Gå til innhold

Liker jeg ikke folk?

Anbefalte innlegg

Gjest gyldenhaar
Skrevet

Fra romanen "Doppler" av Erlend Loe:

"Jeg liker ikke folk. Jeg liker ikke det de gjør. Jeg liker ikke det de er. Jeg liker ikke det de sier."

På mange måter føler jeg det akkurat sånn.

Jeg er en kvinne på 23 år. Jeg er student, og bor sammen med min kjæreste over 2 år. Jeg har det bra sammen med han.

Men utover mitt kjærlighetsliv.... Jeg har ingen omgangskrets eller venner. Jeg har noen få venner, men de bor ikke her så vi treffes ikke så ofte. Vi er barndomsvenner, så vi har naturlig nok ikke så mye felles lengre bortsett fra at vi kjenner hverandre over flere år.

Dette har jeg tenkt mye på. Trenger jeg venner? Er jeg ensom? Er jeg asosial? Jeg har tatt dette opp med legen min, og har funnet ut at det egentlig ikke er noe problem for meg nå. Jeg trives alene eller kun sammen med kjæresten min. Han oppfyller alle kravene jeg stiller til sosiale aktiviteter. Men så er heller ikke de mange!

Etter å ha slått meg litt til ro med dette (at jeg trives med å ha det sånn), dukket imidlertid en ny tanke opp;

hvorfor har jeg ingen venner? Ok, så har jeg jo også valgt det. Men hvorfor har jeg valgt det? Jeg begynte å tenke på et utvalg av bekjente, og fant "feil" ved alle. Misforstå meg rett; jeg ser ikke på meg selv som perfekt/feilfri, langt derifra. Men når jeg møter andre mennesker, finner jeg negative sider ved de fleste (eller alle?), eller i mine øyne "feil" som er nok til at jeg ikke kan tenke meg noe mer enn, ja nettopp, at denne personen er en bekjent av meg. Jeg ønsker ikke å gjøre sosiale ting med disse personene, besøke de, få besøk av dem, holde kontakten med dem...