Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter tre alvorlige, uforklarlige depresjoner har jeg fått diagnosen, unipolarmaniskdepressiv lidelse.

Jeg har spist litium i 1 mnd, og er lite glad for den informasjon/oppfølging jeg har fått fra min lege. Derfor prøver jeg å stille noen av mine spørsmål i dette forumet.

Jeg merker tydelig økt urinutskillelse som jo er en vanlig bivirkning. Hvilke konsekvenser får den for meg/nyrene. Er det skadelig på noe vis?

Jeg frykter forstyrrelser av syn og motorikk. Har jeg noen grunn til det?

Finnes det noen statestikk på hvor lang tid det tar før medisnene begynner å virke. Hvordan kan jeg merke at de viker?

Er det viktig at medisinen blir tatt på nøyaktig samme tidspunkt hver dag?

Håper noen kan svare...På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20843-litium/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg merker tydelig økt urinutskillelse som jo er en vanlig bivirkning. Hvilke konsekvenser får den for meg/nyrene. Er det skadelig på noe vis?

Så lenge du tar medisinen korrekt (dvs. ikke tar overdoser), har det ingen skadevirkninger. Den eneste ulempen er at du må drikke noe mer hver dag - ca. en halv liter. Velg noe kalorifritt.

Nei, overhode ikke.

Finnes det noen statistikk på hvor lang tid det tar før medisnene begynner å virke? Hvordan kan jeg merke at de viker?

De virker allerede etter et par uker. Du kan ikke merke virkningen sikkert. Det blir som hver sving du tar om vinteren uten å kjøre i grøfta. Du kan ikke sikkert vite om du hadde greid svingen med sommerdekk.

Du bør ta dem innenfor +/- 2 timer fra vanlig tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20843-litium/#findComment-90144
Del på andre sider

Jeg har gått på litium i 17 år nå og de eneste bivirkningene jeg kan merke er at jeg må ha i meg mye veske og drikker derfor flere liter vann om dagen. Jeg fikk vite av min lege at det skulle gå ca 12 timer mellom hver dose, så jeg tar dem 8 om morgenen og 8 om kvelden. Tar de gjerne med en brødskive til ellers får jeg sjelvinger på hendene.

Du tar vel jevnlig blodprøve? Vel

det skal ialfall gjøres 4 gr. i året

og på mine papirer sjekkes iallfall nyrene, klart at de fleste medisiner går utover nyrene, ingen tvil om det!Ønsker deg lykke til til en bedre hverdag klem fra meg :-))))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20843-litium/#findComment-90219
Del på andre sider

Fine1365379966

Jeg har gått på litium i 17 år nå og de eneste bivirkningene jeg kan merke er at jeg må ha i meg mye veske og drikker derfor flere liter vann om dagen. Jeg fikk vite av min lege at det skulle gå ca 12 timer mellom hver dose, så jeg tar dem 8 om morgenen og 8 om kvelden. Tar de gjerne med en brødskive til ellers får jeg sjelvinger på hendene.

Du tar vel jevnlig blodprøve? Vel

det skal ialfall gjøres 4 gr. i året

og på mine papirer sjekkes iallfall nyrene, klart at de fleste medisiner går utover nyrene, ingen tvil om det!Ønsker deg lykke til til en bedre hverdag klem fra meg :-))))

Enig med butte og NHD.

Psykiateren jeg har nå sier at før trodde man at Litium kunne være skadelig for nyrene, men slik er det ikke.

Du må ta blodprøve hver 3.måned for å sjekke stoffskifte. Dette er en bivirkning som må passes på.

Symptomene er de samme som for depresjon!

Lykke til med Litium,--vi er mange etterhvert!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20843-litium/#findComment-90261
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Det varmer et frossent hjerte.

Jeg kom til å tenke på en annen sak. Jeg bor nå på en annen kant av landet enn tidligere. Så legen som "behandler" meg kjenner ikke meg eller min sykehistorie i det hele tatt. Hvordan kan han da justere dosen riktig? Jeg tar selvfølgelig jevnlige prøver nå til i starten for justering. Er det standarisert hvilket nivå dosen skal ligge på? Er ikke det avhengig av hvilken karakter den maniskdepressive lidelsen har?

Butte, hva mener du med at det er ingen tvil om at det går ut over nyrene? Merker du noe?

Takk igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20843-litium/#findComment-90427
Del på andre sider

Så lenge du tar medisinen korrekt (dvs. ikke tar overdoser), har det ingen skadevirkninger. Den eneste ulempen er at du må drikke noe mer hver dag - ca. en halv liter. Velg noe kalorifritt.

Nei, overhode ikke.

