Gå til innhold

Mattehelvete: Hvor flytte føkkings komma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke i gym. Men til gjengjeld var jeg _elendig_ i håndarbeid :-)

Ah, du er altså vanlig dødelig *puster lettet*

:)

Skrevet

Man kan bruke "e"-formatet for å uttrykke veldig store eller veldig små tall. Man skriver da tallet som et grunntall mellom 1 og 10, og oppgir hvilken faktor man skal mulitiplisere dette grunntallet med for å få det egentlige tallet. Spesielt for svært små tall (lab. verdier er et eks. fra det virkelige liv) blir det jo veldig mye plass som brukes opp på nuller før man endelig "kommer til saken".

Siden man ikke forandrer på selve tallet, bare på hvor kommaet skal stå, blir denne faktoren et produkt av 10 - man ganger enten med en hel masse, f.eks. 10000, eller med noe lite, f.eks. 0.00001. Hvor mye man skal gange med, skrives som "e" og et heltall. Heltallet er positivt hvis man skal gange opp og få et veldig stor tall, negativt hvis man skal gange med et bittelite desimaltall og få et veldig lite tall:

e003 betyr 10 opphøyd i 3., altså 10*10*10 = 1000. 3,9874 e003 betyr altså 3,9874 * 1000 = 3987,4. Flytt kommaet 3 plasser, mot høyre siden tallet etter "e" er positivt.

e-003 betyr 10 opphøyd i -3, altså 0.1*0.1*0.1 = 0,001. 3,9874 e-003 betyr altså 3,9874 * 0,001 (eller 3,9874 : 1000 om du vil) = 0,003974. Flytt kommaet 3 plasser, men mot venstre siden tallet etter "e" er negativt. Du må da fylle opp med nuller.

Håper dette ble forståelig og at jeg ikke har gjort slurvefeil underveis, matte er enklere med papir og blyant enn med tastatur. Poenget er i hvert fall at man skal slippe å uttrykke veldig små og veldig store tall med haugevis av nuller.

Takk for forklaringen! :-) Jeg var også blant dem som ikke skjønte spørsmålet! ;-)

Men jeg hadde matte alle tre årene på "gymnaset" altså, men kan ikke huske at vi berørte slike temaer da??

Eller kanskje jeg bare er glemsk?

Gjest pøh... forteller vel ikke det!
Skrevet

3.1547011859999997e-005 er det samme som 3.1547011859999997/10^5, altså 3.1547011859999997/100000, og dermed ser du lett at det blir 0.000031547011859999997!!!

Jeg er en annen
Skrevet

Jeg skjønte heller ikke hvorfor det skulle være knotete. Men det er fort gjort å gå i den fella at det kan blli knotete for andre, selv om det ser greit ut for en selv.

Det er jo tydelig at vedkommende ikke kan dette og da er det bedre å forklare det detaljert. Men selvsagt kan en detaljert forklaring bli for detaljert også så det blir vanskelig.

Men vi får se hva forfatteren av hovedinnlegger sier.

Jeg takker for alle forklaringer. Din var den grundigste og mest idiotsikre, men den med at antall nuller etter komma er lik eksponenten - 1 var også en grei huskeregel.

Skrevet

Ikke i gym. Men til gjengjeld var jeg _elendig_ i håndarbeid :-)

Faren min brukte å si at det eneste faget han var stiv i på skolen, var gymnastikk! ;-)

Skrevet

Takk for forklaringen! :-) Jeg var også blant dem som ikke skjønte spørsmålet! ;-)

Men jeg hadde matte alle tre årene på "gymnaset" altså, men kan ikke huske at vi berørte slike temaer da??

Dette har du nok lært på gymnaset, vil jeg tro hvis det ikke er "100 år" siden du gikk der da:-)

Skrevet

Jeg hadde det, men jeg har gått gammeldags reallinje. Startet på gymnas og gikk ut av videregående :-)

I tillegg har jeg gått på barne- og ungdomsskoler som hadde diverse forsøksopplegg i matte. Så enkelte sære ting lærte vi omigjen og omigjen, mens andr emner ble lavt prioritert. F.eks. ble vi veldig gode i sannhetsverditabeller (logikk), men dårlige i praktisk regning...

Så jeg aner ikke hva man burde ha lært, det er nok også veldig avhengig av _når_ man gikk på skolen.

