Gå til innhold

Alkohol til julematen?

Anbefalte innlegg

UndrendePåDetMeste
Skrevet

I min familie har det alltid vært tradisjon med noen små glass akevitt til julematen. Dette har jeg ikke tenkt noe over før i de siste årene, og jeg er da bare i begynnelsen av tyveårene.

Etterhvert som jeg har blitt eldre og fått høre mer av voksenpraten, så har jeg forstått at det ikke bare er min mor som ahr valgt en mann med et vanskelig forhold til alkohol, men stort sett hver eneste generasjon bakover også.

Jeg har en yngre søster som har blitt svært usikker i forhold til faren sin, ettersom han er periodedranker og det kan gå alt fra noen måneder til over et år mellom periodene. Man vet aldri når neste gang er... I tillegg blir han svært aggressiv etter bare et par øl. Ikke fysisk, men frekk, voldsomt høylydt, krangelte og sint. Skummelt for ei på bare ti år.

De siste to årene har jeg takket nei til akevitten, ettersom vi har ei lita jente ved bordet som ikke forbinder brennevin med annet enn bråk og skumle opplevelser. De "vokse" i familien himler med øynene og sender _blikk_ rundt bordet.

Jeg syns faktisk man burde droppe brennevinet når det er barn tilstedet som blir nervøse. Jeg merker jo helt klart at søsteren min blir spent og rastløs. Ikke direkte redd, men lurer liksom på "hva skjer nå, hvordan kommer disse til å bli mon tro".

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg forstår at dere med dårlige erfaringer har sterke meninger om alkohol, men sånn jeg ser det er det greit å ha to tanker i hue på en gang.

Det store flertallet av nordmenn har tross alt ikke alkoholproblemer, og det store flertallet av norske barn slipper derfor det peset du og din søster opplever når far drikker.

Å be andre, de av oss som faktisk har et fornuftig forhold til alkohol, om å droppe alkoholen fordi enkelte tipper over, blir bare for dumt.

Du kan heller ikke nekte nordmenn å ha jaktvåpen i huset fordi en og annen villmann tilter med jaktvåpenet sitt i ny og ne.

Men din far burde definitivt slutte å drikker, og det er naturligvis trist at han ikke ser det selv.

Gjest Marimoa
Skrevet

I den settingen du beskriver, synes jeg det er sympatisk av deg å stå over akevitten.

Men du kan jo lære både søsteren ditt og ungen, at det går greit med et glass vin eller øl uten at folk blir annerledes og at det blir ekkelt. Det kan du jo vise hjemme hos deg selv, feks.

Enig i at når man vokser opp kan man venne seg til det meste uten å virkelig SE hva det er som er galt. Det er ikke så bra i lengden.

Gjest papirtiger
Skrevet

Det er greit å _synes_ mye om alkohol, men det er bare å innse at disse meningene er subjektive.

I din familie ville nok en nykter jul vært best for barna, men i min har det aldri vært det.

Jeg har sett mine foreldre drikke helt fra barnsben av, har til og med sett de litt brisne på juleaften. Har alltid synes det var morsomt. Hadde ingen problemer med å skille mine foreldre fra fyllikene som jeg møtte på gata..

Men joda, jeg vet det er altfor mange i Norge som ikke klarer å drikke alkohol uten å skulle bli full.

Gjest Banjo-Kari
Skrevet

Det er greit å _synes_ mye om alkohol, men det er bare å innse at disse meningene er subjektive.

I din familie ville nok en nykter jul vært best for barna, men i min har det aldri vært det.

Jeg har sett mine foreldre drikke helt fra barnsben av, har til og med sett de litt brisne på juleaften. Har alltid synes det var morsomt. Hadde ingen problemer med å skille mine foreldre fra fyllikene som jeg møtte på gata..

Men joda, jeg vet det er altfor mange i Norge som ikke klarer å drikke alkohol uten å skulle bli full.

Går ikke du på profesjonsstudiet i psykologi? Kan du ikke "slenge på" noen begreper e.l. når du svarer på slike ting, vil gjerne lære. :-)

Eller ville det blitt det for fragmentert?

Annonse

Gjest papirtiger
Skrevet

Går ikke du på profesjonsstudiet i psykologi? Kan du ikke "slenge på" noen begreper e.l. når du svarer på slike ting, vil gjerne lære. :-)

Eller ville det blitt det for fragmentert?

