begrepet.

Religion handler i en eller annen forstand om å tilbe, vende seg mot eller gi seg hen til en åndelig makt utenfor en selv. Tilbedelsen, vendingen, det å gi seg hen er ikke mindre viktig for for rusmisbrukeren, makten eller kraften om man vil, dreier seg om misbrukeren selv, til kroppen, til opplevelser (rus > alkohol, dop, piller, spill, mat, sex, penger...).

Dette har selvsagt atskillig mer bevandrede folk enn meg skrevet tykke bøker om. Et fascinerende tema.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...