Skrevet

Tusen takk for svar til deg også. Dette var veldig oppklarende.

ps: laban er en hun.

pps: Nei, jeg er ikke engang litt matte, men må ha kjennskap til noen store linjer i faget i forbindelse med andre ting.

Jeg trodde hun var en han.

Jeje, så da vet jeg at laban er ei jente.

Skrevet

Jeg trodde hun var en han.

Jeje, så da vet jeg at laban er ei jente.

Det fantes ikke jenteseigmenn da jeg valgte nick. Dessuten har nicket en litt annen historie enn bare Nidar-koplingen.

Det er en labine her også iblant.

Skrevet

Dette har du nok lært på gymnaset, vil jeg tro hvis det ikke er "100 år" siden du gikk der da:-)

he he, nei så ille er det tross alt ikke! ;-)

Matteinteressen var stor lenge - hadde til og med mer komplisert matte som valgafg i 9. klasse i tillegg til den obligatoriske matte'n! ;-)

Og gikk naturfaglinja m matte alle tre årene. Men på slutten av gymnastida synes jeg det ble veldig kjedelig - det som hadde vært så moro før.

Og siden da har jeg ikke verken jobbet med matte, hatt matte under utdanning, eller interessert meg noe særlig for temaet.

Sånn kan det gå! ;-)

Skrevet

Jeg hadde det, men jeg har gått gammeldags reallinje. Startet på gymnas og gikk ut av videregående :-)

I tillegg har jeg gått på barne- og ungdomsskoler som hadde diverse forsøksopplegg i matte. Så enkelte sære ting lærte vi omigjen og omigjen, mens andr emner ble lavt prioritert. F.eks. ble vi veldig gode i sannhetsverditabeller (logikk), men dårlige i praktisk regning...

Så jeg aner ikke hva man burde ha lært, det er nok også veldig avhengig av _når_ man gikk på skolen.

Og kanskje også avhengig av læreren.... ;-)

Som jeg nettopp skrev til mrxx så ble matte bare utrolig kjedelig utover gymnastida. Jeg som rådigget matte på ungdomsskola og første år på videregående.

Vet ikke om det var faget alene eller også i komb m læreren....

Skrevet

Det fantes ikke jenteseigmenn da jeg valgte nick. Dessuten har nicket en litt annen historie enn bare Nidar-koplingen.

Det er en labine her også iblant.

Jeg har tenkt på seigmenn ja, derfor trodde jeg at du var en mann, men nå er det oppklart:-)

Skrevet

he he, nei så ille er det tross alt ikke! ;-)

Matteinteressen var stor lenge - hadde til og med mer komplisert matte som valgafg i 9. klasse i tillegg til den obligatoriske matte'n! ;-)

Og gikk naturfaglinja m matte alle tre årene. Men på slutten av gymnastida synes jeg det ble veldig kjedelig - det som hadde vært så moro før.

Og siden da har jeg ikke verken jobbet med matte, hatt matte under utdanning, eller interessert meg noe særlig for temaet.

Sånn kan det gå! ;-)

Matte er noe som må brukes hele tiden for å huske reglene og fremgangsmåten.

Det er svært fort gjort å glemme hvis det ikke brukes.

De færreste bruker matte i dagliglivet. Jeg bruker ikke all verden, ofte bruker man heller tabeller enn å regne ut selv.

Skrevet

Matte er noe som må brukes hele tiden for å huske reglene og fremgangsmåten.

Det er svært fort gjort å glemme hvis det ikke brukes.

De færreste bruker matte i dagliglivet. Jeg bruker ikke all verden, ofte bruker man heller tabeller enn å regne ut selv.

Jeg regner gjerne ut selv - både hoderegning og på papir, inklusive prosentregning og annet som man kan trenge.

Men ligninger med fler enn én ukjent og integralregning og hva det nå het alt sammen er selvsagt gått i glemmeboka forlengst! ;-)

Skrevet

Jeg regner gjerne ut selv - både hoderegning og på papir, inklusive prosentregning og annet som man kan trenge.

Men ligninger med fler enn én ukjent og integralregning og hva det nå het alt sammen er selvsagt gått i glemmeboka forlengst! ;-)

Enkle ting regner jeg ut selv, både i jobb sammenheng og privat.

Kan også utføre integralregning og regning med flere ukjente, men det er noe jeg aldri trenger i jobb sammenheng, bare hvis noen trenger hjelp til matte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...