Gå til innhold

Leieboere -hjelpe til med å måke snø?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Vi leier ut til en hyggelig familie. De flyttet inn i vår, og da var alle tanker om vinter og snø langt unna, så vi diskuterte aldri at de bør bidra med snømåking.

Nå har vinteren kommet, og jeg har allerde måket tre ganger, men de viser ikke noe initiativ til å ta sin del.

Er det ufint av meg å banke på og be dem om å være med å måke annenhver gang?

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

9

• mrxx

7

• morsan

6

• Ørkenvandreren

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Neida, jeg synes ikke det er ufint i det hele tatt å spørre iallefall.

Men er ikke noe avtalt på forhånd så er det kanskje vanskeligere å kreve.

Spør på en pen måte du om de kunne tenke seg å bidra :)

Ørkenvandreren
Skrevet

Hvis ikke dette har vært tatt opp muntlig under kontraktinngåelsen eller fremgår skriftlig av kontrakten, som en forventning eller plikt for leietakerne, synes jeg det er for sent å ta det opp nå.

fuji1365380447
Skrevet

Hvis ikke dette har vært tatt opp muntlig under kontraktinngåelsen eller fremgår skriftlig av kontrakten, som en forventning eller plikt for leietakerne, synes jeg det er for sent å ta det opp nå.

Men de fleste som bor i dette landet må jo måke snø enten de leier eller eier.

Er dette virkelig noe som er vanlig å kontraktsfeste?

Skrevet

Leier du ut så er det du som er pliktig til å måke og du kan faktisk ikke pålegge dem å måke.

Jeg leier ut noen leiligheter og all måkingen må jeg stå for selv. Det har kommet nye regler for dette.

Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg leier en med traktor som gjør jobben, så jeg slipper å måke selv.

Men det er mitt ansvar å få det gjort og jeg kan ikke pålegge leieboerne det.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Vi har også leieboere og de har ingeting med snømåking, plenklipping å gjøre.

Du kan selvsagt spørre, men jeg tror ikke du kan forlange noe, når det ikke står i kontrakten.

fuji1365380447
Skrevet

Leier du ut så er det du som er pliktig til å måke og du kan faktisk ikke pålegge dem å måke.

Jeg leier ut noen leiligheter og all måkingen må jeg stå for selv. Det har kommet nye regler for dette.

Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg leier en med traktor som gjør jobben, så jeg slipper å måke selv.

Sier du det altså!!?

Vi er jo helt nye i utleie-gamet, så det er jo mye vi ikke vet...

Jeg tok det bare for gitt at voksne mennesker tok sin del av snømåkinga, jeg. Det ville jeg gjordt dersom jeg leide.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Vi praktiserer dette på litt forskjellig måte.

Leieboerne i kjellerleiligheten, har ingenting med måking å gjøre.

Men i tillegg leier vi ut et hus som vi selv ikke bor i. De sørger for måking selv.

Skrevet

Det er sånt som skal stå i husleiekontrakten det.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Sier du det altså!!?

Vi er jo helt nye i utleie-gamet, så det er jo mye vi ikke vet...

Jeg tok det bare for gitt at voksne mennesker tok sin del av snømåkinga, jeg. Det ville jeg gjordt dersom jeg leide.

Du kan jo tilby lavere husleie, mot at de måker?

fuji1365380447
Skrevet

Du kan jo tilby lavere husleie, mot at de måker?

Nei, grøss - det har vi ikke råd til!! Da får jeg heller ta i et tak selv...

Jeg syntes egentlig ikke at det er så farlig å måke, men jeg trodde bare at det var vanlig at voksne mennesker tok sin del...

Skrevet

Det er kanskje litt rart at du banker på og spør ja. De betaler jo tross alt for å bo der. Samtidig er det litt rart at de ikke tilbyr seg det. Akkurat det der er en litt sånn uskriven norm, tror jeg.

Min mor har hatt mange leieboere, og enten så ringer hun og sier "åh, vet du, de _er_ så hyggelige, de har tilogmed måkt snø her ute nå!" eller så er det "nei, disse nye leieboerene liker jeg ikke så veldig.. de hjelper ikke til med snømåking engang" =p

Skrevet

Jeg syntes egentlig ikke at det er så farlig å måke, men jeg trodde bare at det var vanlig at voksne mennesker tok sin del...

