Gå til innhold

Kan dere denne trafikkregelen? Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke meningen du skal bråstoppe. Bussjåføren har ikke lov til å svinge ut uten å ha sjekket om det kan føre til en farlig situasjon.

Det er en viktig forskjell, ja: Bussen har _forkjørsrett_, ikke _påkjørsrett_ .

".............................................."

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

12

• mrxx

9

• morsan

4

• Gemini

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er en viktig forskjell, ja: Bussen har _forkjørsrett_, ikke _påkjørsrett_ .

he he, godt sagt! :-)

Men nå var vi der ikke og så hva som skjedde, og når h*n sier at h*n ikke så at det var en buss på holdeplassen, så kan det jo godt tenkes at bussen hadde blinket både lenge og vel. Det kan godt hende at h*n brøt vikeplikten så det holdt.

Men man kan jo ikke ha en bussjåfør som går bananas ved å henge som en klegg etter vedkommende etterpå. Han kunne ha nøyd seg med et misfornøyd tut og så fortsatt ruten sin som vanlig.

Jeg er busspassajer nesten daglig, og jeg vil ha meg frabedt at noen eksplosive hissigpropper skal ha ansvaret for så mange folks liv.

En gang var jeg sistemann på bussen, slik at jeg var på vei nedover midtgangen da bussen kjørte videre. Jeg hadde derfor ryggen mot kjøreretningen og så ikke at han kastet seg inn i et kryss på en litt for røff måte og måtte bråbremse.

Jeg datt så lang jeg var og skled helt mot inngangsdøra. hadde denne bussen hatt trappetrinn ned ved inngangsdøra foran istedenfir flatt gulv kunne jeg faktisk ha brukket nakken.

GRRR

Gjest uaktuelt
Skrevet

Jeg skulle tro at de fleste som driver med slikt ikke anmelder folk, men "nøyer seg" med å tute, blende, vise finger'n osv osv.

Og hvis han likevel skulle anmelde deg er det jo bare å nekte. Det vil jo bli påstand mot påstand. Si at han ikke hadde gitt tegn. Det er mange bussjåfører som blinker først i det de er i full fart ut av holdeplassen.

Mener å huske at man ihvertfall når man skal svinge av en vei skal gi varsel med bliklys 5 sekunder (3 sekunder??) før man svinger, så det er sikkert noe tilsvarende som gjelder for ham.

Jeg er overbevist om at politiet uansett henlegger saken. Hadde dere kræsjet er selvsagt brudd på vikepliktsreglene ytterst relevant, og politiet ville sikkert skrive ut et forelgg dersom de observerte et vikepliktsbrudd, men kan aldri tenke meg at de bruker krefter på en sak som dette.

De etterforsker ikke sykkeltyverier engang! ;-)

Så godt å høre. Tusen takk for trøstende ord!

Skrevet

he he, godt sagt! :-)

Men nå var vi der ikke og så hva som skjedde, og når h*n sier at h*n ikke så at det var en buss på holdeplassen, så kan det jo godt tenkes at bussen hadde blinket både lenge og vel. Det kan godt hende at h*n brøt vikeplikten så det holdt.

Men man kan jo ikke ha en bussjåfør som går bananas ved å henge som en klegg etter vedkommende etterpå. Han kunne ha nøyd seg med et misfornøyd tut og så fortsatt ruten sin som vanlig.

Jeg er busspassajer nesten daglig, og jeg vil ha meg frabedt at noen eksplosive hissigpropper skal ha ansvaret for så mange folks liv.

En gang var jeg sistemann på bussen, slik at jeg var på vei nedover midtgangen da bussen kjørte videre. Jeg hadde derfor ryggen mot kjøreretningen og så ikke at han kastet seg inn i et kryss på en litt for røff måte og måtte bråbremse.

Jeg datt så lang jeg var og skled helt mot inngangsdøra. hadde denne bussen hatt trappetrinn ned ved inngangsdøra foran istedenfir flatt gulv kunne jeg faktisk ha brukket nakken.

GRRR

Ja, det er godt mulig trådstarter brøt trafikkreglene soleklart.

Imidlertid er det totalt uinteressant mht. bussjåførens oppførsel. Man har ikke under noen omstendighet lov til å bryte trafikkreglene selv, som svar på at noen andre gjør det. Og å sette fjærnlyset på bilen foran, og med vilje blinde vedkommende, er å regne som grov uaktsomhet. I verste fall kan det ende med at bilisten kræsjer eller kjører av veien. Det er så grovt at jeg garantert hadde anmeldt det, uavhengig av om idioten hadde god grunn til å bli forbannet. En bussjåfør som har ansvaret for hver eneste sjel i bussen har ikke under noen omstendighet lov til å la sinne, irritasjon e.l. påvirke kjøringen på noen som helst måte.

