Gå til innhold

hvorfor har strømmen gått på noen få ting?

Anbefalte innlegg

Gjest takk for hjelpen noen
Skrevet

På kjøkkenet går plutselig ikke oppvaskmaskinen lenger, og kjøleskapet er mørkt.... Hva har skjedd? Jeg ser at det er en sikring for hele kjøkkenet.Jeg ser ingen nye sikringer i den størrelsen der, og jeg tør ikke røre sikringen.. De nye som ligger i sikringsskapet ser ut til å være i en pakke fra 70-tallet.... Hva gjør jeg?

Skrevet

Det kan være at "maskiner" på kjøkkenet er på en egen kurs; altså på en annen sikring. Du må sjekke om alle sikringene er ok. Hvis det er av den gamle typen så er det en sånn liten farget "knapp" som ramler ut. Det er ikke farlig å skru ut sikringene, men de kan være svært varme hvis de nettopp har røket. Jeg bruker da en våt vaskeklut til å skru den ut. Du må selvfølgelig ikke rør noe INNI der sikringen har sittet i selve sikringskapet, men holderen som holder selve sikringen er ikke farlig.

På den gamle sikringen står det vanligvis hvor mange Amp (Ampere) den er på. Finn en ny sikring med samme størrelse og se til at Amp er det samme. Skru så inn sikringen. Husk å skru godt til. Hvis du skrur den får dårlig til så kan det oppstå problemer, iverste fall kan det begynne å brenne.

Gjest roughly
Skrevet

Du må jo få tak i sikringer som er store nok? Det er jo ingen fare å skru ut den som har gått, å se på amper-styrken på den?

Skrevet

Noen ganger så kan diverse apparater gå på en annens sikring.

Dvs du har en til kjøkkenet, men akkurat et apparat eller to går på sikringen for stua, gangen el.

Sjekk derfor ut alle sikringene. Slå på lys i nærliggende rom.

Ofte så ligger en liten rød bit i vinduet på sikringen, de mister gjerne denne lille røde biten når de går.

Når du skal skifte så vrir du bare rundt, tar pent sikring ut, og setter en pent tilbake. Skrur godt til.

Dette skal ikke være farlig.

Du kan nok bruke den pakken som ligger der. Husk bare å kjøpe opp nye slik at du har for fremtiden.

Skrevet

Det kan være at "maskiner" på kjøkkenet er på en egen kurs; altså på en annen sikring. Du må sjekke om alle sikringene er ok. Hvis det er av den gamle typen så er det en sånn liten farget "knapp" som ramler ut. Det er ikke farlig å skru ut sikringene, men de kan være svært varme hvis de nettopp har røket. Jeg bruker da en våt vaskeklut til å skru den ut. Du må selvfølgelig ikke rør noe INNI der sikringen har sittet i selve sikringskapet, men holderen som holder selve sikringen er ikke farlig.

På den gamle sikringen står det vanligvis hvor mange Amp (Ampere) den er på. Finn en ny sikring med samme størrelse og se til at Amp er det samme. Skru så inn sikringen. Husk å skru godt til. Hvis du skrur den får dårlig til så kan det oppstå problemer, iverste fall kan det begynne å brenne.

Jeg tok den ut og kom til å trykke på en sort knapp som poppet ut. Jeg finner ingen nye sikringer i den størrelsen (ganske stor). Så jeg får vel vente til mannen min kommer hjem....

Skrevet

Jeg tok den ut og kom til å trykke på en sort knapp som poppet ut. Jeg finner ingen nye sikringer i den størrelsen (ganske stor). Så jeg får vel vente til mannen min kommer hjem....

Hvis den har en sort knapp som poppet ut, er det en automatsikring. Da setter du den inn igjen og trykker inn knappen. Hvis du ikke klarer å trykke inn knappen, må du skru av noen av apparatene på den kursen (f.eks. varmeovner, varmekabler).

Skrevet

Hvis den har en sort knapp som poppet ut, er det en automatsikring. Da setter du den inn igjen og trykker inn knappen. Hvis du ikke klarer å trykke inn knappen, må du skru av noen av apparatene på den kursen (f.eks. varmeovner, varmekabler).

Jeg gjorde som du sa, men kjøleskapet er enda mørkt...:(

Gjest "gammel-sikringen"
Skrevet

Nei det er ikke automatsikring, en "gammel skrusikring", den har jo noen "knapper" i enden som popper ut når sikringen har gått.

Så det er nok bare å gå på butikken (vanlig daglivareforretning) å kjøpe nye sikringer. Ta med den gamle sikringen, så hjelper personalet deg å finne korrekt størrelse. Når du kommer hjem skrures den bare på plass, og vips så er strømmen tilbake.