Vi leide en periode før vi kjøpte hus og da hadde vi det nedfelt i husleiekontrakten at vi klippet gress og måket snø (altså var en slags viseverter) mot at husleia var lavere. Det er ganske vanlig.

fuji1365380447
Skrevet

Det er kanskje litt rart at du banker på og spør ja. De betaler jo tross alt for å bo der. Samtidig er det litt rart at de ikke tilbyr seg det. Akkurat det der er en litt sånn uskriven norm, tror jeg.

Min mor har hatt mange leieboere, og enten så ringer hun og sier "åh, vet du, de _er_ så hyggelige, de har tilogmed måkt snø her ute nå!" eller så er det "nei, disse nye leieboerene liker jeg ikke så veldig.. de hjelper ikke til med snømåking engang" =p

Jeg vet ikke hva som er vanlig jeg.

Før de leide hos oss, så leide de et rekkehus hvor eierene bodde langt borte. Da måtte de vel måke sin egen inngang tenker jeg. Man kan jo ikke vente at huseiere som bor i utlandet skal stille opp med snømåking?

Og det er jo i prinsippet det samme?

fuji1365380447
Skrevet

Vi leide en periode før vi kjøpte hus og da hadde vi det nedfelt i husleiekontrakten at vi klippet gress og måket snø (altså var en slags viseverter) mot at husleia var lavere. Det er ganske vanlig.

De har ingenting med hagen og gjøre på sommeren.

De har bruksrett på deler av hagen, men jeg klipper alle plenene.

Skrevet

Det med å forvente at man yter sin skjerv uten at det er uttrykkelig avtalt gjelder vel bare innen "husholdningen". Klart at det hadde vært hyggelig at de hadde trådd til med måking, men noen plikt til det har de altså ikke.

Ørkenvandreren
Skrevet

Men de fleste som bor i dette landet må jo måke snø enten de leier eller eier.

Er dette virkelig noe som er vanlig å kontraktsfeste?

Ja,

Det er min erfaring. Det er mye som er vanlig i dette landet når det gjelder bosted, og hvor skal man sette grensen for hva som er "innlysende"?

Mange salter/strør om vinteren, det klippes gress om sommeren, rakes løv om høsten, males på våren. Hva skal man forvente at leietakeren tar del i? Nei, det beste er nok å øke preisjonsnivået i kontrakten. Formaliteter kan være noe dritt, men veldig greie å ha den dagen man ikke har helt samme forståelse av "ting og tang".

Skrevet

Vi praktiserer dette på litt forskjellig måte.

Leieboerne i kjellerleiligheten, har ingenting med måking å gjøre.

Men i tillegg leier vi ut et hus som vi selv ikke bor i. De sørger for måking selv.

Du kan heller ikke pålegge de i huset til å måke. Dette kan de nekte.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er vanlig jeg.

Før de leide hos oss, så leide de et rekkehus hvor eierene bodde langt borte. Da måtte de vel måke sin egen inngang tenker jeg. Man kan jo ikke vente at huseiere som bor i utlandet skal stille opp med snømåking?

Og det er jo i prinsippet det samme?

Jeg sier ikke at huseieren er plikta til å måke for leieboerene heller. Hvis dere ikke gidder å måke, så må leieboeren enten vasse i snø, eller gjøre det selv.

Det er bare en sånn liten detalj som ikke har noen fastskrivne regler, tror jeg.

fuji1365380447
Skrevet

Ja,

Det er min erfaring. Det er mye som er vanlig i dette landet når det gjelder bosted, og hvor skal man sette grensen for hva som er "innlysende"?

Mange salter/strør om vinteren, det klippes gress om sommeren, rakes løv om høsten, males på våren. Hva skal man forvente at leietakeren tar del i? Nei, det beste er nok å øke preisjonsnivået i kontrakten. Formaliteter kan være noe dritt, men veldig greie å ha den dagen man ikke har helt samme forståelse av "ting og tang".

Ja, ja - da må jeg vel bare belage meg på å måke mye i vinter, for det har vi altså ikke i kontrakten.

Det er jo god treninge å måke, da!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...