Gå til innhold

Mattehelvete: Hvor flytte føkkings komma?

Anbefalte innlegg

Jeg er en annen
Skrevet

3.1547011859999997e-005

Kan noen (som er sikker i sin sak) please vise hvor mange komma det er etter null her før tretallet kommer.

Jeg er en annen
Skrevet

4

Ok. Vil det si:

1) 0,0003

eller

2) 0,00003

?

Skrevet

flytt komma like mange plasser som eksponenten sier.

dvs. 0,0000315....

Gjest matteergøy
Skrevet

Ok. Vil det si:

1) 0,0003

eller

2) 0,00003

?

alt 2

Hvis det er e-1 blir det som å dele på 10 - altså komma rett før 3-tallet

Det blir wn null mindre enn eksponenten. derfor e-5 gir 4 nuller mellom komma og 3-tallet

Skrevet

Før du flytter komma så sett på mange nuller, flere enn 5, foran 3 tallet,så flytter du komma fem plasser til venstre. Skjønte du det?

Altså slik er tallet ditt:

3.1547011859999997e-005

Så setter du på flere enn 5 nuller til venstre, da ser det slik ut:

0000003.1547011859999997e-005

Så flytter du komma 5 plasser mot venstre og da blir det slik:

00.000031547011859999997e-005

Svaret er:

0.000031547011859999997

Skjønte du dette?....ble veldig detaljert da men.

Skrevet

Før du flytter komma så sett på mange nuller, flere enn 5, foran 3 tallet,så flytter du komma fem plasser til venstre. Skjønte du det?

Altså slik er tallet ditt:

3.1547011859999997e-005

Så setter du på flere enn 5 nuller til venstre, da ser det slik ut:

0000003.1547011859999997e-005

Så flytter du komma 5 plasser mot venstre og da blir det slik:

00.000031547011859999997e-005

Svaret er:

0.000031547011859999997

Skjønte du dette?....ble veldig detaljert da men.

Detaljert? Jeg syntes det var fantastisk knotete forklart :-)

".........................................."

Skrevet

Detaljert? Jeg syntes det var fantastisk knotete forklart :-)

".........................................."

Forklar hvorfor

Skrevet

Forklar hvorfor

Ikke hør på ham, din forklaring var den eneste her som var til å begripe for meg som ikke kan matematikk.

Skrevet

Ikke hør på ham, din forklaring var den eneste her som var til å begripe for meg som ikke kan matematikk.

Jeg skjønte heller ikke hvorfor det skulle være knotete. Men det er fort gjort å gå i den fella at det kan blli knotete for andre, selv om det ser greit ut for en selv.

Det er jo tydelig at vedkommende ikke kan dette og da er det bedre å forklare det detaljert. Men selvsagt kan en detaljert forklaring bli for detaljert også så det blir vanskelig.

Men vi får se hva forfatteren av hovedinnlegger sier.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Jeg skjønte heller ikke hvorfor det skulle være knotete. Men det er fort gjort å gå i den fella at det kan blli knotete for andre, selv om det ser greit ut for en selv.

Det er jo tydelig at vedkommende ikke kan dette og da er det bedre å forklare det detaljert. Men selvsagt kan en detaljert forklaring bli for detaljert også så det blir vanskelig.

Jeg syntes også forklaringen din var grei. Det er på samme måte jeg forklarer kommaflytting for min datter.

Datteren min er sikkert mye yngre enn trådstarter, men det er fint å få det detaljert forklart når man sitter der og ikke forstår hva man skal gjøre.

Skrevet

Med det samme, hva betyr e-005

Altså, jeg skjønner at det handler om å sette komma og nuller, men kan du lese opp det som STÅR der, oversette språket/formelen?

Skrevet

Altså, jeg skjønner at det handler om å sette komma og nuller, men kan du lese opp det som STÅR der, oversette språket/formelen?

Man kan bruke "e"-formatet for å uttrykke veldig store eller veldig små tall. Man skriver da tallet som et grunntall mellom 1 og 10, og oppgir hvilken faktor man skal mulitiplisere dette grunntallet med for å få det egentlige tallet. Spesielt for svært små tall (lab. verdier er et eks. fra det virkelige liv) blir det jo veldig mye plass som brukes opp på nuller før man endelig "kommer til saken".

