Gå til innhold

hvor får man kjøpt julekrybbe?jesus osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

det hadde vært fint å harr synes jeg...til jul...lære de litt om hva egentlig jula handler om..

ikke bare kommersielt hysteri

Fortsetter under...

Gjest Ooppgitt
Skrevet

Hva jula egentlig handler om? Jula har ingenting å gjøre med den såkalte jesus, kjære deg.

Skrevet

Hva jula egentlig handler om? Jula har ingenting å gjøre med den såkalte jesus, kjære deg.

jeg synes alle de som snakker om å dele stat og kirke (sånne som deg sikkert med fare får å sette deg i bås) IKKE burde få nytte seg av fridager som knyttes opp til kirkelige høytider.Dere burde bare glemme fri både jul og påske for å si det sån! Jula skal dere ha fri og kose dere men å spotte kirka og jesus kan du. er det ikke ja takk olebrum samfunnet du kjære mi tid!

Så hva mener du jula handler om kjære? pynte treet og åpne en pakke du later som du liker? vi svømmer i materielle goder og vi vil ha mer MER MER! jeg blir kval. hva handler jula om sa du? og jeg forventer et godt svar..

Gjest Ooppgitt
Skrevet

jeg synes alle de som snakker om å dele stat og kirke (sånne som deg sikkert med fare får å sette deg i bås) IKKE burde få nytte seg av fridager som knyttes opp til kirkelige høytider.Dere burde bare glemme fri både jul og påske for å si det sån! Jula skal dere ha fri og kose dere men å spotte kirka og jesus kan du. er det ikke ja takk olebrum samfunnet du kjære mi tid!

Så hva mener du jula handler om kjære? pynte treet og åpne en pakke du later som du liker? vi svømmer i materielle goder og vi vil ha mer MER MER! jeg blir kval. hva handler jula om sa du? og jeg forventer et godt svar..

Poenget mitt var at jul ble feiret lenge før kristendommen ble "oppfunnet".

Skrevet

Poenget mitt var at jul ble feiret lenge før kristendommen ble "oppfunnet".

men du har enda ikke svart meg på hvor jeg får kjøpt krybba mi?

Gjest Viktorie
Skrevet

"Festen var sannsynligvis en variant av soldyrkelse: I hedensk tid på våre kanter ble «jol» feiret med blot midtvinters, og det var 12. januar slik de regnet den gangen. Håkon den gode, som rådde i landet fra ca. 935 til han døde i 960, befalte at denne festen skulle forskyves til 25. desember".

Julen har opprinnelig ingenting å gjøre med kristendommen. Da må da for pokker vi som ikke er religiøse også få feire jul??

Annonse

Gjest Ooppgitt
Skrevet

men du har enda ikke svart meg på hvor jeg får kjøpt krybba mi?

Kunne ikke brydd meg mindre. God jul! :)

Skrevet

"Festen var sannsynligvis en variant av soldyrkelse: I hedensk tid på våre kanter ble «jol» feiret med blot midtvinters, og det var 12. januar slik de regnet den gangen. Håkon den gode, som rådde i landet fra ca. 935 til han døde i 960, befalte at denne festen skulle forskyves til 25. desember".

Julen har opprinnelig ingenting å gjøre med kristendommen. Da må da for pokker vi som ikke er religiøse også få feire jul??

okei du skal få lov siden du er hedning. jula! Kun for hedninger og kristne!

Skrevet

Oi, du er visst sånn skikkelig Jesusbarn-mild, du.

Skrevet

Julen er en eldgammel lysfest! Man kan fint feire vår hedenske jul med tre og nisse og handelsstanden!

Klart vi skal ha fri fra jobben selv om dagene ikke kalles noe religøst! Man kan kalle påsken for vårferie, sommerferie, høstferie og vinterferie har vi jo fremdeles.

Det er en arbeidsavtalesak - ikke en religonssak hvor mange fridager man har :-)

Skrevet

Jeg leita lenge etter ei krybbe der jesusbarnet kunne tas ut av krybba, slik at ungene kunne leke med dette. Fant ikke, så jeg endte opp med med Playmobil julekrybbe og de tre vise menn.

De er egentlig veldig fine :o)

http://home.c2i.net/kmskrs/playmobilsalg.html

Jeg kjøper Playmobil julekalender til minsten og barnebarnet hvert år - det er mektig populært - har akkurat satt sammen årets nå :)

Annonse

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Jeg synes jeg har sett julekrybber i mange butikker, jeg!

Men om det er en kristen bokhandel der du bor, så burde de ha et godt utvalg.

Julekrybben min har jeg hatt i mange år, tror jeg kjøpte den på glassmagasinet.

Skrevet

Julen er en eldgammel lysfest! Man kan fint feire vår hedenske jul med tre og nisse og handelsstanden!

Klart vi skal ha fri fra jobben selv om dagene ikke kalles noe religøst! Man kan kalle påsken for vårferie, sommerferie, høstferie og vinterferie har vi jo fremdeles.

Det er en arbeidsavtalesak - ikke en religonssak hvor mange fridager man har :-)

ählens har, ikke er de dyre heller ;o)

Tante Tea, på tur med en Toller c',)
Skrevet

De fleste som snakker om å skille stat og kirke er kristne selv.

Har noen kristne familiemedlemmer som synes det er noe stort idioti at staten, og en kirkeminister som knapt viser seg i kirka når man må skal bestemme hvem som skal være biskoper og hva innholdet i kirka skal være. De vil styre selv etter bibelen og ikke etter hva en regjering til en hver tid skulle finne på.

Gjest Hedning selvfølgelig
Skrevet

Du kjære uvitende medmenneske: Vi har feiret jul lenge før kirka bestemte seg for å legge feiringen av jesus fødsel til 24. desember!

Denne hedenske tradisjonen som jul egentlig er har rot i å feire at sola snur (21. desember).

Det er meget delte meninger om mår Jesus egentlig ble født, men de fleste mener nok at 24. desember er langt fra sannheten *S*

Så jeg feirer EKTE jul - på hedningevis! Med nisser og mat og juletre og presanger - akkurat sånn som jula BØR feires - etter eldgammel tradisjon!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...