Gå til innhold

Bil - bare dyrt og ingen vits?

Anbefalte innlegg

Gjest Hanneline
Skrevet

Tenkte jeg skulle kjøpe brukt bil. Men samboer mener bil er så sinnsykt dyrt og mener vi kan leve resten av livet fint uten bil.

Jeg kan ikke tenke meg en tilværelse uten bil.

Sånn nå vil jeg gjerne vite om det er ingen vits i å ha bil fordi det er så dyrt.

Bensin/dekk/verksted osv tenker jeg ikke på.

Men sånne ting som vegavgift, forsikring, eu-kontroll. Er det noe jeg har glemt?

Tenker på å kjøpe en brukt bil mellom 30-50.000.

Hva må jeg regne med å betale i veiavgift, i forsikring, i eu-kontroll pr mnd/eller år?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg synes det er kjempedyrt å ha bil selv om jeg ikke har betalt den sjøl. Det er greit når bilen er ny og det er lite reparasjoner men gamle biler er noe herk

Gjest automaster
Skrevet

mye bedre å la være å ha bil hvis alternativet er en bil til 30.00,-

Skrevet

Du må nok beregne minst 30.000 per år til forsikring, veiavgift, evt abbonement til bomring, bensin, service og verkstedregninger. Hvis du ikke har hatt bil før og ikke har opptjent bonus blir forsikringen dyrere de første årene, i hvertfall hvis du bor i sentrale strøk. Det kommer også an på biltypen. Kjøper du en typisk ungdomsbil, f.eks honda civik, koster det mer å forsikre.

Skrevet

På en eldre bil må du nok regne med ca 10 000 kr pr. år i faste utgifter. I tillegg kommer eventuelle reparasjoner.

Skal du kjøpe en eldre bil anbefaler jeg å kjøpe Toyota. Det er biler som krever lite reparasjoner.

Annonse

Skrevet

På en eldre bil må du nok regne med ca 10 000 kr pr. år i faste utgifter. I tillegg kommer eventuelle reparasjoner.

Skal du kjøpe en eldre bil anbefaler jeg å kjøpe Toyota. Det er biler som krever lite reparasjoner.

utgifter til bensin... Da vil jeg tro du må gange beløpet jeg oppgav med to eller tre...

Skrevet

Bil er dyrt, men det kan være nødvendig med bil i mange situasjoner. Hvis du har små barn og skal bringe og hente til barnehage, eller når de begynner på skolen følge opp på treninger, korpsøvelser osv. så er det vanskelig å ikke ha bil. Det er også vanskelig å handle og bære alt hjem uten bil, og bil gir frihet til å dra steder det er tungvint å dra til ellers.

Bil er likevel så dyr at det gir også en frihet til å gjøre andre ting slik som å reise, gå på restauranter ja eller jobbe mindre. Du må regne med tusen kroner i måneden til forsikringer, veiavgifter o.l. Da har jeg ikke regnet med bensin, bompenger og andre muligens uforutsette utgifter. Det kommer selvfølgelig anpå hvor mye du bruker den, men beregn 2000 - 3000 kr i måneden på drift av bil.

Skrevet

Ja det er sikkert å visst at toyota er bra!

Vår gamle toyota har nettopp fått ordnet varmeanlegget sitt å det kostet oss 50 kroner!

Skrevet

Jeg synes det er kjempedyrt å ha bil selv om jeg ikke har betalt den sjøl. Det er greit når bilen er ny og det er lite reparasjoner men gamle biler er noe herk

Nei da det kostet oss 50 lappen å få ordnet varmeanlegget som ikke har fungert på 2 år.

Vi har Toyota da.

Tante Tea, på tur med en Toller c',)
Skrevet

Min venninnes foreldre har ikke bil, har aldri hatt det, og mener de ikke har behov for det.