"............................................"

Skrevet

Det gjelder bare busstopp langs veien, ikke busstasjonen.

Skrevet

Når fartsgrensen er 60 eller mindre.

Når det er sagt, ser det ut til at bussene eier veien uansett. Møter du dem på landeveien, må du nesten ut i grøfta for ikke å krasje. Og på ikke-forkjørsvei gir de blaffen i kryssende trafikk fra høyre.

Jeg kjører mye på vestlandet og jeg har lært meg en god teknikk.

Jeg kjører alltid langt ut til venstre når jeg møter biler på smale veier. Dette fører til at bilen i mot senker hastigheten og svinger ut mot siden.

Viker du først så holde de samme hastigheten og det blir trangt som f... og det er den som kjører saktest som må vike enda mer. Dette har skjedd meg flere ganger og blir lyn forbannet, så nå nekter jeg å bli presset.

Poenget er å få ned hastigheten til den møtende bilen og få h*n lenger ut til siden.

Har opplevd mange ganger at jeg nesten har kjørt av veien, mens apekatten i motgående har hatt igjen enda en meter på sin side ut mot grøfta.

Derfor, ikke vik når du møter bussen, han bremser garantert når han ser det ikke er plass til han. Begynner du å vike tidlig så holder han samme fart og retning og du må vike enda mer og nærmest må kjøre ut av veien for å komme deg unna.

Prøv nesten gang så skal du se at det funker.

Skrevet

Han kan selvfølgelig ikke gjøre noe. Man kan anmelde folk man ser bryter en trafikkregel, men det blir ikke noe ut av det.

Dessuten gjorde bussjåføren en mer alvorlig handlig ved å blinde deg med vilje. Slik er veldig alvorlig.

Er det bakfra er det begrenset hvor mye du blir blendet hvis du bøyer deg litt frem så øynene ikke ser i speilene.

Skrevet

Godt med litt trøst! Jeg ble litt bekymret da jeg tenkte på at han kanskje drev og tok bilnummeret. Jeg håper det ikke blir noe tull nå. Jeg har nok for tiden

Du gjorde noe dumt og farlig, men det han gjorde var heller ikke så bra. Greit nok at han ga deg noen lysblink for å markere at neste gang tenker du deg godt om, men han burde ha gitt seg med det.

Han gjør nok ikke noe mer med dette.

Det er farlig å passere busser på en slik måte,det kunne ha vært et person, f.eks et barn, så løpet over veien, så du bør kjøre svært aktsomt forbi en parkert buss.

Skrevet

Helt enig med deg; drit i det! Jeg slipper konsekvent ikke frem buss og taxisjåfører.

Jeg er sikker på vi lærte at det var når fartsgrensen er under 80, men så er det jo 100 år siden jeg tok lappen, så reglene har vel forandret seg!

Det er 60 og lavere.

Det sier seg selv, jo fortere det går, jo farligere er det å stoppe midt i veien.

Skrevet

Er det bakfra er det begrenset hvor mye du blir blendet hvis du bøyer deg litt frem så øynene ikke ser i speilene.

Joda. Og hvis du svinger unna den bilen som kommer mot deg i feil kjørefelt, og som sikter på deg, så kræsjer du ikke :-)

Skrevet

Joda. Og hvis du svinger unna den bilen som kommer mot deg i feil kjørefelt, og som sikter på deg, så kræsjer du ikke :-)

Dette skjønte jeg ikke

Skrevet

Dette skjønte jeg ikke

Joda, det gjorde du.

Teskje: Du hevdet at det ikke var så farlig å bli blendet bakfra, fordi du lett kan unngå det med en liten bevegelse. Akkurat som jeg sa at det er lett å unngå front mot front kollisjon med en liten bevegelse (svinge unna). Det betyr ikke at det er greit å sette fjernlysene i rævva på bilden foran, eller for den saks skyld å kjøre i motsatt kjørefelt.

Skrevet

Helt enig med deg; drit i det! Jeg slipper konsekvent ikke frem buss og taxisjåfører.

Jeg er sikker på vi lærte at det var når fartsgrensen er under 80, men så er det jo 100 år siden jeg tok lappen, så reglene har vel forandret seg!

Hvordan det var for 100 år siden skal jeg ikke uttale meg om, men for 16-17 år siden var det i alle fall 60 km/t og lavere fartsgrenser som gjaldt for hvorvidt man plikter å slippe frem buss som kommer fra holdeplass.

Skrevet

Joda, det gjorde du.

