Gå til innhold

Tyvstartet på julen

Anbefalte innlegg

Gjest salmiakk
Skrevet

Pinnekjøtt to dager på rad. Juleshopping og et svidd visakort.Ute er det vakkert som et julekort og med nytt hus og kribling i fingrene så

bare MÅTTE jeg pynte litt i huset.

Stort fy-fy i følge min mor. "adventstiden er ventetid!!!!!"

Ja,ja her skal juletreet opp en uke før jul for 1.1.2006 ryker det på hodet ut.

"en UUUKE før jul??!!! treet skal pyntes lille julaften"

Deilig å kunne lage mine egne tradisjoner:)

Flere som har tyvstartet på julen?

Fortsetter under...

Tante Tea, på tur med en Toller c',)
Skrevet

Jeg jobber med saken, men min kjære er like tradisjonell som din mor.

Til helga skal jeg lure fram noen nisser, og juleblomster skal kjøpes inn.

Juletreet hentes 18. des. Ser ikke bort fra at det er best å ta det inn med det samme for å pynte det.

Skrevet

Jeg synes det er dumt å ødelegge norske tradisjoner.

Hvorfor starter du så tidlig for så å kaste ut jula i juletiden?

Er det fordi du ikke klarer å vente lengre?

Nei 13 dag eller 20 dag jul er tradisjonen her og den er kommet for å bli,

juletreet kommer ikke opp før 23 desember basta bom.

Du får åpne julegavene en uke før også da så du slipper å vente så gruelig lenge!

Skjerp deg!!

Gjest salmiakk
Skrevet

Jeg synes det er dumt å ødelegge norske tradisjoner.

Hvorfor starter du så tidlig for så å kaste ut jula i juletiden?

Er det fordi du ikke klarer å vente lengre?

Nei 13 dag eller 20 dag jul er tradisjonen her og den er kommet for å bli,

juletreet kommer ikke opp før 23 desember basta bom.

Du får åpne julegavene en uke før også da så du slipper å vente så gruelig lenge!

Skjerp deg!!

ja, sånn kan det også gjøres. Men juletre i januar har jeg aldri likt.

Tror vi beholder den 24 som julaften også.

Hadde egentlig tenkt å feire den i neste uke, men siden du sier det så....

Skrevet

Juletreet hentes 18. des. Ser ikke bort fra at det er best å ta det inn med det samme for å pynte det.

Du også? Hvorfor skape nye tradisjoner når de vi har er så fine og er blitt brukt sånn i mange herrens år!?

skjerp deg!

Skrevet

Jeg er glad i mange av juletradisjonene hjemmefra, men har også forstått av mange av disse passer best sammen med en hjemmeværende husmor.(selv om mamma ikke var hjemmeværende, fulgte hun tradisjonene fra sin barndom..)

Man må ta helgene til hjelp, og da settes gjerne treet inn noen dager før jul, det er _mye_ som må ordnes natt til julaften når man har jobbet helt frem til jul. På samme måte etter nyttår, man må rydde ut julen mens man har tid, man kan ikke gjøre alt en onsdag etter jobb selv om dette er 20. dag jul.

Å kaste ut treet på 1.nyttårsdag synes jeg er veldig tidlig, vi har som regel trær som står veldig fint, og kan godt stå noen dager lenger. Men ikke tre - fire uker etter julaften..

Enig i at det er fint å lage egne tradisjoner. Viktig å se hva som betyr noe for en selv og ungene, og det er som regel å ha tid sammen til å gjøre hyggelige ting.

Annonse

Gjest salmiakk
Skrevet

Du også? Hvorfor skape nye tradisjoner når de vi har er så fine og er blitt brukt sånn i mange herrens år!?

skjerp deg!

Hva er det som provoserer deg slik?

Er en forsmak på julemat forbudt når en er på et kjøpesenter? Regner med at det er flere enn meg som spiser siden de har det på menyen.

Er det opplest og vedtatt at alle pynter treet lille julaften? I vår familie har det vært både og.Pakkene kommer under treet den 23 uansett.

Er det galt at det kommer opp små lys på buskene utenfor, slik naboene har det?

Er det galt at det sitter noen koselige nisser under adventsstjernen og en rød løper på bordet?

Er det 13 dag jul som gjelder for å få bort juletreet?

Ingen unntak?

wow, God jul

Skrevet

Mine foreldre pynter alltid juletreet lille julaften, derfor gjør jeg det dagen før, så får ungene være med å pynte to juletrær.

Kassen med julepynt står i boden og jeg må innrømme at det har kommet frem noen nisser allerede.

I grunnen så bruker vi hele desember til å bare kose oss, og gjøre julete ting, og jeg skaper mine egne tradisjoner underveis, samtidig som jeg tar vare på de gamle.

