Gjest uaktuelt Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Når er en pliktet til å slippe en buss inn på veien når den skal kjøre ut fra bussholdeplassen? Er det ved 50 eller 60 km i timen? 0 Siter
Aryane Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Er ikke det hvis fartsgrensen er under 80 da? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Mener det er 60 km/t. Skal ikke påstå noe sikkert når det gjelder trafikkregler - jfr debatten om den syklisten i fotgjengerovergangen her i forrige uke... 0 Siter
Gjest uaktuelt Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 60 km i timen. Det var nå som søren! På veien i dag tidlig da det var mørkt var det så mange biler. Jeg så ikke at det var en buss som skulle ut fra bussholdeplassen. Jeg kunne bråstoppet, men kjørte heller forbi med en liten bue rundt. Sjåføren ble tydelig rasende og skulle ta meg igjen. Han tok på langlysende og slo de av hver gang det kommer biler imot. Jeg håper ikke han drev og tok bilnummeret. 0 Siter
Gjest uaktuelt Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 60 Det var nå som søren! På veien i dag tidlig da det var mørkt var det så mange biler. Jeg så ikke at det var en buss som skulle ut fra bussholdeplassen. Jeg kunne bråstoppet, men kjørte heller forbi med en liten bue rundt. Sjåføren ble tydelig rasende og skulle ta meg igjen. Han tok på langlysende og slo de av hver gang det kommer biler imot. Jeg håper ikke han drev og tok bilnummeret. 0 Siter
Gjest uaktuelt Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Mener det er 60 km/t. Skal ikke påstå noe sikkert når det gjelder trafikkregler - jfr debatten om den syklisten i fotgjengerovergangen her i forrige uke... Det var nå som søren! På veien i dag tidlig da det var mørkt var det så mange biler. Jeg så ikke at det var en buss som skulle ut fra bussholdeplassen. Jeg kunne bråstoppet, men kjørte heller forbi med en liten bue rundt. Sjåføren ble tydelig rasende og skulle ta meg igjen. Han tok på langlysende og slo de av hver gang det kommer biler imot. Jeg håper ikke han drev og tok bilnummeret. 0 Siter
Prozak Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Det var nå som søren! På veien i dag tidlig da det var mørkt var det så mange biler. Jeg så ikke at det var en buss som skulle ut fra bussholdeplassen. Jeg kunne bråstoppet, men kjørte heller forbi med en liten bue rundt. Sjåføren ble tydelig rasende og skulle ta meg igjen. Han tok på langlysende og slo de av hver gang det kommer biler imot. Jeg håper ikke han drev og tok bilnummeret. Hvis sjåføren blendet deg med vilje, uansett hva du hadde gjort, så er det grunn til å anmelde. Jeg hadde tatt nummeret på bussen og ringt busselskapet. "............................................." 0 Siter
Gjest uaktuelt Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Hvis sjåføren blendet deg med vilje, uansett hva du hadde gjort, så er det grunn til å anmelde. Jeg hadde tatt nummeret på bussen og ringt busselskapet. "............................................." Jeg tror ikke jeg gidder å ringe. Jeg har jo tydeligvis brudt en lov her. Jeg er bare bekymret for nå at han har tatt nummeret mitt fordi jeg ikke overholdt vikeplikten. Hva kan han gjøre? 0 Siter
Babette Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Når fartsgrensen er 60 eller mindre. Når det er sagt, ser det ut til at bussene eier veien uansett. Møter du dem på landeveien, må du nesten ut i grøfta for ikke å krasje. Og på ikke-forkjørsvei gir de blaffen i kryssende trafikk fra høyre. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Jeg tror ikke jeg gidder å ringe. Jeg har jo tydeligvis brudt en lov her. Jeg er bare bekymret for nå at han har tatt nummeret mitt fordi jeg ikke overholdt vikeplikten. Hva kan han gjøre? Drit i det ). Er det noen som kjører over evne så er det ofte buss-sjåfører. Jeg føler ofte at de står og venter på at man skal ha kjørt nesten forbi og så svinger de ut ( 0 Siter
morsan Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Det var nå som søren! På veien i dag tidlig da det var mørkt var det så mange biler. Jeg så ikke at det var en buss som skulle ut fra bussholdeplassen. Jeg kunne bråstoppet, men kjørte heller forbi med en liten bue rundt. Sjåføren ble tydelig rasende og skulle ta meg igjen. Han tok på langlysende og slo de av hver gang det kommer biler imot. Jeg håper ikke han drev og tok bilnummeret. Jeg har sittet på en buss der hvor sjåføren la seg på gasspedalen og blinket og tutet og viste finger'n til en bilist som hadde sneiet inn rett foran bussen (ikke bussholdeplassporblematikk - det skjedde på flere felts vei v Oslo S). Ikke særlig koselig å sitte på en buss med en sjåfør som ikke klarer å kontrollere seg bedre enn som så! :-( 0 Siter
