Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet noen hva ordet "invasiv" betyr? Eller "invasivitet"?

Jeg tror det brukes medisinsk, men finner ikke helt ut hva det betyr. Har noen en link til en god ordliste på nett?

Fortsetter under...

Gjest sol etter regn
Skrevet

Fant denne definisjonen i fremmedordboka på http://www.ordnett.no:

"invasi´v adj. lat.

(med.) som medfører at noe føres inn, invasiv undersøkelsesmetode, undersøkelse der instrumenter blir ført inn i blodåresystemet"

Har søkt i diverse abdre nettleksikon og ordbøker, uten å finne noe der.

Skrevet

Fant denne definisjonen i fremmedordboka på http://www.ordnett.no:

"invasi´v adj. lat.

(med.) som medfører at noe føres inn, invasiv undersøkelsesmetode, undersøkelse der instrumenter blir ført inn i blodåresystemet"

Har søkt i diverse abdre nettleksikon og ordbøker, uten å finne noe der.

Takk skal du ha!

Skrevet

Fant "invasiv teknikk" i Norsk medisinsk ordbok: "Undersøkingsmetode som krev innføring av reiskap gjennom innstikk i hud eller slimhinner."

Skrevet

Fant "invasiv teknikk" i Norsk medisinsk ordbok: "Undersøkingsmetode som krev innføring av reiskap gjennom innstikk i hud eller slimhinner."

Jeg skjønner hva ordboka mener. Akkurat i denne sammenhengen ble det litt uklart likevel. Jeg leser om kreft, og at patofysiologien blant annet er preget av "ukontrollert cellevekst, invasivitet og metastaser". Jeg vet hva metastaser er, men invasiviteten...! At svulstene vokser innover/inn i organer og annet vev kanskje?

Annonse

Skrevet

Jeg skjønner hva ordboka mener. Akkurat i denne sammenhengen ble det litt uklart likevel. Jeg leser om kreft, og at patofysiologien blant annet er preget av "ukontrollert cellevekst, invasivitet og metastaser". Jeg vet hva metastaser er, men invasiviteten...! At svulstene vokser innover/inn i organer og annet vev kanskje?

Innvekst i andre organer, altså ondartet.

Skrevet

Innvekst i andre organer, altså ondartet.

Det må det være. Tusen takk.

Gjest innvadering
Skrevet

Da tenker jeg på ordet på engelsk, invasive, og det betyr innvaderende. I medisinsk sammenheng må det vel bety noe som altså...invaderer.

Skrevet

Det må det være. Tusen takk.

Og mens vi er igang her...noen som kan forklare ordet "myelopati"? Tror det har med ryggmargen å gjøre. Burde vel egentlig ha kjøpt meg en medisinsk ordbok, jada, vet det...

Skrevet

Og mens vi er igang her...noen som kan forklare ordet "myelopati"? Tror det har med ryggmargen å gjøre. Burde vel egentlig ha kjøpt meg en medisinsk ordbok, jada, vet det...

Glem det, fant det ut!

Skrevet

Det betyr sykdom i ryggmargen, myelo er ryggmarg, pati er sykdom

Skrevet

På oppslagsordet invasio står det: "inntrenging av smittekim eller kreftceller i friskt vev, norsk rettskriving: invasjon". Så du er nok inne på det, ja. Det må jo være en sammenheng her?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...