Juletreet hiver jeg alltid ut 6.januar og da er det godt å få det bort, da vet jeg at det går mot vår

Skrevet

Må desverre si at jeg er ett julemenneske.

Pynter alt første advendt Julegardiner nisser alt blir satt frem.

blir vel pynting av tre rundt den 15 desember,

vet nok om noen som syns jeg ikke følger tradisjonen, men det hele begynte som en spøk for 8 år siden da jeg skulle ha middagsgjester her. Det var da den 16 des og så var det ei av venninnene mine som sa at det hadde vært koselig med en slags julekveld

for oss jentene med pakker å det hele.

Som sakt så gjort pyntet alt,til og med juletreet! ble en kveld vi har pratet mye om hi hi.

Det ble den beste julen, ikke noe stress her i gården når andre springer rundt med tungen nede på knæra sitter vi å koser oss forde vi er helt ferdige å kan virkelig nyte julen sammen med barna!!

Barna er i dag 17 og 14år er kjempe glad i julen for verken mamman eller pappan er slitene strømpene er hengt på peisen så den elste kommer hjem til helgen og gleder seg så til å komme hjem til julehuset."knise" (vi blir som barn igjen vet du)

Er det ikke nok stress ellers??

Nei jeg og min mann har laget en ny vri på det hele dette er blitt vår tradisjon, hva barna velger å gjøre den dagen de får egen familie får bli opp til dem!!

Fikk en del pepper av venner rundt om kring men skal si deg de har tatt etter, så nå er alle 12 som var her for 8år siden blitt "julegale" de har også begynt tidelig å pynte og alle sier det samme endelig kan man slippe å være drit sliten på selveste juleaften!!

Vi kaster ikke ut treet før den 20 dag jul den tradisjonen har vi da....

Ønsker alle en god jul uansett når man pynter, bare man ikke glemmer at barna får gode minner om julen og ikke foreldre som er kjempe slitene på julekvelden.

Gjest kalendria
Skrevet

Jeg henger opp julegardiner og krans på døren 1. søndag i advent, og setter frem julekryben, men uten Jesus-barnet. Han venter vi jo på. 13. desember kommer Lucia og ternene på plass, har noen kjempefine. I år hadde jeg tenkt å pynte en uke før jul, men så kom jeg på at det blir så vanskelig å få vasket skikkelig med all pynten ute, og jeg VIL ha helt rent hus julaften. Så jeg tror vi venter med mesteparten, men henger pynten i vinduene.

Treet skal pyntes tidligst 22. desember, synes jeg. Og skal ut senest 7. januar.

Skrevet

Jeg er glad i mange av juletradisjonene hjemmefra, men har også forstått av mange av disse passer best sammen med en hjemmeværende husmor.(selv om mamma ikke var hjemmeværende, fulgte hun tradisjonene fra sin barndom..)

Man må ta helgene til hjelp, og da settes gjerne treet inn noen dager før jul, det er _mye_ som må ordnes natt til julaften når man har jobbet helt frem til jul. På samme måte etter nyttår, man må rydde ut julen mens man har tid, man kan ikke gjøre alt en onsdag etter jobb selv om dette er 20. dag jul.

Å kaste ut treet på 1.nyttårsdag synes jeg er veldig tidlig, vi har som regel trær som står veldig fint, og kan godt stå noen dager lenger. Men ikke tre - fire uker etter julaften..

Enig i at det er fint å lage egne tradisjoner. Viktig å se hva som betyr noe for en selv og ungene, og det er som regel å ha tid sammen til å gjøre hyggelige ting.

Ja nettopp, derfor er det at vi strekker jula foran jul istedet for etterpå. Samfunnet forandrer seg på grunn av arbeidsmønsteret til folk.

Jo, den kjøper jeg. I kveld skal den første nissen fram, så det så!

Skrevet

skjerp deg!

Akkurat, hvorfor gjøre nye ting når de gamle virket så bra?

Det sa en eldre kollega også da arbeidsplassen min lenge før min tid fikk datamaskin. Han mente denne datateknologien var noe stort, dyrt, idiotisk leketøy som fort ville forsvinne etter at nyhetens interesse hadde lagt seg, det var mye mer effektivt å bruke skrivemaskin!

De kommentarene måtte han leve med å bli minnet på helt til han døde.

fruen fra havet
Skrevet

Er en forsmak på julemat forbudt når en er på et kjøpesenter? Regner med at det er flere enn meg som spiser siden de har det på menyen.

Er det opplest og vedtatt at alle pynter treet lille julaften? I vår familie har det vært både og.Pakkene kommer under treet den 23 uansett.

Er det galt at det sitter noen koselige nisser under adventsstjernen og en rød løper på bordet?