Siden man ikke forandrer på selve tallet, bare på hvor kommaet skal stå, blir denne faktoren et produkt av 10 - man ganger enten med en hel masse, f.eks. 10000, eller med noe lite, f.eks. 0.00001. Hvor mye man skal gange med, skrives som "e" og et heltall. Heltallet er positivt hvis man skal gange opp og få et veldig stor tall, negativt hvis man skal gange med et bittelite desimaltall og få et veldig lite tall:

e003 betyr 10 opphøyd i 3., altså 10*10*10 = 1000. 3,9874 e003 betyr altså 3,9874 * 1000 = 3987,4. Flytt kommaet 3 plasser, mot høyre siden tallet etter "e" er positivt.

e-003 betyr 10 opphøyd i -3, altså 0.1*0.1*0.1 = 0,001. 3,9874 e-003 betyr altså 3,9874 * 0,001 (eller 3,9874 : 1000 om du vil) = 0,003974. Flytt kommaet 3 plasser, men mot venstre siden tallet etter "e" er negativt. Du må da fylle opp med nuller.

Håper dette ble forståelig og at jeg ikke har gjort slurvefeil underveis, matte er enklere med papir og blyant enn med tastatur. Poenget er i hvert fall at man skal slippe å uttrykke veldig små og veldig store tall med haugevis av nuller.

Skrevet

Den setningen som står i første avsnitt "Spesielt for svært små tall...", skulle stått helt til slutt i svaret mitt.

Hvordan i alle dager den havnet der oppe, vet jeg ikke.

Skrevet

Ser laban har gitt deg et bra svar.

Det er, som han sier tilslutt, et uttrykk for forenkle skrivemåte til veldig små eller veldig store tall.

F.eks hvis noe skal utrykkes i nanometer, så blir tallet svært lite og da blir ett tall med masse nuller foran som er vanskelig å skrive og uttale.

100 nanometer er det samme som 0.000000100 meter eller skrevet som eksponent 100 e-9 meter, eller 100 x 10-9. e er i dette tilfelle 10. Se innlegget til laban

Men kan ikke du litt matte da? Mener å huske at du var ute etter noen matematiske formler eller utrykk for en tid siden som ikke akkurat var av det enkleste.

Skrevet

Man kan bruke "e"-formatet for å uttrykke veldig store eller veldig små tall. Man skriver da tallet som et grunntall mellom 1 og 10, og oppgir hvilken faktor man skal mulitiplisere dette grunntallet med for å få det egentlige tallet. Spesielt for svært små tall (lab. verdier er et eks. fra det virkelige liv) blir det jo veldig mye plass som brukes opp på nuller før man endelig "kommer til saken".

Siden man ikke forandrer på selve tallet, bare på hvor kommaet skal stå, blir denne faktoren et produkt av 10 - man ganger enten med en hel masse, f.eks. 10000, eller med noe lite, f.eks. 0.00001. Hvor mye man skal gange med, skrives som "e" og et heltall. Heltallet er positivt hvis man skal gange opp og få et veldig stor tall, negativt hvis man skal gange med et bittelite desimaltall og få et veldig lite tall:

e003 betyr 10 opphøyd i 3., altså 10*10*10 = 1000. 3,9874 e003 betyr altså 3,9874 * 1000 = 3987,4. Flytt kommaet 3 plasser, mot høyre siden tallet etter "e" er positivt.

e-003 betyr 10 opphøyd i -3, altså 0.1*0.1*0.1 = 0,001. 3,9874 e-003 betyr altså 3,9874 * 0,001 (eller 3,9874 : 1000 om du vil) = 0,003974. Flytt kommaet 3 plasser, men mot venstre siden tallet etter "e" er negativt. Du må da fylle opp med nuller.

Håper dette ble forståelig og at jeg ikke har gjort slurvefeil underveis, matte er enklere med papir og blyant enn med tastatur. Poenget er i hvert fall at man skal slippe å uttrykke veldig små og veldig store tall med haugevis av nuller.

Du verden, tusen takk for svar.

Du var vel i det minste middels i gym eller håndarbeide på skolen? ;-)

Skrevet

Ser laban har gitt deg et bra svar.

Det er, som han sier tilslutt, et uttrykk for forenkle skrivemåte til veldig små eller veldig store tall.

F.eks hvis noe skal utrykkes i nanometer, så blir tallet svært lite og da blir ett tall med masse nuller foran som er vanskelig å skrive og uttale.

100 nanometer er det samme som 0.000000100 meter eller skrevet som eksponent 100 e-9 meter, eller 100 x 10-9. e er i dette tilfelle 10. Se innlegget til laban

Men kan ikke du litt matte da? Mener å huske at du var ute etter noen matematiske formler eller utrykk for en tid siden som ikke akkurat var av det enkleste.

Tusen takk for svar til deg også. Dette var veldig oppklarende.

ps: laban er en hun.

pps: Nei, jeg er ikke engang litt matte, men må ha kjennskap til noen store linjer i faget i forbindelse med andre ting.

Skrevet

Du verden, tusen takk for svar.

Du var vel i det minste middels i gym eller håndarbeide på skolen? ;-)

Ikke i gym. Men til gjengjeld var jeg _elendig_ i håndarbeid :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...