Gå til innhold

Enkle julekaker man nesten ikke kan få mislykka? : )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad i å lage mat (og særlig å spise... uff. ). Klarer gjærbakst og middager fint, men kaker sliter jeg litt med.. Lager god ostekake, men gidder liksom ikke sprøve så mye annet. Prøvde sjokoladekake for par år!!siden og den ble helt fiasko, så har jeg ikke prøvd siden.

MEN jeg vil gjerne lære meg å lage julekaker, men de kan ikke være for avanserte heller. Har dere en enkel kakeoppskrift å dele med en kakebaker-amatør? ; )

Må jo lære meg å lage kaker nå som jeg er mamma! ; ) Bare se for dere barnebursdag med bare gele, ikke særlig poppis. :)

Gjest LucySky
Skrevet

Nå sitter ikke jeg hjemme og har tilgang på oppskrifter, men pepperkaker er det nesten helt umulig å mislykkes med, og oppskrifter på dem finner du i alle kokebøker.

Serinakaker (som vi kalte gaffeltrøkk da jeg var liten fordi de tre "rennene" oppå lages med trykk av en gaffel)

er også lette å få til. Og kokosmakroner.

Om ingen forbarmer seg i kveld og gir deg oppskrift, skal jeg gjøre det her i morgen.

:)

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg er ikke noe særlig flink til og bake, men denne oppskriften på kakemenn får jeg til hver eneste gang. Dette er en stor oppskrift, men her i huset får de fort bein og gå på ;-)

Kakemenn:

500 g sukker

150 g smolt (matfett)

3 1/2 dl melk

Smelt alt dette i en panne, og la det avkjøles.

1 kg hvetemel

1 ts hjortetak

Bland alt sammen.

Trykk ut ca 1/2 cm tykke kakemenn, stek på nederste rille i ca 10 min på 180grader.

Gjest Shira12
Skrevet

Ett lite tillegg.

Til barnebursdag kjøper du Toro langpannesjokoladekake. Den er enkel og knall god!

He he, mamma`s hemmelige venn skulle den ha hatt som navn, for bakekunnskapene kom dessverre ikke hos meg, selv om jeg ble mamma ;-)

Gjest LucySky
Skrevet

Gaffeltrøkk (serinakaker/sandnøtter):

250 gr smør/stekemargarin,250 gr sukker,1 egg,125 gr hvetemel(ca 2 dl),400 gr potetmel(6 dl), 5 ts vaniljesukker.

Rør smør og sukker hvitt og skumaktig (jeg jukser, og begynner med hendene, da går det mye fortere ...). Bland i egget, som du har vispet litt sammen med gaffel. Så har du i melet, som du har blandet med vaniljesukker. Trill deigen til små kuler. Sett dem på plate godt smurt eller dekket med bakepapir. Trykk hver kule bare litt flate med gaffel.

Steke midt i ovnen ved 190 grader i ca. 12 min. eller til de erlysegule og gjennomstekte.

Avkjøles på rist.

Kokoskaker/kokosmakroner:

50 gr smør/margarin,2 egg, 1 1/2 dl sukker, 5 dl kokosmasse.

Smelt smøret, avkjøl det (sett kjelen med smør litt i kaldt vann i vasken). Rør egg og sukker til egegdosis. Ha i smøret. Sett røren i små topper(bruk to teskjeer, en i hver hånd) på godt smurt plate eller plate dekket med bakepapir. Stek midt i ovnen ved 175 grader i ca. 10 min eller til de er gyldne i toppen og litt seige inni.

Pepperkaker:

200 gr smør/margarin, 2 dl sukker, 1 dl mørk sirup, 2 ts malt ingefær, 2 ts kanel, 2 ts malt nellik, 1 ts natron. 6 dl hvetemel.

Rør smør og sukker hvitt. Ha i sukker, alt krydderet og natron. Bland i mesteparten av melet.

Sett deigen i kjøleskapet dekket av plast og la den hvile til neste dag.

Ta så deigen ut på bordet med litt hvetemel under så den ikke klistrer. Elt og kna den til den blir smidig. Del den i

mindre deler med kniv og kjevl delene utover med kjevle. Nå kan du stikke ut kakemenner og koner og hjerter med former du kjøper i jernvarehandelen.

Stekes midt i ovnen ved 175 grader i ca.10 min med bakepapir under. Avkjøl dem litt på platen før de tas av med stekespade.

Orker du ikke/kan du ikke kjevle, kan du dele deigen i to og rulle lange pølser av dem som du så skjærer med skarp kniv i tynne skiver, som du kan pynte med halve, skoldete mandler. Det er lettest å skjære om pølsene får kjøle seg et par timer i kjøleskapet først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...