Gå til innhold

Kutte ut julegaver?

Tante Tea, på tur med en Toller c',)

Anbefalte innlegg

Tante Tea, på tur med en Toller c',)
Skrevet

Kunne du tenke deg å kutte ut alle julegaver?

For to år siden bestemte en kollega og hennes mann at de ikke skulle gi eller få julegaver. De startet med at begge barna deres tidlig i 20 årene jula før var så blakke, men likevel brukte penger på å kjøpe julegaver framfor ting de selv trengte. De diskuterte saken med barna og ble enige om å kutte ut julegaver årene etterpå. De feirer helt vanlig julaften med ribbe og surkål. Og gjør alle sånne ting som andre gjør julaften. Men ikke julegavene. Barna var lettet og syntes det var helt greit. Hans gamle mor ble fornærmet og nektet å feire julekvelden med dem.

Ellers i året er de gavmilde og gir ofte barna mye ekstra når de trenger det. Det er bare julegavestyret de slipper. Min kollega har en rolig fin førjul uten å tenke på gaver. Hun baker litt til jul, går på julekonserter og koser seg. Vi andre springer fra butikk til butikk og vrir hjernen vår for å finne den ultimate gaven som skal skille seg ut fra mange andre gaver.

Vi andre var først sjokkert og kunne ikke skjønne at de virkelig ikke ville gi noe til barna eller til hverandre. Men vi ser jo at de har det fint sammen, og at førjulstida deres er god.

Selv har jeg redusert gavene til kun å gjelde den nærmeste familien. Men den er stor nok, så det blir mange gaver likevel.

Fortsetter under...

Gjest liker små gaver
Skrevet

En gave behøver ikke være så dyr! Jeg kjøpte en gave til broren min i vår. Da kom jeg over en bok i en nettbokhandel til 50 kroner. Jeg kjøpte en veske til søsteren min som jeg også fant på tilbud.

Skrevet

Jeg kunne godt tenkt meg å bare gi en til hver av de man skal feire sammen med, f.eks.

Så kunen man heller bruke gavekjøpingstiden på å gløgge med gode venenr foran peisen.

Skrevet

Jeg har kuttet ut det meste av julegaver. Sender en gave til foreldrene mine og så får døtrene mine gaver. Vanligvis ikke noe annet.

fei1365380229
Skrevet

Vi gir minimalt med julegaver. Vi gir og får fra foreldre og gir til barna, men vi gir ikke til søsken.

Vi gir kun bruksting til voksne som gode såper, vin eller noe annet spiselig.

Barna får heller ikke gaver ut av denne verden. Vi har en kjempefin adventstid for vi er alltid ferdig med gavestyret før den begynner :o)

Skrevet

I enkelte familier er julegavene et slags forsøk på å kompensere for dårlig kontakt ellers i året. Jeg ville gladelig ha byttet ut julegavene med kvalitetstid med familien. Høres ut som om denne familien har ei svært fin førjulstid sammen :)

Annonse

Skrevet

Jeg kunne ikke tenke meg å kutte helt ut. Barna mine hadde blitt veldig skuffet om gavene uteble fullstendig. Jeg syns jo det er koselig å gi og få gaver selv også. Men ikke så mange som nå, det blir jo et gaveberg hver jul som skal sendes og mottas, det er noe tøys hele greiene.

Skrevet

Der ER jo tanken som teller da.

En gave trenger ikke koste mye og kan også godt være hjemmelaget.

Men det er dette med å tenke på andre og finne på noe til andre, -som gjør DE glad!

Gaveløst.....ja da tenker jeg at folk ikke GIDDER ta seg tid til å lete opp eller lage noe som vil gjøre andre glad.

Skrevet

jeg gir bare julegaver til ungene mine. Alle andre har jeg kuttet ut og så kjøper jeg er en julegave til meg sjøl og det er alltid noe jeg ønsker meg som jeg egentlig ikke har råd til.

laguna1365380434
Skrevet

Næh, kunne ikke tenke meg å kutte ut julegaver, ikke litt en gang. Det er hyggelig å få og gi pakker, jeg gleder meg som en unge til juleaften!

