Gjest "skara" Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Dere kommer altid med så mange flotte svar her på dol. Har ett spørsmål til dere nå: Hva skal man si til mennesker som sier Æsj?? Ett eksempel kommer her: Jeg har en sykdom som av og til blir veldig synelig, da kan faktisk noen være så ekkle å si til meg æsj hva har du gjort deg for noe? Helt greit at de spør men for f... ikke med æsj som en start i ett spørsmål jeg tar det ordet veldig negativt opp!!! Da er det jeg lurer på hva skal jeg svare tilbake sånn at de kansje ikke bruker det ordet mere? Kunne ikke falle meg inn å si til en/ei som har ei kvise i ansikte at Æsj hva har du der? Sånne mennesker føler jeg er født uten sossiale antenner, kansje bare jeg som tåler veldig lite ikke vet jeg. 0 Siter
Gjest Cezalion Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Æsj brukes da ikke om bare ting som er ekle? Folk sier jo "Æsj, hvor dumt" om ting ikke går helt etter planen f.eks. Så tror ikke du bør ta det så ille opp. Er nok ikke ment som "æsj" som i "ekkelt". 0 Siter
Glimtipper Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Æsj er et ord som generelt burde unngås, men noen ganger slipper det ut fordi man er ubetenksom. Jeg synes du skal si rett ut hva du synes om slike reaksjoner på sykdommen din. For eksempel: "Jeg har ikke gjort meg noe, det er et symptom på en sykdom jeg har. Og da synes jeg naturligvis ikke det er koselig at noen sier "æsj" til meg", og så smiler du. 0 Siter
cecily Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Da svarer du noe sånt som: "Ja æææææææææææsj! Dette er jo kjempeekkelt!" eller: "Ææææææææææææsj! Hva er det du har i ansiktet? Ei kvise?" Legg trykk på æsjbiten, det gjør susen. Den metoden der har jeg benyttet både med barn som ikke liker mat, pu-er som kommenterer ting og også helt vanlige, tilsynelatende voksne som ikke bruker vettet de fikk utdelt når de snakker. "Det der var desidert ikke et kompliment" har jeg også brukt med stort hell. 0 Siter
Gjest "skara" Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Æsj brukes da ikke om bare ting som er ekle? Folk sier jo "Æsj, hvor dumt" om ting ikke går helt etter planen f.eks. Så tror ikke du bør ta det så ille opp. Er nok ikke ment som "æsj" som i "ekkelt". Nei vel da må jeg nok prøve å tenke på at det er ett posetivt ord, men det blir nok vanskelig. Hva hadde du svart vist fek. du hadde fått det ordet ang ett eller annet som du ikke kan noe for? Lurer på om de altid gjør det og går bort til folk som kansje har brent seg stygt eller lignende. Nei ordet æsj får jeg en følelse ta at de syns det er ekkelt å se på meg. Men skal fra nå prøve å tenke som deg at det ikke betyr æsj )) 0 Siter
cathlin Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Si hva du føler når de sier det. At du blir såret? 0 Siter
Gjest "skara" Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Da svarer du noe sånt som: "Ja æææææææææææsj! Dette er jo kjempeekkelt!" eller: "Ææææææææææææsj! Hva er det du har i ansiktet? Ei kvise?" Legg trykk på æsjbiten, det gjør susen. Den metoden der har jeg benyttet både med barn som ikke liker mat, pu-er som kommenterer ting og også helt vanlige, tilsynelatende voksne som ikke bruker vettet de fikk utdelt når de snakker. "Det der var desidert ikke et kompliment" har jeg også brukt med stort hell. 1000 takk jammen skal jeg gjøre det ler litt høyt nå, men det høres jo greit ut det derre hmmm, men da må jeg trene her hjemme først for jeg er ikke så flink til å ta igjen seru hi hi 0 Siter
Gjest "skara" Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Si hva du føler når de sier det. At du blir såret? Er litt svak der ståltheten da veit du........ Har lært at man skal være høfflig og ikke svare MEN nå er jeg dritt lei!! Er tre faste dette gjelder tror de elsker ordet æsj... har hent det er ukjente også men det er skjeldent 0 Siter
Zingara Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Æsj brukes da ikke om bare ting som er ekle? Folk sier jo "Æsj, hvor dumt" om ting ikke går helt etter planen f.eks. Så tror ikke du bør ta det så ille opp. Er nok ikke ment som "æsj" som i "ekkelt". Æsj er et overdrevent utrykk... i tilfeller som ditt syns jeg det vitner om en viss "korthet". Folk bruker æsj om absolutt alt uten å tenke over det, og når det skjer i ditt tilfelle hvor det er en sykdom, syns jeg det viser en mangel på smarthet i tillegg.. gjør som cecily sier, det tror jeg hjelper! 0 Siter
Gjest Cezalion Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Nei vel da må jeg nok prøve å tenke på at det er ett posetivt ord, men det blir nok vanskelig. Hva hadde du svart vist fek. du hadde fått det ordet ang ett eller annet som du ikke kan noe for? Lurer på om de altid gjør det og går bort til folk som kansje har brent seg stygt eller lignende. Nei ordet æsj får jeg en følelse ta at de syns det er ekkelt å se på meg. Men skal fra nå prøve å tenke som deg at det ikke betyr æsj )) Uansett hvordan man vrir på det blir det jo ikke et positivt ord. Men tror de færreste vil gi inntrykk av de synes du ser ekkel ut. Tror "æsj" ofte kan byttes ut med "huff" eller "oi". "Huff/oi, så dumt" og "huff/oi, hva er det du har gjort deg". 0 Siter
