Gå til innhold

Når kjøper dere juleribba?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha julaften hos oss i år, har ikke hatt det før.

Lurer på når vi bør kjøpe ribba. Kan man kjøpe den nå og fryse ned, eller kan man f.eks. kjøpe den på lille julaften eller noen dager før? Hvor lenge holder den seg i kjøleskapet? Er redd for at det skal bli tomt!

Fortsetter under...

Skrevet

Tomt blir det nok ikke. Du kan jo bestille hos slakteren, hente dagen før, gni den inn med salt og pepper, sette i kjølen. :) jadda Du kan også kjøpe den nå og fryse den ned ja.

Skrevet

Den kan kjøpes frossen på Rema 1000 for 25,- pr kilo og legges i fryseren hjemme.

Tirsdag før jul kan den tines og gnis godt inn med krydder. Settes kjølig og stekes på lille julaften.

I forrige uke stekte jeg ei ribbe som jeg hadde kjøpt frossen før jul i fjor. Det var ingenting i veien med den. Nå har jeg også endelig lært hvordan den skal stekes for å bli helt perfekt :-)

Skrevet

Jeg står opp tidlig og drar til Sverige på kjøtthandel i morgen. Så ved hjemkomst går ribba i fryseren (sammen med masse annet godt) og blir tatt opp i god tid før julaften (21.?) og tint og gnidd inn med salt og pepper.

Skrevet

Den kan kjøpes frossen på Rema 1000 for 25,- pr kilo og legges i fryseren hjemme.

Tirsdag før jul kan den tines og gnis godt inn med krydder. Settes kjølig og stekes på lille julaften.

I forrige uke stekte jeg ei ribbe som jeg hadde kjøpt frossen før jul i fjor. Det var ingenting i veien med den. Nå har jeg også endelig lært hvordan den skal stekes for å bli helt perfekt :-)

Hvis du steker den på lille julaften, varmer du den bare opp igjen på julaften da? Blir svoren sprø fortsatt?

Skrevet

Hvis du steker den på lille julaften, varmer du den bare opp igjen på julaften da? Blir svoren sprø fortsatt?

Ja, hvis svoren ble perfekt sprø, så går det fint å varme den opp på julaften. Det er veldig greit å skjære den opp mens den er kald, for da får du fine biter,

Annonse

Skrevet

Ja, hvis svoren ble perfekt sprø, så går det fint å varme den opp på julaften. Det er veldig greit å skjære den opp mens den er kald, for da får du fine biter,

Jeg mener selvsagt at hele ribba kan skjæres opp, ikke bare svoren.. så bare at det ble litt rart da jeg hadde trykket på send uten å lese igjennom.

Skrevet

Jeg har vært med på at det har vært tomt så jeg synes du skal gjøre som kyrillo foreslår :o)

Skrevet

Hva gjør du for å få den perfekt da??? Gruer meg hvert år jeg...

Skrevet

Jeg har vært med på at det har vært tomt så jeg synes du skal gjøre som kyrillo foreslår :o)

Ja, jeg har også nemlig hørt om at det har vært tom.

Skrevet

Hva gjør du for å få den perfekt da??? Gruer meg hvert år jeg...

Hei

Ja, nå har jeg endelig lært det: Først skal altså ribba rutes på toppen og krydres godt med salt og pepper. Noen har også litt ingefær og nellik på, men det har jeg ikke forsøkt.

Pakk så inn den krydrede ribba og legg den i kjøleskapet et par døgn.

Stekinga: Hell 2,5 dl vann i langpanna og legg ribba oppi. Ha svoren opp. Dekk hele langpanna godt med folie. Sett den inn i stekeovnen på 250 grader og la den stå i en time.

Etter en time kan folien tas av. Da har ribba hevet seg og sprukket flott i svoren. La den stå i ovnen på like høy temperatur i ca 50 minutter til, kanskje noen minutter lenger.

Da ble hele ribba helt perfekt. Jeg forsøkte dette med ei frossen ribbe fra i fjor, bare for å prøve. Det funket flott.

Noen sa at det var den høye temperaturen som var hele hemmeligheten.

Lykke til du også.

Skrevet

jeg kjøpte ribbe tidligere i uka. la den i fryseren.

Skrevet

Du kan gjerne kjøpe den nå og fryse den. Ta den opp 2-3 dager før juleaften og la den tine i kjøleskapet.

Lille juleaften krydrer du og legger den tilbake i kjøleskapet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...