Likevel forventer de at min venninne og hennes mann skal kjøre dem dit og dit og handle for dem når det er snakk om større ting. De presterte til og med å kjøpe en campingvogn for å ha ved hytta som gjestehus, og mente at min venninne og hennes mann måtte frakte den dit. De betaler en symbolsk sum for merutgiftene til min venninne, men det veier ikke opp for irritasjonen med at de må stille opp når det er noe.

Den eneste gangen min venninne satte foten ned var da de skulle kjøpe ny bil sist og foreldrene hennes foreslo at de måtte kjøpe en 7-seter siden de hadde så mange barn. Min venninne sa da at det var god nok plass for tre barn i en 5-seters bil.

Skrevet

Nei da det kostet oss 50 lappen å få ordnet varmeanlegget som ikke har fungert på 2 år.

Vi har Toyota da.

Jeg har og en Toyota nå og må innrømme at den ikke har kostet så mye. Men det er forsikring, veiavgift. service og dekkskift. Det holder altså.

Men når giret gikk på forrige og forrige bil og det kostet 50 000 da synes jeg slett ikke at det var verdt å ha bil. Men nå er ikke jeg så glad i å kjøre bil da heller :o)

Gjest LucySky
Skrevet

Jeg har og en Toyota nå og må innrømme at den ikke har kostet så mye. Men det er forsikring, veiavgift. service og dekkskift. Det holder altså.

Men når giret gikk på forrige og forrige bil og det kostet 50 000 da synes jeg slett ikke at det var verdt å ha bil. Men nå er ikke jeg så glad i å kjøre bil da heller :o)

Vi hadde to biler da ungene var små og foreldrene våre gamle og uten bil. De to bilene var i evig fraktfart.

Nå har vi ingen bil. Men vi bor tre min. fra trikk, femten min. fra T-bane, taxi kan jeg for det meste trekke fra på skatten og vi tilhører en kollektiv bilorganisasjon, som gjør at vi leier rimelig.

Aldri verkstedregninger, trenger ikke å måke dobbelt bredde ut vår lange innkjørsel, kan suse med t rikk/bane forbi bilkøene, særlig på snødager.

Jeg savner å komme lettvint ut i skog og mark, det er det eneste. Da kan man sjølsagt leie bil, men det er litt masete for en impulsiv småtur.

Annonse

Skrevet

Ja det er sikkert å visst at toyota er bra!

Vår gamle toyota har nettopp fått ordnet varmeanlegget sitt å det kostet oss 50 kroner!

Den første Toyotaen vår fikk gubben i arv på 18-årsdagen sin. Da familien hans hatt bilen siden gubben var tre år gammel. Den gikk ennå jevnt og trutt i 8-9 år til. Da måtte vi kassere den pga farlig rust på understellet.

Siden har vi hatt tre Toyotaer til og aldri opplevd noe som helst av problemer. Da vi hadde Passat derimot... :-(

Forden vår var heller ikke av de bilene vi har likt best, nei.

Skrevet

Hvorvidt det er noen vits å ha bil avhenger jo helt og holdent hvor/hvordan man bor, da. Bor man midt i sentrum så klarer man seg sikkert livet ut uten bil. Bor man i ytre enebakk, så er man litt lite bevegelig uten bil.

I kostnadene må man jo også ta med hvor praktisk det er å ha bilen, og om tilværelsen ville vært vanskeligere uten.

".............................................."

Skrevet

Hvordan går det cruise-controllen? Har du fått den installert?

Skrevet

Hvordan går det cruise-controllen? Har du fått den installert?

Ja, det har jeg. Har bare prøvd den en gang da, det er ikke så ofte jeg kjører ut av byen. Jeg har bare hatt den i 14 dager da.

Skrevet

Ja, det har jeg. Har bare prøvd den en gang da, det er ikke så ofte jeg kjører ut av byen. Jeg har bare hatt den i 14 dager da.

Gratulerer. Du har noe å glede deg til når du skal på langtur!

Vi var til Svinesund i dag, den er god å ha på E6 en tidlig morra nesten uten trafikk - men det var ikke jeg som kjørte i dag, da (for mye rødvin i går ...).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...