Gå til innhold

Liker jeg ikke folk?

Anbefalte innlegg

Gjest gyldenhaar
Skrevet

Fra romanen "Doppler" av Erlend Loe:

"Jeg liker ikke folk. Jeg liker ikke det de gjør. Jeg liker ikke det de er. Jeg liker ikke det de sier."

På mange måter føler jeg det akkurat sånn.

Jeg er en kvinne på 23 år. Jeg er student, og bor sammen med min kjæreste over 2 år. Jeg har det bra sammen med han.

Men utover mitt kjærlighetsliv.... Jeg har ingen omgangskrets eller venner. Jeg har noen få venner, men de bor ikke her så vi treffes ikke så ofte. Vi er barndomsvenner, så vi har naturlig nok ikke så mye felles lengre bortsett fra at vi kjenner hverandre over flere år.

Dette har jeg tenkt mye på. Trenger jeg venner? Er jeg ensom? Er jeg asosial? Jeg har tatt dette opp med legen min, og har funnet ut at det egentlig ikke er noe problem for meg nå. Jeg trives alene eller kun sammen med kjæresten min. Han oppfyller alle kravene jeg stiller til sosiale aktiviteter. Men så er heller ikke de mange!

Etter å ha slått meg litt til ro med dette (at jeg trives med å ha det sånn), dukket imidlertid en ny tanke opp;

hvorfor har jeg ingen venner? Ok, så har jeg jo også valgt det. Men hvorfor har jeg valgt det? Jeg begynte å tenke på et utvalg av bekjente, og fant "feil" ved alle. Misforstå meg rett; jeg ser ikke på meg selv som perfekt/feilfri, langt derifra. Men når jeg møter andre mennesker, finner jeg negative sider ved de fleste (eller alle?), eller i mine øyne "feil" som er nok til at jeg ikke kan tenke meg noe mer enn, ja nettopp, at denne personen er en bekjent av meg. Jeg ønsker ikke å gjøre sosiale ting med disse personene, besøke de, få besøk av dem, holde kontakten med dem...

Dette gjorde meg litt bekymret. Jeg begynte å forestille meg hvordan en venn av _meg_ ville være. Og jeg greide ikke forestille meg det! Stiller jeg så store krav til alle at den minste lille "feil" gjør at jeg ikke liker dem? Liker jeg rett og slett ikke folk...? Eller kan dette være underbevisstheten min som spiller meg et puss; jeg vil egentlig ikke ha venner, derfor greier hodet mitt å finne "feil" ved alle jeg møter?

Fortsetter under...

Gjest anonym412
Skrevet

Jeg synes du høres helt normal ut jeg, at du har slått deg til ro med at du ikke trenger venner! Det behøver ikke være noe galt i det? Jeg har vært på samme måte selv tidligere!

Tror ikke det er underbevisstheten din som spiller deg et puss, tror heller at du grubler for mye på akkurat dette uten grunn. Det som er viktig å tenke på, er jo at det lønner seg å ta vare på de vennene du har, selv om de bor langt unna, fordi en god venn er godt å ha i vanskelige stunder, når ikke samboeren/kjæresten er en god støttespiller!

Gjest gyldenhaar
Skrevet

Jeg synes du høres helt normal ut jeg, at du har slått deg til ro med at du ikke trenger venner! Det behøver ikke være noe galt i det? Jeg har vært på samme måte selv tidligere!

Tror ikke det er underbevisstheten din som spiller deg et puss, tror heller at du grubler for mye på akkurat dette uten grunn. Det som er viktig å tenke på, er jo at det lønner seg å ta vare på de vennene du har, selv om de bor langt unna, fordi en god venn er godt å ha i vanskelige stunder, når ikke samboeren/kjæresten er en god støttespiller!

Takk for svar!

Jeg har ofte tenkt på om det vil bli et problem i fremtiden, når jeg eventuelt sitter der alene. Da er det sikkert for sent...

Gjest anonym412
Skrevet

Takk for svar!

Jeg har ofte tenkt på om det vil bli et problem i fremtiden, når jeg eventuelt sitter der alene. Da er det sikkert for sent...

Du kommer helt sikkert ikke til å sitte alene, men som jeg skrev i stad; ta vare på de vennene du har, selv om du ikke har daglig kontakt! Jeg er nesten like gammel som deg, og jeg har funnet ut at en eller to gode venner, er bedre enn mange man kaller venner, men som man egentlig ikke kjenner ordentlig og som ofte svikter når en trenger trøst! En god venn skjønner og vet at man ikke trenger å omgås hele tiden for å ha et godt vennskap! Lykke til videre, du kommer nok til å klare deg bra! :)

Gjest Anna Belinda
Skrevet

Vet ikke hvor mye du holder deg sammen med kjæresten din, men pass på at det ikke blir for mye for ham. Godt mulig at han kunne tenke seg at du hadde andre enn bare ham, fordi sånt kan slite på forholdet deres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...