Gå til innhold

Når vi er både tykke og tynne...

Anbefalte innlegg

Tante Tea, på tur med en Toller c',)
Skrevet

Vi har et sunt, næringsrikt kosthold hjemme. Likevel er jeg noe i overkant hva vekten angår. Jeg har mine utsjeielser så vekta er ikke noen overraskelse, men likevel tåler jeg lite ekstra før det vises.

Mine tre barn har to forskjellige fedre. De to eldstes far er normalt slank fordi han trener mye, i late perioder kan han legge på seg litt. De to barna våre er slik at den eldste er normalt bygget og den yngste er syltynn, nesten mager. Den yngste min har en meget tynn hengslete far uten antydning til fett noen plasser, han spiser som en hest men alt glir tvers igjennom. Det barnet er som meg, tykt. De andre to barna spiser bare når de er sultne, den yngste spiser det den kommer over om vi ikke passer på hele veien.

Med en familie med så variert størrelse og kosthold er det vanskelig å få balanserte matvaner som gir mer mat i det magre barnet som ikke vil spise mer og mindre mat i det tykke barnet som gjerne spiser mer.

Skrevet

Et vanlig sunt kosthold med grovt brød, frukt og grønt er bra enten man er overvektig eller undervektig. Legg vekt på 4 faste måltider pr dag, blir man sulten mellom måltidene kan man spise frukt og grønnsaker, ikke junkfood og boller.

Vet det er lettere i teorien enn i praksis, men er man konsekvent blir det fort en vane.

Jeg har også veldig lett for å legge på meg hvis jeg skeier ut, derfor har jeg som vane å spise sunt hele uken og om lørdagen spiser jeg hva jeg vil i moderate mengder. Jeg spiser så og si aldri brød, bare grove knekkebrød.

Guttene mine er veldig slanke, og kan spise hva de vil uten å legge på seg, men det betyr jo ikke at de får lov til å leve på usunn mat, det er jo mer enn vekten som spiller inn.

Jeg vil anbefale Fedon Linberg sine bøker, jeg sier ikke at man skal følge hans opplegg slavisk, men han har faktisk mange gode poeng når det gjelder kosthold, og er bra enten mann er tykk eller tynn.

Tante Tea, på tur med en Toller c',)
Skrevet

Et vanlig sunt kosthold med grovt brød, frukt og grønt er bra enten man er overvektig eller undervektig. Legg vekt på 4 faste måltider pr dag, blir man sulten mellom måltidene kan man spise frukt og grønnsaker, ikke junkfood og boller.

Vet det er lettere i teorien enn i praksis, men er man konsekvent blir det fort en vane.

Jeg har også veldig lett for å legge på meg hvis jeg skeier ut, derfor har jeg som vane å spise sunt hele uken og om lørdagen spiser jeg hva jeg vil i moderate mengder. Jeg spiser så og si aldri brød, bare grove knekkebrød.

Guttene mine er veldig slanke, og kan spise hva de vil uten å legge på seg, men det betyr jo ikke at de får lov til å leve på usunn mat, det er jo mer enn vekten som spiller inn.

Jeg vil anbefale Fedon Linberg sine bøker, jeg sier ikke at man skal følge hans opplegg slavisk, men han har faktisk mange gode poeng når det gjelder kosthold, og er bra enten mann er tykk eller tynn.

Det er det som er problemet da. Vi har allerede det sunne kostholdet du snakker om. Men når den syltynne strever med en halv skive og et halvt eple for hun er såååå mett, mens den andre langer i seg skive etter skive. Vi kan jo ikke si til den ene at du MÅ spise mer, og til den andre at du må IKKE spise mer? Man skal jo ikke mase om kosthold og vekt til små barn.

Skrevet

Det er det som er problemet da. Vi har allerede det sunne kostholdet du snakker om. Men når den syltynne strever med en halv skive og et halvt eple for hun er såååå mett, mens den andre langer i seg skive etter skive. Vi kan jo ikke si til den ene at du MÅ spise mer, og til den andre at du må IKKE spise mer? Man skal jo ikke mase om kosthold og vekt til små barn.

Nei det er nok ingen lett situasjon, den ene gutten min spiser ganske lite også og kunne godt lagt på seg noen kilo, men min erfaring er at å mase ikke har noe for seg. Et tips jeg fikk av legen da han var mindre var å la ham spise sammen med andre barn (han gikk ikke i barnehage da) Men på ham hjalp ikke det noe særlig,kompisene kan lange innpå, mens han bare sitter og pirker i maten. Hadde han fått boller og brus hadde han nok spist, men han kan jo ikke leve på det. Men å skulle få en til å spise mindre og en annen til å spise mer ved samme bord er nok ikke lett nei, får bare ønske deg lykke til!

Skrevet

Hvis den som er for tynn allikevel aldri spiser særlig mye, så kan du alltids ha en regel ved matbordet at man bare spiser to brødskiver. Da begrenser du kun den tykke, fordi den tynne aldri vil komme opp i slike mengder uansett. Samtidig gjør du ikke forskjell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...