Gjest "skara" Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Æsj er et overdrevent utrykk... i tilfeller som ditt syns jeg det vitner om en viss "korthet". Folk bruker æsj om absolutt alt uten å tenke over det, og når det skjer i ditt tilfelle hvor det er en sykdom, syns jeg det viser en mangel på smarthet i tillegg.. gjør som cecily sier, det tror jeg hjelper! Takk Zingara!! Det er vel ikke mye smart nei. Skal følge de rådene deres! Viste det at dere stiller opp takk igjen i natt legger jeg meg med ett smil om munnen nå skal det taes igjen 0 Siter
Gjest tøffetrine Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Hmmm..kjente faktisk jeg ble litt provosert her nå.. Er HEEEELT enig i at en ikke skal bruke ordet æsj i forbindelse med f.eks sykdommer og ting som kan taes ille opp av den andre. Men at folk som bruker ordet er født uten sosiale antenner er vel å dra det litt langt el? Jeg bruker det ofte, ex "æsj...nå glemte jeg boka igjen på skolen" eller "æsj...nå må jeg dra på jobb!" Ofte bruker jeg det i stedet for fillern eller noe i den duren. Vil tro at det er store forskjeller på bruk av ordet alt ettersom hvor en er fra. Vet i allefall at det er et vanlig ord blant folk fra østfoldsområdet... Men ok...hvis jeg hadde hatt en kvise i trynet og noen hadde sagt: "æsj, hva har du der?", ja, da hadde jeg nok reagert på samme måte som deg! 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Folk sier så mye rart. Jeg blir svett når folk sier til meg at hvis de var meg så hadde de tatt livet av seg. Jeg kjenner ingen som tar livet av seg for det, jeg bare forstår at folk er uvitende og lukker ørene. 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Folk sier så mye rart. Jeg blir svett når folk sier til meg at hvis de var meg så hadde de tatt livet av seg. Jeg kjenner ingen som tar livet av seg for det, jeg bare forstår at folk er uvitende og lukker ørene. Enig, Dorthe! Folk sier mye rar. Jeg har også et handicap. Jeg har ikke fått høre det samme som du, men jeg har fått kommentaren: "Hadde jeg vært mannen din, så hadde jeg gått fra deg for lenge siden. Jeg skjønner ikke at han holder ut å ha en kone som er så dårlig". 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Folk sier så mye rart. Jeg blir svett når folk sier til meg at hvis de var meg så hadde de tatt livet av seg. Jeg kjenner ingen som tar livet av seg for det, jeg bare forstår at folk er uvitende og lukker ørene. Folk sier lignendes ting til meg også. At de er såååå glad de ikke er meg, hadde aldri taklet det! Jeg gidder ikke svare lengre. Ikke taklet tenker jeg, en takler da det en må. 0 Siter
Gjest "skara" Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Hmmm..kjente faktisk jeg ble litt provosert her nå.. Er HEEEELT enig i at en ikke skal bruke ordet æsj i forbindelse med f.eks sykdommer og ting som kan taes ille opp av den andre. Men at folk som bruker ordet er født uten sosiale antenner er vel å dra det litt langt el? Jeg bruker det ofte, ex "æsj...nå glemte jeg boka igjen på skolen" eller "æsj...nå må jeg dra på jobb!" Ofte bruker jeg det i stedet for fillern eller noe i den duren. Vil tro at det er store forskjeller på bruk av ordet alt ettersom hvor en er fra. Vet i allefall at det er et vanlig ord blant folk fra østfoldsområdet... Men ok...hvis jeg hadde hatt en kvise i trynet og noen hadde sagt: "æsj, hva har du der?", ja, da hadde jeg nok reagert på samme måte som deg! Det var vel kansje å dra den litt langt å si at de ikke har sosiale antenner beklager det jeg skrev , men må jo si at de eier vel ingen forståelse på hvordan ett slikt ord kan stikke mot det negative. Bruker ordet selv jeg men i helt andre sitvasjoner, æsj jeg sølte kaffe eller æsj brødet har mugget men aldri til mennesker. 0 Siter
Gjest Heller ikke akkurat nå Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Enig, Dorthe! Folk sier mye rar. Jeg har også et handicap. Jeg har ikke fått høre det samme som du, men jeg har fått kommentaren: "Hadde jeg vært mannen din, så hadde jeg gått fra deg for lenge siden. Jeg skjønner ikke at han holder ut å ha en kone som er så dårlig". Den har jeg hørt et par ganger... Riktignok av en innful, syklig misunnelige singel "venninne", som synes det er SÅ urettferdig at en hanikapet (og mindre pen) dame har mer "flaks" i kjørlighetslivet en henne... 0 Siter
Gjest Ikke akkurat nå Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Den har jeg hørt et par ganger... Riktignok av en innful, syklig misunnelige singel "venninne", som synes det er SÅ urettferdig at en hanikapet (og mindre pen) dame har mer "flaks" i kjørlighetslivet en henne... Jeg vet ikke om det er bedre eller verre, men det er flere av min manns kamerater som har sagt det til meg... 0 Siter
Gjest tøffetrine Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Det var vel kansje å dra den litt langt å si at de ikke har sosiale antenner beklager det jeg skrev , men må jo si at de eier vel ingen forståelse på hvordan ett slikt ord kan stikke mot det negative. Bruker ordet selv jeg men i helt andre sitvasjoner, æsj jeg sølte kaffe eller æsj brødet har mugget men aldri til mennesker. Da er vi på nett!!!! 0 Siter
morsan Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Folk sier så mye rart. Jeg blir svett når folk sier til meg at hvis de var meg så hadde de tatt livet av seg. Jeg kjenner ingen som tar livet av seg for det, jeg bare forstår at folk er uvitende og lukker ørene. Herregud, sier virkelig folk slikt??? Jeg er dypt sjokkert!! Det er da langt utenfor folkeskikken å si sånt! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.