Gå til innhold

Hvem har rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er stor forskjell på piggfrie vinterdekk, og piggdekk du har tatt ut piggene på. Biltilsynet godtar ikke at du kjører med utpigga piggdekk på vinterføre, blir nok billigere å betale piggavgiften da mot for boten hun vil få.

Ja, ja, det skjønner jeg :) Men det visste ikke mannen hennes, så jeg bare foreslo en grunn til at han dro ut piggene.

Fortsetter under...

Skrevet

Biltilsynet godtar de som sommerdekk iallefall, de godtar ikke bruk av dekkene som vinterdekk.

Jo, biltilsynet godtar det. Men det er jo fordi det eneste kravet for at de kan brukes på sommeren, er at de ikke har pigger. Men f.eks piggfrie vinterdekk er veldig dårlige på varmt, vått føre (selv om de er lovlige).

".............................................."

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hehe, det skjønner jeg.

Men kjenner mange som bare er opptatt av hvem som har rett hele tiden, de bryr seg mindre om hva som egentlig diskuteres, så lenge de kan si at de har rett...

Vel egentlig håpet jeg jo at mannen min hadde rett, siden han nettopp har skiftet dekk. Litt dumt at det må gjøres på nytt.

Skrevet

Du bør ringe biltilsynet og spørre, men jeg har alltid trodd at det var dypden på furene i dekkene som avgjør om de er brukbare eller ikke. Har selv fått det svaret og deretter trukket ut piggene på dekkene etter at de var målt og godkjent av et profesjonelt bilverksted.

Skrevet

Ingen av dem har rett, men piggdekk uten pigger er ikke gode dekk.

Piggdekk har hardere gummiblanding enn piggfrie dekk fordi piggene skal bremse på isen mens piggfrie dekk baserer seg på at dekkene "klistrer" seg til isen.

Dette betyr at piggdekk uten pigger vil være dårlige på is og hardpakket snø.

Piggdekk har likevel mykere gummiblanding enn sommerdekk. På bare, tørre veier vil piggdekk uten pigg være bedre enn piggfrie vinterdekk, men hvis det er slikt feste du er ute etter, kunne du like gjerne kjørt med sommerdekk.

Skrevet

Vi har kjørt med piggfri i over 3 år nå og syns det er helt topp. Vi har riktignok ikke så mye snø her vi bor, men det er ofte is på veiene og det går bra det også, hvis man kjører etter forholdene.

Det kommer vel også litt an på hvor i landet man bor. Jeg husker en eller annen kampanje(?) for piggfrie dekk for noen år tilbake. Det ble sagt at hvis det var is på veiene var det bare å la bilen stå og bruke kollektivtrafikk -enkelt og greit liksom...!

Da hadde ikke jeg kommet meg på jobb iallefall ;-)

Annonse

Gjest nytt nick i dag
Skrevet

Kan nok tyde på at det er konedrap på gang, he he.

Nei da, ikke så galt, men du har nå dekk som ikke egner seg for verken sommer eller vinterbruk.

Du bør nok kjøpe deg nye dekk.

Mener bestemt at faren din har rett i at mannen din er uforsvarlig.

Synes at inntil du får nye dekk, foreslår at du bytter bil med mannen din. Vil tro at da får pipa en annen lyd...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Kan nok tyde på at det er konedrap på gang, he he.

Nei da, ikke så galt, men du har nå dekk som ikke egner seg for verken sommer eller vinterbruk.

Du bør nok kjøpe deg nye dekk.

Mener bestemt at faren din har rett i at mannen din er uforsvarlig.

Synes at inntil du får nye dekk, foreslår at du bytter bil med mannen din. Vil tro at da får pipa en annen lyd...

"Vil tro at da får pipa en annen lyd..."

Han har sagt at jeg må ta "hans" bil om jeg skal på lengre turer.

Gjest nytt nick i dag
Skrevet

"Vil tro at da får pipa en annen lyd..."

Han har sagt at jeg må ta "hans" bil om jeg skal på lengre turer.

Ulykker kan like gjerne skje på korte turer...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...