Ingen unntak?

wow, God jul

Er det galty at vi starter jula i september, når postordrekatalogene flommer over av nisser og julepynt? Er det galt at ungene våre lærer at jula varer i 3 mnd? Er det galt at vi velter oss i julemat, godteri og "julekos" i månedsvis i stedetfor å lære ungene våre at det å vente på noe hyggelig og godt faktisk er både fint og riktig? Litt tøyler i et ellers egositisk og nytelsessykt samfunn, der våre egne behov settes øverst på dagsorden hver eneste dag?

Jeg er ikke verken i mot hygge eller kos, men ventetiden før jul bør være nettopp det: ventetid. Jula varer egnetlig kun juleuka og til 13. dag jul (maksiimalt 20.dag jul). Hvem ville finne på å "forlenge" påsken en mnd eller to i forkant????? Nei - ta dere sammen, dere som bidrar til forflating av samfunnet vårt!

Annonse

Skrevet

Vi har hengt opp julegardinene på kjøkkenet og sånt, men direkte julepynt venter vi med til neste helg. Denne helga skal jeg bort, men neste helg er både ungene og jeg hjemme så da tar vi storpynting tenker jeg. Bortsett fra juletreet da, det kommer vel opp tirsdag før jul tenker jeg. :o)

Jeg er som deg - i løpet av de 2-3 første dagene på januar er jula ute av huset mitt!

Gjest "skara"
Skrevet

Er det galty at vi starter jula i september, når postordrekatalogene flommer over av nisser og julepynt? Er det galt at ungene våre lærer at jula varer i 3 mnd? Er det galt at vi velter oss i julemat, godteri og "julekos" i månedsvis i stedetfor å lære ungene våre at det å vente på noe hyggelig og godt faktisk er både fint og riktig? Litt tøyler i et ellers egositisk og nytelsessykt samfunn, der våre egne behov settes øverst på dagsorden hver eneste dag?

Jeg er ikke verken i mot hygge eller kos, men ventetiden før jul bør være nettopp det: ventetid. Jula varer egnetlig kun juleuka og til 13. dag jul (maksiimalt 20.dag jul). Hvem ville finne på å "forlenge" påsken en mnd eller to i forkant????? Nei - ta dere sammen, dere som bidrar til forflating av samfunnet vårt!

Er vel greit å mene at vi som pynter før bryter ned tradisjonen her i Norge, men vi er alle forskjellige og heldig vis sier nå jeg!!

Jeg bryr meg ikke hva andre gjør å mener og når de pynter å ikke pynter.

Da burde jeg ha eksplodert når naboen her hang ut klesvask 17 mai og klippet plenen sin DU hadde sikkert sakt i fra du eller??

Jeg tenkte på henne, at hun hadde en dag hun kunne få unna seg litt husarbeid men faller meg ikke inn å kritisere henne for dette (selv om jeg er nabon hennes)

Skrevet

Jeg henger opp julegardiner og krans på døren 1. søndag i advent, og setter frem julekryben, men uten Jesus-barnet. Han venter vi jo på. 13. desember kommer Lucia og ternene på plass, har noen kjempefine. I år hadde jeg tenkt å pynte en uke før jul, men så kom jeg på at det blir så vanskelig å få vasket skikkelig med all pynten ute, og jeg VIL ha helt rent hus julaften. Så jeg tror vi venter med mesteparten, men henger pynten i vinduene.

Treet skal pyntes tidligst 22. desember, synes jeg. Og skal ut senest 7. januar.

Han venter vi jo på?

Skrevet

Akkurat, hvorfor gjøre nye ting når de gamle virket så bra?

Det sa en eldre kollega også da arbeidsplassen min lenge før min tid fikk datamaskin. Han mente denne datateknologien var noe stort, dyrt, idiotisk leketøy som fort ville forsvinne etter at nyhetens interesse hadde lagt seg, det var mye mer effektivt å bruke skrivemaskin!

De kommentarene måtte han leve med å bli minnet på helt til han døde.

For en sammenligning!

Skrevet

Ingen unntak?

wow, God jul

13 dag eller 20 dag er det som gjelder.

Hvorfor tar du ikke frem pakkene for 23 desember?

Du tar jo vekk tradisjoner så hvorfor ikke ødelegge gavetradisjonen også med det samme?

Skrevet

Enig med deg jeg. :)

Riktignok pynter jeg juletreet lille julaften, men all annen julepynt kom opp nå søndag som var. :)

Dessuten hiver jeg ut all julepynt før nyttårsaften, hehe. For da er det nyttår. og slutt på jula. :)

Skrevet

For en sammenligning!

ok. Men poenget mitt var at man kan faktisk tenke litt nytt og gjøre ting på sin måte uten at andre trenger å gå av skaftet for det. Du kan jo bare gjøre som du selv vil, så gjøre jeg og salmiakk som vi vil. Vi blir ikke sure om du fører en 100% tradisjonell jul. Det er bare koselig det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...