Gå til innhold

Allergisk mot vaskelapper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lenge jeg kan huske freaka totalt ut av de lappene som henger på klær. De sitter som oftest i nakken og på sida på magen på topper, og i korsryggen på bukser og skjørt.

De klør så forferdelig at jeg kan finne på å rive dem ut i ren frustrasjon, og å klippe dem av hjelper ikke, for det sitter alltid igjen en bit innerst som klør like mye, og som lager hull i klærne hvis de fjernes.

Min mor har bare ment at jeg er sær, men nå har den yngste lillebroren min begynt på akkurat samme måten. (Og han har ikke "lært" det av å se på meg).

Er det noen som har hørt om en slags allergi på noe sånt noen gang, og enda bedre: er det noen som har en løsning?

Gjest LucySky
Skrevet

Ikke "ekte" allergi, men overfølsom hud, ville jeg si. Jeg er sånn sjøl. Jeg har ørsmå hull i alle klærne mine fordi de forbaska lappene sitter så hardt fast og nesten er umulige å klippe/sprette av.

Jeg har stått på restaurant-doer og på toalettet på fly, og omtrent bitt av sånt med tenna fordi jeg ikke har orket kløen ett sekund lenger.

Død over innsydde lapper!

Skrevet

Ikke "ekte" allergi, men overfølsom hud, ville jeg si. Jeg er sånn sjøl. Jeg har ørsmå hull i alle klærne mine fordi de forbaska lappene sitter så hardt fast og nesten er umulige å klippe/sprette av.

Jeg har stått på restaurant-doer og på toalettet på fly, og omtrent bitt av sånt med tenna fordi jeg ikke har orket kløen ett sekund lenger.

Jøss, jeg har møtt min første medallergiker! =)

Men jeg vet ikke om jeg har overfølsom hud, da....? Hvilke andre tilfeller merker du det? For jeg har ikke noen andre plager.

Gjest sol etter regn
Skrevet

Jeg er også en som får fnatt av slike lapper. Dog ikke ALLE lapper. Noen er definitivt værre enn andre; de stive som stikker og klør..

Anbefaler deg å kjøpe en sånn "sprettert" (som du spretter opp klær med) til å fjerne lappene. Så slipper du den resten som blir hengende igjen etter klipping.. ;)

Skrevet

Åh, gjett om jeg kjenner dette igjen!!! Åtteåringen min er også skikkelig vaskelappallergisk. Oldemoren hennes har heller aldri tålt vaskelappene, så jeg vet iallefall hvor arven kommer fra ;-)

Du er med andre ord ikke alene om dette her.... noen annen løsning ennn å klippe lappene av har jeg desverre ikke :-(

Skrevet

Jeg hater vaskelapper. Noen er mykere enn andre da, men veldig mange skraper mot huden og klør. Hvorfor kan ikke vaskelappen henge på tøyet sammen med prislappen?? Jeg klipper dem av, men det blir jo litt igjen. Prøver man å sprette dem av i sømmen, ender man gjerne opp med hull i plagget.

Jeg er nok litt oversensitiv tror jeg. Er innmari kilen også.

Skrevet

Hehe, jeg er ikke allergisk mot disse lappene, men kan være plaget av de klør ja. Forbannet dritt.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Jeg må også klippe bort vaskelappene på klærne til barna mine. Men de bruker ikke å klage over den lille tøybiten som blir igjen i sømmen...

Skrevet

Har det sånn jeg også, men jeg bruker pinsett for å fjerne den siste resten av merkelappen! Det fungerer særlig på de merkelappene som er litt "mykere" og ikke er i plastaktig stoff. Her fjernes alt som er på innsiden av klærne; vaskelapper, merkelapper, og alt annet som er til irritasjon, på samtlige klesplagg.

Skrevet

Har det sånn jeg også, men jeg bruker pinsett for å fjerne den siste resten av merkelappen! Det fungerer særlig på de merkelappene som er litt "mykere" og ikke er i plastaktig stoff. Her fjernes alt som er på innsiden av klærne; vaskelapper, merkelapper, og alt annet som er til irritasjon, på samtlige klesplagg.

Pinsett altså.. greier du å fjerne alt uten å lage hull da? Jeg har forsøkt å være forsiktig, men de sys jo som regel alltid inn med den tråden som brukes i sømmen.

