Gå til innhold

FU: Lokalaviser og idrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, de hadde nok ikke tapt mange lesere på det. Men de måtte kanskje ansatt journalister med volleyballkunnskaper, og ikke minst interesse for idretten.

Hvis vi ser på annen idrett med bred mediedekning, som f.eks. herrehåndball hvor det tok helt av etter suksessen de nylig opplevde internasjonalt, tror jeg ikke det resulterte i større interesse for eliteseriehåndball i Norge.

Hockey har vel knapt hatt mer dekning i media enn hva de har nå, og tilskuersnittet har likevel gått ned fra i fjor. Men det må sies at fjorårssesongen var litt kunstig med tjukt av nhl-spillere i landet.

Hva kvinnehåndball angår får de mediedekning så det holder, men snittet på seriekampene ligger vel knapt på de 200+ du skriver at det ene volleyballaget har.

Hva kvinnefotball angår får de også relativt bra mediedekning, men det er fortsatt bare familie og venner som tar turen på kamp.

Så jeg tror ikke økt mediedekning betyr spesielt mye for interessen. Spesielt ikke i en by hvor en kan velge og vrake i idrett.

De har journalister som kan skrive om volleyball. Men om de er særlig interesserte er jo en annen sak.

Det at mediedekningen ble stor for herrehåndball en periode tror jeg faktisk hadde en positiv effekt. Mye handler om å få fram profiler som kan dyrkes som helter (Kristian Kjelling, Håvard Tvedten osv), og jeg tror en del gutter fant ut at det faktisk ikke bare er jenter som spiller håndball.

Jeg har ikke greie på hockey, men har faktisk vært på kamp, riktignok i utlandet.

Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor kvinnehåndball får så utrolig med dekning når tilskuertallet ikke er noe å skryte av, og som du sier er en del av hva avisene baserer seg på når de velger hva de vil fokusere på. Men utrolig mange spiller håndball, så greit nok.

Økt mediedekning vil kanskje ikke øke interessen så mye. Men de som driver med idretten kan i allefall få en følelse av at de blir anerkjent, i stedet for "boikottet." Mediedekning er også viktig i forhold til å gjøre et lag kjent, som før nevnt sliter volley med å få sponsing.

ShitDiddelyDo
Skrevet

De har journalister som kan skrive om volleyball. Men om de er særlig interesserte er jo en annen sak.

Det at mediedekningen ble stor for herrehåndball en periode tror jeg faktisk hadde en positiv effekt. Mye handler om å få fram profiler som kan dyrkes som helter (Kristian Kjelling, Håvard Tvedten osv), og jeg tror en del gutter fant ut at det faktisk ikke bare er jenter som spiller håndball.

Jeg har ikke greie på hockey, men har faktisk vært på kamp, riktignok i utlandet.

Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor kvinnehåndball får så utrolig med dekning når tilskuertallet ikke er noe å skryte av, og som du sier er en del av hva avisene baserer seg på når de velger hva de vil fokusere på. Men utrolig mange spiller håndball, så greit nok.

Økt mediedekning vil kanskje ikke øke interessen så mye. Men de som driver med idretten kan i allefall få en følelse av at de blir anerkjent, i stedet for "boikottet." Mediedekning er også viktig i forhold til å gjøre et lag kjent, som før nevnt sliter volley med å få sponsing.

Alle bortsett fra fotballagene sliter med å få sponsing. Dessverre.

Kvinnehåndball får mediedekning fordi jentene er gode internasjonalt. Det at kvinnehåndball er en idrett for spesielt interesserte også i verdenssammenheng, tar de ikke med i betraktningen.

Bare vent; hvis Norge mot all formodning skulle gjøre det bra i vårens VM i hockey, kommer mediedekningen til å ta seg grusomt opp også der.

Hvordan er interessen for volleyball internasjonalt?

Skrevet

Alle bortsett fra fotballagene sliter med å få sponsing. Dessverre.

Kvinnehåndball får mediedekning fordi jentene er gode internasjonalt. Det at kvinnehåndball er en idrett for spesielt interesserte også i verdenssammenheng, tar de ikke med i betraktningen.

Bare vent; hvis Norge mot all formodning skulle gjøre det bra i vårens VM i hockey, kommer mediedekningen til å ta seg grusomt opp også der.

Hvordan er interessen for volleyball internasjonalt?

Sorry, NextGentel tok meg plutselig av nett i gårkveld :P

Internasjonalt er volleyball verdens mest utbredte idrett, og av europeiske lag er både Italia, Serbia-Montenegro og Polen (sikkert et par til) i verdenstoppen.

Norge har foreløpig et stykke igjen til disse...Men det betyr ikke at norsk volleyball på elitenivå ikke er gøy å se på.

Jeg må vel bare smøre meg med tålmodighet og vente på at sandvolleyballprofilene begynner å reklamere for innendørs volleyball...det var jo tross alt inne de lærte å spille, de fleste av dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...