Aryane Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Drit i det ). Er det noen som kjører over evne så er det ofte buss-sjåfører. Jeg føler ofte at de står og venter på at man skal ha kjørt nesten forbi og så svinger de ut ( Helt enig med deg; drit i det! Jeg slipper konsekvent ikke frem buss og taxisjåfører. Jeg er sikker på vi lærte at det var når fartsgrensen er under 80, men så er det jo 100 år siden jeg tok lappen, så reglene har vel forandret seg! 0 Siter
Gjest fra trafikkreglene Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 7. Vikeplikt Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder. Kjørende som som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare. Om nødvendig skal kjørende som møtes, i god tid vike tilstrekkelig til høyre og kjøre sakte eller stanse. Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side. 0 Siter
morsan Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Helt enig med deg; drit i det! Jeg slipper konsekvent ikke frem buss og taxisjåfører. Jeg er sikker på vi lærte at det var når fartsgrensen er under 80, men så er det jo 100 år siden jeg tok lappen, så reglene har vel forandret seg! Litt sært å konsekvent ikke slippe frem busser. Bussene må for all del ferdes hensynsfullt og gi tegn osv, men jeg synes det er flott at man slipper frem en buss med kanskje flere titalls mennesker ombord fremfor en og annen matpakkekjører! ;-) 0 Siter
Gjest uaktuelt Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Drit i det ). Er det noen som kjører over evne så er det ofte buss-sjåfører. Jeg føler ofte at de står og venter på at man skal ha kjørt nesten forbi og så svinger de ut ( Godt med litt trøst! Jeg ble litt bekymret da jeg tenkte på at han kanskje drev og tok bilnummeret. Jeg håper det ikke blir noe tull nå. Jeg har nok for tiden 0 Siter
Prozak Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Jeg tror ikke jeg gidder å ringe. Jeg har jo tydeligvis brudt en lov her. Jeg er bare bekymret for nå at han har tatt nummeret mitt fordi jeg ikke overholdt vikeplikten. Hva kan han gjøre? Han kan selvfølgelig ikke gjøre noe. Man kan anmelde folk man ser bryter en trafikkregel, men det blir ikke noe ut av det. Dessuten gjorde bussjåføren en mer alvorlig handlig ved å blinde deg med vilje. Slik er veldig alvorlig. "............................................" 0 Siter
morsan Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Godt med litt trøst! Jeg ble litt bekymret da jeg tenkte på at han kanskje drev og tok bilnummeret. Jeg håper det ikke blir noe tull nå. Jeg har nok for tiden Jeg skulle tro at de fleste som driver med slikt ikke anmelder folk, men "nøyer seg" med å tute, blende, vise finger'n osv osv. Og hvis han likevel skulle anmelde deg er det jo bare å nekte. Det vil jo bli påstand mot påstand. Si at han ikke hadde gitt tegn. Det er mange bussjåfører som blinker først i det de er i full fart ut av holdeplassen. Mener å huske at man ihvertfall når man skal svinge av en vei skal gi varsel med bliklys 5 sekunder (3 sekunder??) før man svinger, så det er sikkert noe tilsvarende som gjelder for ham. Jeg er overbevist om at politiet uansett henlegger saken. Hadde dere kræsjet er selvsagt brudd på vikepliktsreglene ytterst relevant, og politiet ville sikkert skrive ut et forelgg dersom de observerte et vikepliktsbrudd, men kan aldri tenke meg at de bruker krefter på en sak som dette. De etterforsker ikke sykkeltyverier engang! ;-) 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Det var nå som søren! På veien i dag tidlig da det var mørkt var det så mange biler. Jeg så ikke at det var en buss som skulle ut fra bussholdeplassen. Jeg kunne bråstoppet, men kjørte heller forbi med en liten bue rundt. Sjåføren ble tydelig rasende og skulle ta meg igjen. Han tok på langlysende og slo de av hver gang det kommer biler imot. Jeg håper ikke han drev og tok bilnummeret. Er ikke meningen du skal bråstoppe. Bussjåføren har ikke lov til å svinge ut uten å ha sjekket om det kan føre til en farlig situasjon. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.