Skrevet

huff og huff, kjipt når kjøleskap/frys er mørkt med tanke på innholdet. Men du må sjekke alle sikringene godt og se om det er en som er gått. Det er ikke alltid at den LILLE farge-knappen hopper helt ut. Den kan sitte litt igjen. Se om du finner en sikring hvor den er litt løsere enn på de andre.

Gjest "gammel-sikringen"
Skrevet

huff og huff, kjipt når kjøleskap/frys er mørkt med tanke på innholdet. Men du må sjekke alle sikringene godt og se om det er en som er gått. Det er ikke alltid at den LILLE farge-knappen hopper helt ut. Den kan sitte litt igjen. Se om du finner en sikring hvor den er litt løsere enn på de andre.

Hun skriver at den tuppen/knappen har poppet ut.

Skrevet

Hun skriver at den tuppen/knappen har poppet ut.

Så må hun se til å få byttet den sikringen med en ny en da. Ikke rart kjøleskapet er mørkt fremdeles da.

Skrevet

Du skifter sikring og bruker en av dem i pakken som ser ut som den er fra 70-tallet. Sjekk at det er står samme antall ampere på dem, skru ut den gamle, skru inn den nye.

Så ønsker du deg Erik Torstvedts dvd til jul.

Skrevet

Er det ikke pga av noe feil med kjøleskapet at sikringen har røket da?

Husker ikke om det er sånn det fungerer i de gamle sikringsskapene men det er ihvertfall det på de nye.

Egentlig så er det utrolig at du ikke har fått det orginale dol svaret om å kjøpe deg nytt elektrisk anlegg.

Gjest "gammel-sikringen"
Skrevet

Så må hun se til å få byttet den sikringen med en ny en da. Ikke rart kjøleskapet er mørkt fremdeles da.

Å hvis du leser hva hun har skrevet, så tør hun ikke det da. Hun ville vente til mannen kom hjem ......

Skrevet

Å hvis du leser hva hun har skrevet, så tør hun ikke det da. Hun ville vente til mannen kom hjem ......

OG hvis du leser hva flere skriver her så er det ikke farlig å skifte en stakkars sikring......

Gjest "gammel-sikringen"
Skrevet

OG hvis du leser hva flere skriver her så er det ikke farlig å skifte en stakkars sikring......

JEG vet det (har skiftet mange sikringer i mitt liv jeg), men HUN turte ikke !

Skrevet

Du skifter sikring og bruker en av dem i pakken som ser ut som den er fra 70-tallet. Sjekk at det er står samme antall ampere på dem, skru ut den gamle, skru inn den nye.

Så ønsker du deg Erik Torstvedts dvd til jul.

*lol*

Jeg ønsker meg også den. Ikke at jeg er så hjelpeløs, men jeg regner med at det er mange fine bilder av Thorstvedt i den;-)

Skrevet

Er det ikke pga av noe feil med kjøleskapet at sikringen har røket da?

Husker ikke om det er sånn det fungerer i de gamle sikringsskapene men det er ihvertfall det på de nye.

Egentlig så er det utrolig at du ikke har fått det orginale dol svaret om å kjøpe deg nytt elektrisk anlegg.

Mine gamle sikringer pleidde ryke når jeg hadde for mange elektriske apparat på samtidig. Vardet noe feil, slår gjerne jordfeilbryteren seg ut.

Er sikringene fra 70-tallet er det trolig altfor små sikringer for kjøkken; den tid var ikke oppvaskmaskin allemannseie.

Keg har senere byttet om til automatsikringer og øket størrelsen på kjøkkensikringene. Nå fungerer alt så mye bedre.

Skrevet

Mine gamle sikringer pleidde ryke når jeg hadde for mange elektriske apparat på samtidig. Vardet noe feil, slår gjerne jordfeilbryteren seg ut.

Er sikringene fra 70-tallet er det trolig altfor små sikringer for kjøkken; den tid var ikke oppvaskmaskin allemannseie.

Keg har senere byttet om til automatsikringer og øket størrelsen på kjøkkensikringene. Nå fungerer alt så mye bedre.

Vi gjorde også det når vi flyttet inn i huset vårt som er gammelt.

Vi bodde ett år med gammelt anlegg.

Begeret rant over hos mannen min når hovedsikringen som befant seg på kvisten røk etter at vi hadde lagt oss, han ringte everket dagen etter!

Det går bare ikke an å ha så dårlige sikringer i dagens tid med tørketrommel,vaskemaskin,oppvaskmaskin,data og hele pakka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...