Gjest (Anonymous) Skrevet 1. mars 2001 Del Skrevet 1. mars 2001 Er det noe som heter svangerskapsdepresjoner? `Jeg har vært konstant deprimert de siste tre mnd. (er 23 uker på vei) Har en datter fra før på 2 år, men var ikke deprimert da. Hadde heller ikke fødselsdepresjoner. Hun ble tatt med hastekeisersnitt, og jeg har bare vonde og ekle minner fra fødselen. Har også fødselsangst til tider. Det var verst i begynnelsen, helt til jeg fikk samtale med jordmor på sykehuset. Da ble det lettere. Men nå er den kommet tilbake igjen. Er redd, gråter, vil ikke fø, tror ikke jeg klarer det psykisk!! Må vel nevne at jeg har en grusom bekkenløsning, som gjør at jeg må være i ro og være hjemme hele tiden. Klarer ikke gjøre noe. Sparer kreftene på datteren min. Men vanligvis klarer jeg ikke ta meg av henne heller. Klarer ikke gå enkelte dager. Da må samboeren min være hjemme fra jobb. Han er utrolig flink!!! Han får aldri nok skryt;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20853-depresjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 1. mars 2001 Del Skrevet 1. mars 2001 Ja, det er kjent at det finnes en tilstand man kan kalle svangerskapsdepresjon, selv om det først og fremst er fødselsdepresjoner man snakker om. Det er ikke få som går gjennom svangerskapet med tunge tanker, angst, redsel for å føde og negative tanker om framtiden. Ofte kan en tidligere vond fødselsopplevelse ligge til grunn for disse tunge tankene. Det er ikke tvil om at du bør få hjelp til å bearbeide mye av det vonde du bærer på. Jeg vil absolutt anbefale deg å ta deg opp med din lege/jordmor for å evt. bli henvist til en spesialist. Flere og flere sykehus har jordmødre som er spesiallutdannet til å snakke med kvinner med spesielle problemer i svangerskapet. Ofte kan det hjelpe med en nøye gjennomgang av den forrige fødselen. Du sier at du har fått hjelp tidligere og at det følte deg bedre. En god grunn til å ta det opp igjen. Uansett er det viktig at du snakker om det du plages med. Har du en god mann/partner som kan lytte til deg, er det bra. En god venninne kan også være til god hjelp. Det viktigste er at du ikke isolerer deg med de vonde tankene. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20853-depresjoner/#findComment-90280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.