Og alle som foreslår at alle over femten ikke bør få pakke er noen kjipe festbremser! ..:-P

Jeg hadde blit kjempestøtt om jeg ikke fikk pakker.

Det er litt stress å handle inn og liste og krysse og sånn, og jeg blir dødblakk av å handle, men ting blir jo så koselig til slutt!:-)

Skrevet

Næh, kunne ikke tenke meg å kutte ut julegaver, ikke litt en gang. Det er hyggelig å få og gi pakker, jeg gleder meg som en unge til juleaften!

Og alle som foreslår at alle over femten ikke bør få pakke er noen kjipe festbremser! ..:-P

Jeg hadde blit kjempestøtt om jeg ikke fikk pakker.

Det er litt stress å handle inn og liste og krysse og sånn, og jeg blir dødblakk av å handle, men ting blir jo så koselig til slutt!:-)

Enig :)

Gjest Shira12
Skrevet

Selv ville jeg ikke kuttet pakkene.

Men det er fordi jeg blir ekstremt barsnlig når det kommer til julepakker ;-)

Men jeg ser poenget til denne familien.

Folk må gjøre det de selv synes er best.

Jeg vil ikke at noen skal blakke seg på på pakke til meg eller mine. Jeg gjør ikke det selv heller.

Jeg liker og bruke tid på og finne noe jeg tror folk liker, kjøper ikke bare for og kjøpe, er en tanke bak de fleste pakkene.

Skrevet

Det hørtes jo helt greit ut.

Selv liker jeg veldig godt å gi (og få) julegaver:-)

Annonse

Skrevet

jeg gir bare julegaver til ungene mine. Alle andre har jeg kuttet ut og så kjøper jeg er en julegave til meg sjøl og det er alltid noe jeg ønsker meg som jeg egentlig ikke har råd til.

Jeg bruker også å gi julegave til meg selv:-) Burdagsgave også faktisk.

Skrevet

Jeg jobber med saken! Har ikke lyst å kutte ut alle, men nå kutter vi ut voksne søsken. Så da er det bare foreldre, barn og venners barn igjen, og da er det ikke så mange. :) Er storfornøyd!

Har ikke fått snakket med alle enda, og om noen av dem har kjøpt gaver til oss kjøper vi selvsagt til dem og.

Skrevet

Det er iallefall ikke aktuelt å kutte ut noen i min familie, det er helt brennsikkert. Vi er alle helt enige om at pakker en essensiell nødvendighet i julen.

UndrendePåDetMeste
Skrevet

I vår familie er det en uskreven regel at de yngste får av de fleste, så får de som er eldre bare av de aller nærmeste.

Vi er ikke e familie med mye penger, men på denne måten får barna uansett en liten haug hver:)

Gjest julemusa
Skrevet

Der ER jo tanken som teller da.

En gave trenger ikke koste mye og kan også godt være hjemmelaget.

Men det er dette med å tenke på andre og finne på noe til andre, -som gjør DE glad!

Gaveløst.....ja da tenker jeg at folk ikke GIDDER ta seg tid til å lete opp eller lage noe som vil gjøre andre glad.

Der ER jo tanken som teller da. En gave trenger ikke koste mye og kan også godt være hjemmelaget.

STOPP EN HALV!

Det er utrolig kjipt å få masse rare ting som en får problemer med å stue vekk. Da vil jeg heller ha et julekort, gjerne hjemmelaget, koselig det.

Skrevet

Med voksne barn går det fint an. Vi i vår familie kjøper bare gaver til barna. Det synes jeg er helt greit.

Skrevet

Vi kjøper kun til nieser, nevøer, barna våre og hverandre. Så her blir det ikke så mange pakkene og det er valgt helt bevisst. Jeg har to venninner og en kompis jeg gir til utenom, og det blir som regel noe mat, olje, krydderblanding e.l som jeg lager selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...