Finnes det noen statistikk på hvor lang tid det tar før medisnene begynner å virke? Hvordan kan jeg merke at de viker?

De virker allerede etter et par uker. Du kan ikke merke virkningen sikkert. Det blir som hver sving du tar om vinteren uten å kjøre i grøfta. Du kan ikke sikkert vite om du hadde greid svingen med sommerdekk.

Du bør ta dem innenfor +/- 2 timer fra vanlig tid.

Mange takk for raske og gode svar. Det varmer et frossent hjerte.

Jeg kom til å tenke på en ting til. For to måneder siden flyttet jeg til en annen kant av landet. Det er altså en ny lege som har ansvaret for "litium-behandlingen". Jeg synes det er rart at han kan ha ansvaret for å justere dosen når han ikke kjenner til meg eller min sykdomshistorie. Er det en standardisert konsentrasjon av litium i blodet som gjelder for alle pasienter? Er ikke dosen avhengig av lidelsens karakter? Jeg tar selvsagt jevnlige målinger nå i starten for å finne den riktige konsentrasjonen. Men hvem vet hva som er den riktige?

Burde legen ha kontakt med min psykiater fra hjemstedet?

Dette var en omstendelig måte for å få frem et viktig (?) poeng. Håper det er forståelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20843-litium/#findComment-90440
Del på andre sider

Annonse

Mange takk for raske og gode svar. Det varmer et frossent hjerte.

Jeg kom til å tenke på en ting til. For to måneder siden flyttet jeg til en annen kant av landet. Det er altså en ny lege som har ansvaret for "litium-behandlingen". Jeg synes det er rart at han kan ha ansvaret for å justere dosen når han ikke kjenner til meg eller min sykdomshistorie. Er det en standardisert konsentrasjon av litium i blodet som gjelder for alle pasienter? Er ikke dosen avhengig av lidelsens karakter? Jeg tar selvsagt jevnlige målinger nå i starten for å finne den riktige konsentrasjonen. Men hvem vet hva som er den riktige?

Burde legen ha kontakt med min psykiater fra hjemstedet?

Dette var en omstendelig måte for å få frem et viktig (?) poeng. Håper det er forståelig.

beklager dobbelt innlegg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20843-litium/#findComment-90443
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Det varmer et frossent hjerte.

Jeg kom til å tenke på en annen sak. Jeg bor nå på en annen kant av landet enn tidligere. Så legen som "behandler" meg kjenner ikke meg eller min sykehistorie i det hele tatt. Hvordan kan han da justere dosen riktig? Jeg tar selvfølgelig jevnlige prøver nå til i starten for justering. Er det standarisert hvilket nivå dosen skal ligge på? Er ikke det avhengig av hvilken karakter den maniskdepressive lidelsen har?

Butte, hva mener du med at det er ingen tvil om at det går ut over nyrene? Merker du noe?

Takk igjen!

Det er en standardkonsentrasjon for litium. Denne er ikke avhengig av lidelsens karakter, men kan være avhengig av erfaringen med den konkrete pasienten.

Derfor synes jeg at legen din burde ha en telefonsamtale med eller få en epikrise fra din tidligere psykiater.

Nyrene: Tidligere litiummedisiner ga en mer svingende litiumkonsentrasjon gjennom døgnet. En antar at de tidvis høye topper kunne skade nyrene. Dette er ikke tilfelle med dagens medisin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20843-litium/#findComment-90479
Del på andre sider

Det er en standardkonsentrasjon for litium. Denne er ikke avhengig av lidelsens karakter, men kan være avhengig av erfaringen med den konkrete pasienten.

Derfor synes jeg at legen din burde ha en telefonsamtale med eller få en epikrise fra din tidligere psykiater.

Nyrene: Tidligere litiummedisiner ga en mer svingende litiumkonsentrasjon gjennom døgnet. En antar at de tidvis høye topper kunne skade nyrene. Dette er ikke tilfelle med dagens medisin.

Først svar til plomrei hei:-) foressten til deg, nei jeg har ikke merket noe antydning til skade på nyrene.Til Dr.Dahl, hvorfor tar de alltid prøve av nyrene da??? Det måjo vere en grunn til det? Med en vennlig smilende hilsen fra meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20843-litium/#findComment-90539
Del på andre sider

Først svar til plomrei hei:-) foressten til deg, nei jeg har ikke merket noe antydning til skade på nyrene.Til Dr.Dahl, hvorfor tar de alltid prøve av nyrene da??? Det måjo vere en grunn til det? Med en vennlig smilende hilsen fra meg

Nyreprøver: fordi en må sjekke at nyrefunksjonen er i orden pga. at litium utskilles gjennom nyrene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20843-litium/#findComment-90557
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...