Gå til innhold

Når slutter dere å gi gaver til tante og onkelbarn?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjerrig dame?

Jeg synes julegavekjøpet begynner å gå over alle skafter. Vi har godt over 30 julegaver vi kjøper, før vi kjøper gaver til primærfamilien. Jeg mener at man vanligvis slutter å gi til tante og onkelbarn ved konfirmasjon, eller når de er 18 år, eller ihvertfall når de flytter hjemmefra. Men dette har mannen min aldri hørt om.

Hva er vanlig??

Fortsetter under...

Jeg har inntrykk av at de aller fleste slutter å gi gaver når ungene når konfirmasjonsalderen. Sånn har det alltid vært i vår familie også.

Hjelpe meg, hvis man til evig tid skal kjøpe til alle tantebarn og alle andre som kommer inn i familien må det da koste en formue?!?

Annonse

Vi slutter egentlig ved konfirmasjon. Men jeg har likevel stukket med en liten ting til de ble 16år. Forferdelig vanskelig å slutte. Dette var innarbeidet i han sin familie før min tid, men jeg synes det er greit å ha en grense også da.

En av mine søstre ville slutte da de andre søsterene sine barn fylte 18. Da hennes barn nærmet seg 18 ville hun begynne igjen :-)... Skulle være en "liten" gave, men utartet seg fort.

Ifjor sa jeg stopp, da er tanteungene mellom 23 og 30. Vet ikke hva de andre gjør, men jeg synes det ble altfor mye og kjøper heller til de små barna til tanteungene mine, ikke til både tanteungene og deres barn igjen som det ble gjort noen år.

Jeg har inntrykk av at de aller fleste slutter å gi gaver når ungene når konfirmasjonsalderen. Sånn har det alltid vært i vår familie også.

Hjelpe meg, hvis man til evig tid skal kjøpe til alle tantebarn og alle andre som kommer inn i familien må det da koste en formue?!?

Helt enig, dyrt nok å kjøpe til sine egen.

Vi hadde tenkt å slutte når de var konfirmert. Nå er eldstemann 17 og får fortsatt gaver/penger til jul for jeg synes det er vanskelig å slutte. Særlig fordi jeg synes de trenger penger/gavekort i den alderen. Planen er å slutte når h*n blir 18, men det gjenstår å se om vi får det til.

Gjest Trenger ikke å koste skjorta

Jeg har stor familie, og mange tantebarn. De betyr veldig mye for meg, og jeg kunne ikke tenke meg å slutte å gi gaver til noen av de. Man trenger ikke å gi noe stort, men det er hyggelig med en liten gave til de man er glad i.

Tror det er vanlig å slutte enten ved konfirmasjonsalder eller når de er 18.

Jeg tror ikke jeg kommer til å slutte noen gang:-) Det er ikke så mange av dem, og jeg liker å kjøpe gaver som de liker å få - og yndlingsnevøer på 25 er også morsomme å gi noe til!

Men dersom det ikke oppleves som meningsfylt å fortsette å gi julegaver, så bør mannen din kunne overbevises om at man ikke gjør noe galt ved å slutte slik du antyder.

Annonse

Gjest Ble tante alt for tidlig.. :)

I min familie er det er ganske komlisert "prosjekt"... Vi er fem søsken, og de tre yngste har ikke barn... Den eldste har to "egne" som han ikke har så mye kontakt med, og de gir mamma/pappa, søsteren min og jeg gave til, selv om vi så og si aldri har kontakt med dem. I tillegg har han to til som ikke er "hans", men som familien vår har mer kontakt med, og de gir mamma/pappa, søsteren min og jeg også gave til.

Søsteren min har en gutt som er sin, og han gir hele familien til (han er yngst av alle også), og i tillegg har søsteren min et fosterbarn (som har bodd der i under et år), og henne gir mamma/pappa og jeg julegave til, om de andre gir noe til henne vet jeg ikke... Tror nok jeg kommer til å slutte å gi til de eldste når de passerer 18-20, men til den yngste kommer jeg sikkert til å fortsette å gi til uansett.. :) Han er den jeg har mest kontakt med av alle sammen.

Helt enig, dyrt nok å kjøpe til sine egen.

De vi er sammen med på juleaften får presang uansett alder. Ellers synes jeg det får være stopp ved 15-18 års alder. Men det avhenger jo hvor stor familie man har og hvor nært forhold man har til sine tantebarn.

Mannen min ville slutte når nevøene ble konfirmert, men jeg har nektet. Jeg synes det er koselig å gi en liten ting.

Mine tanter og onkler sluttet å gi til oss når vi fikk barn selv, da fikk barna våre, men nå ser det ut til at de har begynt igjen :-) Jeg er 35.

Vi har ikke kommet dithen ennå, men for min generasjon tok det nok gradvis slutt sånn cirka rundt konfirmasjonsalder?? Husker ikke helt.

Men det ble ihvertfall vanlig å gi en "familiegave" som f eks et brettspill, og etter hvert som barna flyttet ut gikk dette over til å være en liten oppmerksomhet mellom ønklene og tantene (altså en liten gave mellom søsken).

Så dermed ble det en rød tråd i dette, fra at man gir gaver til sine søsken, så kutter man ut gaver til søsknene sine og gir bare til barna, og så ender man opp med å gi en gave til søsknene sine til slutt! ;-)

Men jeg lurer på når vi eventuelt kommer til å kutte ut søskenbarngavene i familien nå. Vi gir jo adskillig dyrere gaver til tantebarna nå enn det vi selv fikk da vi var barn. Men så er vi færre søsken og færre søskenbarn også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...