Hehe...med de samme teoriene kunne jeg argumentert for motsatt ståsted også :) Så lenge det ikke er snakk om alkoholmisbruk, så synes jeg ikke leger eller psykologer har så mye de skulle sagt :)

Det forskes mye på alkohol og foreldrestiler, men jeg blir stadig oppgitt over hvor lite saklig diskusjonen rundt emnet er. Virker som om det er umulig å snakke om alkohol uten at det blir normativt. Det er ikke akseptert å være pro-alkohol.

Et godt eksempel er forskningen til Fanny Duckert. Det er helt utrolig hvordan pressen og andre fagfolk valgte å misforstå budskapet hennes. Synes forøvrig hun har veldig mange gode poeng.

laguna1365380434
Skrevet

Det synes jeg kommer helt an på. Jeg synes det blir feil at de som har problemer med alkohol alene skal sette en standard og en mal og påføre folk samvittighet for ting som burde være helt greit.

Dessuten synes jeg det burde være greit at unger allerede lærer forskjell på å gjøre vanlig voksen ting, som å ta seg en øl eller en akevitt, og på å være fylikk og ha et alkoholproblem. Noe av det værste jeg ser er sånn type barnefacisme der mødrene til noen har bestemt at ungen reagerer negativt på noe den antagelig ikke hadde reagert på i det hele tatt, om den ikke hadde blitt grundig fortalt hvordan den skulle reagere!

Når det er sagt er det selvfølgelig svine-ego og ille å bli beruset og ubehagelig forann en forsvarsløs unge som nødvendigvis finner det trist og dumt.

Men å trekke det derfra til å si at alle vi andre som KAN ta en øl og en akevitt med stil og VIL det er umennesker om vi ikke lar være, er sludder.

Jeg drikker,og serverer alkohol til juleselskapeligheter, barn eller ikke barn til stede, og det tror jeg ingen har vondt av.

Gjest Banjo-Kari
Skrevet

Hehe...med de samme teoriene kunne jeg argumentert for motsatt ståsted også :) Så lenge det ikke er snakk om alkoholmisbruk, så synes jeg ikke leger eller psykologer har så mye de skulle sagt :)

Det forskes mye på alkohol og foreldrestiler, men jeg blir stadig oppgitt over hvor lite saklig diskusjonen rundt emnet er. Virker som om det er umulig å snakke om alkohol uten at det blir normativt. Det er ikke akseptert å være pro-alkohol.

Et godt eksempel er forskningen til Fanny Duckert. Det er helt utrolig hvordan pressen og andre fagfolk valgte å misforstå budskapet hennes. Synes forøvrig hun har veldig mange gode poeng.

Takk for referansen! Jeg visste hvem hun var, men ikke noe særlig mer, og har nå søkt meg fram til et portrettintervju i Apollon:

http://www.apollon.uio.no/vis/art/2003/2/portrett

Spennende å høre hennes "kortversjon" av tingenes tilstand på 70-tallet, noe ála det du beskriver i ditt svar til meg.

Men jeg må også kort nevne at jeg ble litt overraska, da jeg øverst på sida så at hun var 55 og hadde et barn på 6 år. "Jøss," tenkte jeg. Men så fant jeg ut hva det kom av på slutten av intervjuet. :-)

Virker som en bra dame.

Skrevet

I det øyeblikket det er noe som helst ubehag fobundet med det, synes jeg man skal droppe det. Men blant voksne folk som har nok omløp mellom ørene til å _bruke_, og ikke misbruke - noe som omfatter å holde seg unna alkoholen hvis man blir idiot av et par drammer - så er det bare tull å skulle "beskytte" barn mot noe som ikke er negativt. Man drikker seg ikke full, eller i det hele tatt betuset, i et juleselskap med barn tilstede.

".........................................."

UndrendePåDetMeste
Skrevet

I det øyeblikket det er noe som helst ubehag fobundet med det, synes jeg man skal droppe det. Men blant voksne folk som har nok omløp mellom ørene til å _bruke_, og ikke misbruke - noe som omfatter å holde seg unna alkoholen hvis man blir idiot av et par drammer - så er det bare tull å skulle "beskytte" barn mot noe som ikke er negativt. Man drikker seg ikke full, eller i det hele tatt betuset, i et juleselskap med barn tilstede.

".........................................."

Jeg er helt enig i det både du og flere skriver. Der er stor forskjell på å bruke og å misrbuke alkohol. tenkte bare at jeg på denne måten kunne skrive ut og vise de eldre i familien at det ikke bare er meg som syns vi kan droppe brennevinet når det sitter barn som reagerer ved bordet.

Takk til alle med gode svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...