Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 25 år som har en sønn på 3 år. Siden jeg er Rhesus-negativ og faren til barnet er Rhesus-positiv, ble det tatt to ekstra prøver under svangerskapet for å kartlegge hvorvidt det ble dannet antistoffter. Jeg fikk beskjed om at alt var i orden. I sommer meldte jeg meg som blodgiver, men fikk beskjed om at dette ikke gikk fordi jeg har blodtypeantistoff anti Lea. Hva innebærer dette? Siden jeg nå prøver å bli gravid igjen, lurer jeg på hvorvidt dette kan skape komplikasjoner under svangerskapet og hvordan oppfølgingen vil bli? Skulle dette ha blitt oppdaget under forrige svangerskap/fødsel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208538-blodtypeantistoff-lea/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er også Rhesus-negativ, og er nå gravid med mitt tredje barn. Har blitt fulgt opp med ekstra blodprøver i svangerskapene, i tillegg til den sprøyta man får etter fødsel.

Jeg har blodtype 0, og i forrige svangerskap ble det påvist antistoffer på AB0-skalaen. Jeg ble forklart at 0 Rhesus negativ er en så "blank" blodtype at det er lett at man danner antistoffer. Nivået holdt seg lavt hele svangerskapet. Det som er litt rart nå, er at de ikke finner igjen disse antistoffene i blodet mitt lenger. Opplever ikke at min nåværende fastlege kan så mye om dette temaet; iallefall kunne hun ikke gi meg en god forklaring.

Ble ikke akkurat noe svar til deg dette. Men det er helt sikkert ikke noe som kommer til å virke inn på ditt neste svangerskap. Hadde vært interessant å høre om din lege kan gi en god forklaring :-)

Trine Endsjø, jordmor

Dette kan jeg dessverre ikke gi deg et godt svar på, men jeg har ikke hørt om disse antistoffene og antar at de derfor ikke er blant dem som kan skape problemer i svangerskapet. Hvis du ikke har fått beskjed om annet fra din lege, tror jeg du kan slå deg til ro med at det ikke er farlig for fosteret at du har disse antistoffene. Spør evt. fastlegen din som selvsagt vil finne ut av dette for deg.

Jeg ønsker deg lykke til med svangerskapsønsket. D

Dette svaret skal du selvsagt ikke betale for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...