Gjest Calóni
Skrevet

Spesielt lapper i siden på topper/gensere er fæle, hvis det er tettsittende klær. Da kan jeg bli gal! Men jeg er jo sånn som får kløe bare ved -tanken-, da.

Jeg jobber i helsevesenet, og hjelper ofte til å kle på folk. Jeg får helt noia når jeg skal ta på noen strikket polyestergenser helt inntil huden, eller ullsokker rett på nakne føtter! *grøsse*

Gjest klør-også-og blir-gal!
Skrevet

Det er noe herk! I gamle dager var sånne lapper både små og myke (bomull). Nå er de DIGRE og MANGE og av PLAST! Er så sinna på det atte...

Jeg klipper dem av, og fisker ut det som var på den andre siden av sømmen..

Det er ikke alltid de er sydd med i selve hovedsømmen, da kan man pirke ut tråden og vips er lappen borte.

Men vips er vitsen med vaskelappen borte også, hvis man da ikke HUSKER hvordan akkurat det plagget vil ha det i vaskemaskinen... VAR det 30, eller var det 40 grader. Noe herK!!!

Skrevet

Det er noe herk! I gamle dager var sånne lapper både små og myke (bomull). Nå er de DIGRE og MANGE og av PLAST! Er så sinna på det atte...

Jeg klipper dem av, og fisker ut det som var på den andre siden av sømmen..

Det er ikke alltid de er sydd med i selve hovedsømmen, da kan man pirke ut tråden og vips er lappen borte.

Men vips er vitsen med vaskelappen borte også, hvis man da ikke HUSKER hvordan akkurat det plagget vil ha det i vaskemaskinen... VAR det 30, eller var det 40 grader. Noe herK!!!

Hehe, jeg vet det!

Men det er de som sitter i nakken, og er av en spesiell tråd, som plager meg mest!

Skrevet

Jeg er også en som får fnatt av slike lapper. Dog ikke ALLE lapper. Noen er definitivt værre enn andre; de stive som stikker og klør..

Anbefaler deg å kjøpe en sånn "sprettert" (som du spretter opp klær med) til å fjerne lappene. Så slipper du den resten som blir hengende igjen etter klipping.. ;)

Så morro at det er så mange som kjenner seg igjen da, jeg trodde jeg var helt alene om dette helt til plutselig lillebroren min begynte =)

Men blir det ikke hull i plagget med sånn.. "sprettert"? =p

Gjest ør-også-og blir-gal!
Skrevet

Hehe, jeg vet det!

Men det er de som sitter i nakken, og er av en spesiell tråd, som plager meg mest!

Verst er nylontråd! Til å bli skikkelig vill og arg av!

Gjest sol etter regn
Skrevet

Så morro at det er så mange som kjenner seg igjen da, jeg trodde jeg var helt alene om dette helt til plutselig lillebroren min begynte =)

Men blir det ikke hull i plagget med sånn.. "sprettert"? =p

Neinei, du skal da ikke sprette i selve plagget. Du skal lirke spissen på spretterten inn _mellom_ plagget og sømmen. Altså kutte tråden vaskelappen er sydd fast med. :)

Gudd løkk!

Skrevet

Neinei, du skal da ikke sprette i selve plagget. Du skal lirke spissen på spretterten inn _mellom_ plagget og sømmen. Altså kutte tråden vaskelappen er sydd fast med. :)

Gudd løkk!

Men det er jo ofte samme tråden som er sydd i både sømmen og lappen? Men skal skaffe meg en sånn dings, jeg, og se på det. Takk for tipset!

Takk til alle andre som har svart også =)

Skrevet

Pinsett altså.. greier du å fjerne alt uten å lage hull da? Jeg har forsøkt å være forsiktig, men de sys jo som regel alltid inn med den tråden som brukes i sømmen.

Ja, men du må ha god tid og være forsiktig. Er ikke noe å gjøre ti minutter før bussen går f.eks :) Hvis det er en sånn "plast-lappe" så klipper du forsiktig i lappen mellom alle stingene (etter du har klippet lappen rett av), slik at du får mange små biter som står igjen i stedet for en stor. Når du har gjort det, piller du ut alle småbitene med pinsett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...