Teskje: Du hevdet at det ikke var så farlig å bli blendet bakfra, fordi du lett kan unngå det med en liten bevegelse. Akkurat som jeg sa at det er lett å unngå front mot front kollisjon med en liten bevegelse (svinge unna). Det betyr ikke at det er greit å sette fjernlysene i rævva på bilden foran, eller for den saks skyld å kjøre i motsatt kjørefelt.

Jeg forsto ikke hva du mente med innlegget ditt, fordi jeg ikke viste hvilket innlegg du referertet til for det første og så syntes jeg ikke svaret ditt var klart.

Jeg har ikke sagt at det er greit å blende noen bakfra, det jeg sier er at det tross alt ikke er det farligste.

Du har heller ikke skjønt det jeg sa om å ligge litt lengre ut til venstre. Dette er ikke å ligge i feil kjørebane, men på smale veger hvor det er så trangt å kjøre at det knapt er plass til to biler, så er det viktig at begge førerne gjør det de kan for å vike langt nok ut til siden. Gjør du det for tidlig, så vil den andre parten ikke slakke av og heller ikke utnytte sin del av kjørebanen. Det igjen fører til at at den som viker først av blir presset ut av veien.

Flere som må ha det med teskje skjønner jeg:-)

Skrevet

Jeg forsto ikke hva du mente med innlegget ditt, fordi jeg ikke viste hvilket innlegg du referertet til for det første og så syntes jeg ikke svaret ditt var klart.

Jeg har ikke sagt at det er greit å blende noen bakfra, det jeg sier er at det tross alt ikke er det farligste.

Du har heller ikke skjønt det jeg sa om å ligge litt lengre ut til venstre. Dette er ikke å ligge i feil kjørebane, men på smale veger hvor det er så trangt å kjøre at det knapt er plass til to biler, så er det viktig at begge førerne gjør det de kan for å vike langt nok ut til siden. Gjør du det for tidlig, så vil den andre parten ikke slakke av og heller ikke utnytte sin del av kjørebanen. Det igjen fører til at at den som viker først av blir presset ut av veien.

Flere som må ha det med teskje skjønner jeg:-)

"Du har heller ikke skjønt det jeg sa om å ligge litt lengre ut til venstre."

Heh? Hvor? Hva?

"............................................."

Skrevet

"Du har heller ikke skjønt det jeg sa om å ligge litt lengre ut til venstre."

Heh? Hvor? Hva?

"............................................."

Tja da du svarer på mitt innlegg og avslutter med "den saks skyld å kjøre i motsatt kjørefelt", så tolker jeg det dithen at du ikke skjønte det jeg skrev må ligge litt ut til venstre.

Men det er ikke sikkert du svarte på det jeg skrev om akkurat det.

Skrevet

Tja da du svarer på mitt innlegg og avslutter med "den saks skyld å kjøre i motsatt kjørefelt", så tolker jeg det dithen at du ikke skjønte det jeg skrev må ligge litt ut til venstre.

Men det er ikke sikkert du svarte på det jeg skrev om akkurat det.

Nei :-)

Det var bare et ekstremt eksempel om at man "fint" kan unngå en kollisjon ved at man svinger unna. Som svar på at du sa at man "fint" kan unngå å bli blendet bakfra. Poenget var at det gjør det jo ikke greit å blende folk bakfra, eller å kjøre i feil kjørefelt :-)

".........................................."

Skrevet

Nei :-)

Det var bare et ekstremt eksempel om at man "fint" kan unngå en kollisjon ved at man svinger unna. Som svar på at du sa at man "fint" kan unngå å bli blendet bakfra. Poenget var at det gjør det jo ikke greit å blende folk bakfra, eller å kjøre i feil kjørefelt :-)

".........................................."

Nei, men det er da stor forskjell på å unnvike en frontkollisjon og bli blendet bakfra.

Skrevet

Nei, men det er da stor forskjell på å unnvike en frontkollisjon og bli blendet bakfra.

Ja, og det var litt av poenget, ikke sant? Hvis man gjør de riktige tingene, så kan man unngå de aller fleste farlige situasjoner - eller i det minste komme seg ut av de. Det gjør det imidlertid ikke mindre uakseptabel å bevisst sette andre i en farlig situasjon.

"..............................................."

Skrevet

Hvordan det var for 100 år siden skal jeg ikke uttale meg om, men for 16-17 år siden var det i alle fall 60 km/t og lavere fartsgrenser som gjaldt for hvorvidt man plikter å slippe frem buss som kommer fra holdeplass.

Var det ikke under 80, da?. Fra 80 og oppover har/hadde ikke bussen forkjørsrett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...