Gå til innhold

Ang. tykke foreldre/barn

Anbefalte innlegg

Gjest Daetorell
Skrevet

Leste tråden nedenfor her, og må si at jeg er passelig overraska. "Gener" og "arv" er det flere som hyler opp om. Men serisøt.. Om man vet at man selv legger lett på seg og tror dette er arvelig, da passer man i allefall på at barna spiser sundt og er i aktivitet! Ingen legger på seg mye uten å få i seg mange flere kalorier enn det de forbrenner. Synes ikke det er rart i det hele tatt at flere og flere unge er overvektige når jeg ser holdningen til mange her.

Fortsetter under...

Gjest matmisbruker
Skrevet

Sterkt overvektige har som oftest et spiseproblem, det blir mer og mer dokumenter og akseptert. Spiseforstyrrelsen heter tvangsspising, og er nesten bulimi, men uten renselsen.

Når man har en spiseforstyrrelse, er det ikke bare å "knipse" seg ut av den. Det er akseptert for anorektikere, og bør snart blir akseptert for andre spiseforstyrrelser også.

Dersom en tvangsspiser ikke klarer å skjerne barna sine fra spiseforstyrrelsen, blir de naturligvis overvektige, de også. Det ligger i sakens natur, at overvektige har gener som disponerer for overvekt, noe barna da også blir utsatt for.

Jeg snakker her om alvorlig overvekt, dvs fedme, BMI på over 30 og vel så det.

En del middels overvektige, er ikke spesielt opptatt av kosthold, og har ikke oversikt over hva som er sunt og ikke. Da blir jo naturligvis kostholdet deretter, og barna blir også overvektige,, dersom de er disponert for det.

Jeg lider av tvangsspising selv, men er svært opptatt av at barna mine skal få et goft og fornuftig kosthold uten for mye fokus på vekt. Jeg har slanke barn, men er sterkt overvektig selv.

Til slutt: Det er ikke alle som synes det er så ille å være overvektig. Og dersom de synes det, så skyldes det folks fordommer, sjelden overvekten i seg selv. Før den medfører helseproblemer, naturligvis.

Jeg - som tvangsspiser - er uhyre provosert over den arrogansen og de holdningene folk har til overvektige, og hvordan folk snakker om det uten å gidde å sette seg inn i hva det egentlig dreier seg om.

(Forresten - jeg går i psykoterapi, og har tatt tak i problemene mine. Så ingen skal være i tvil om det... Men løst dem, har jeg ikke gjort)

Skrevet

Jeg har fundert mye på dette, sikkert fordi jeg er overvektig selv. Jeg trener flere timer mer per uke enn flere av mine normalvektige venner, og jeghar et ganske fornuftig kosthold.

Men i min familie er de aller fleste kvinner overvektige fram til overgangsalderen. Da skjer det en merkbar endring med alle de som har vært tjukke tidligere. Dette har skjedd med kvinner som bor i tre forskjellige land og som har samme oldemor. Kostholdet i Norge og Sverige og USA er ganske forskjellig, men vi kvinnene har samme fasong. Noen av oss har aldri sett hverandre før i voksen alder, og noen har vi kun sett bilder av. Dette får meg til å tro at det ikke alltid er så enkelt som mat og trening, at noe av det må skyldes gener og hormoner.

Skrevet

Jeg har fundert mye på dette, sikkert fordi jeg er overvektig selv. Jeg trener flere timer mer per uke enn flere av mine normalvektige venner, og jeghar et ganske fornuftig kosthold.

Men i min familie er de aller fleste kvinner overvektige fram til overgangsalderen. Da skjer det en merkbar endring med alle de som har vært tjukke tidligere. Dette har skjedd med kvinner som bor i tre forskjellige land og som har samme oldemor. Kostholdet i Norge og Sverige og USA er ganske forskjellig, men vi kvinnene har samme fasong. Noen av oss har aldri sett hverandre før i voksen alder, og noen har vi kun sett bilder av. Dette får meg til å tro at det ikke alltid er så enkelt som mat og trening, at noe av det må skyldes gener og hormoner.

Det er jeg enig i. Søsteren min og jeg er egentlig ganske like på mange måter. I barndommen var vi begge tynne. I tenåra la hun ganske mye på seg mens jeg fortsatt var slank. For et par år siden, etter siste fødsel, la hun helt om kostholdet og begynte å trene. Nå er hun kjempeslank og litt perifere kjentfolk har problemer med å se forskjell på oss...Hun er antagelig hakket slankere enn meg nå.

Søsteren min må ha et sunt kosthold for å holde vekta. Hun spiser f.eks. nesten aldri sjokolade og spiser lite brød, pasta, ris osv. I tillegg trimmer hun flere ganger pr. uke. Jeg spiser nok også forholdsvis sunt, men må ha sjokoladen min hver dag. I tillegg spiser jeg ris, pasta, brød osv. uten å legge på meg. Jeg trener heller ikke regelmessig. Det blir sånne skippertak i perioder der jeg har bedre tid enn ellers.

På mange måter har nok jeg arvet mye genetisk fra faren min som alltid har vært tynn. Moren min er også slank, men har søsken som er kraftigere. Søsteren min har kanskje flere genetiske likheter med dem og har derfor valgt å endre livsstil for å holde seg slank.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...