Gå til innhold

Leieboere -hjelpe til med å måke snø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sier du det altså!!?

Vi er jo helt nye i utleie-gamet, så det er jo mye vi ikke vet...

Jeg tok det bare for gitt at voksne mennesker tok sin del av snømåkinga, jeg. Det ville jeg gjordt dersom jeg leide.

Sånn generelt er jeg enig med deg, men lovmessig har de ingen plikt til å måke. Så det er noe de må gjøre av egen fri vilje og har de ikke gjort det så langt så må du nok fortsette å måke.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

9

• mrxx

7

• morsan

6

• Ørkenvandreren

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Nei, grøss - det har vi ikke råd til!! Da får jeg heller ta i et tak selv...

Jeg syntes egentlig ikke at det er så farlig å måke, men jeg trodde bare at det var vanlig at voksne mennesker tok sin del...

Jeg ville ha gjort det, men tror ikke du kan forlange det.

Likevel, går det jo an å spørre.

Ørkenvandreren
Skrevet

Ja, ja - da må jeg vel bare belage meg på å måke mye i vinter, for det har vi altså ikke i kontrakten.

Det er jo god treninge å måke, da!

Ja, du får tenke på all den gode trimmen du får, når du ser leietakerne smile pent til deg der inne i varmen bak vinduene, med beina på krakken, nytende et god glass vin mens du måker.... :-)

Tante Tea, på tur med en Toller c',)
Skrevet

Det er kanskje litt sent nå å tenke på at det burde vært i kontrakten?

Har dere felles inngang? Hvis ikke så hadde ikke jeg måket til deres inngang.

Har de parkering på tomta deres? Da hadde ikke jeg måket til deres bil.

Skrevet

Ja,

Det er min erfaring. Det er mye som er vanlig i dette landet når det gjelder bosted, og hvor skal man sette grensen for hva som er "innlysende"?

Mange salter/strør om vinteren, det klippes gress om sommeren, rakes løv om høsten, males på våren. Hva skal man forvente at leietakeren tar del i? Nei, det beste er nok å øke preisjonsnivået i kontrakten. Formaliteter kan være noe dritt, men veldig greie å ha den dagen man ikke har helt samme forståelse av "ting og tang".

Enig.

Og hvis man f eks hadde hatt i kontrakten at man skulle måke "annenhver gang", så er det jo et spørsmål hvor lav/høy terskel man skal ha før man sier at nå er det på tide å måke igjen.

Skrevet

Vi har ikke tatt med snømåking i kontrakten vi har, men han som leier i kjelleren vår måker trappa ned til inngangen selv. Skal han inn/ut med bilen så måker han etter behov.

Plenklipping og hageting tar vi oss av selv.

Gjest huseiers ansvar
Skrevet

Jeg sier ikke at huseieren er plikta til å måke for leieboerene heller. Hvis dere ikke gidder å måke, så må leieboeren enten vasse i snø, eller gjøre det selv.

Det er bare en sånn liten detalj som ikke har noen fastskrivne regler, tror jeg.

Jo, det er fastskrevne regler på dette. Snømåking er huseiers ansvar, likeens å fjerne snø fra taket og istapper som kan være farlige når de detter ned.

Det kan godt være det er lov å inngå andre avtaler i kontrakten, men i dette tilfelle er jo ikke det gjort.

Såvidt jeg vet er det ikke lenger anledning til å inngå leieavtaler av den typen at husleien blir billigere hvis leietaker måker snø eller passer barn.

Utleie av bolig har fått mye strengere regler for et par år siden. Ingen bør leie ut bolig i dag uten å sjekke nøye hvilke regler som gjelder!

Skrevet

Dersom de også er avhengig av at det blir måkt (pga bil ol) så vil jeg anse det som naturlig at de også måker. Jeg ville snakket med dem om det.

Ser at andre snakker om huseiers plikt til å måke; jeg mener at det er mest relevant for bygårder hvor det ikke er vanlig at folk måker selv. I villastrøk må alltid beboere selv sørge for måking, og siden leieboerne dine er hyggelige folk vil de sikkert være med å gjøre sin del.

Skrevet

Jo, det er fastskrevne regler på dette. Snømåking er huseiers ansvar, likeens å fjerne snø fra taket og istapper som kan være farlige når de detter ned.

Det kan godt være det er lov å inngå andre avtaler i kontrakten, men i dette tilfelle er jo ikke det gjort.

Såvidt jeg vet er det ikke lenger anledning til å inngå leieavtaler av den typen at husleien blir billigere hvis leietaker måker snø eller passer barn.

Utleie av bolig har fått mye strengere regler for et par år siden. Ingen bør leie ut bolig i dag uten å sjekke nøye hvilke regler som gjelder!

Ah, det visste jeg ikke. Får føre det videre til min mor! Er noen år enda til jeg kan leie ut bolig.. *sukk*

fuji1365380447
Skrevet

Det er kanskje litt sent nå å tenke på at det burde vært i kontrakten?

Har dere felles inngang? Hvis ikke så hadde ikke jeg måket til deres inngang.

Har de parkering på tomta deres? Da hadde ikke jeg måket til deres bil.

Vi har både felles inngang, og felles oppkjørsel, så måker jeg først, så måker jeg for dem også...

Heldiggrisene!

laguna1365380434
Skrevet

Jeg synes du kan spørre. Ser folk er veldig på hva som står og ikke står i kontrakten,men hadde jeg leid av noen hadde jeg ansett det som rimelig at jeg hjalp til med snømåking ved behov.. Om jeg ble spurt, vel og merke. Om noen bare gjorde det hadde jeg sikkert ikke stilt spørsmål ved forordningen..;-)

fuji1365380447
Skrevet

Dersom de også er avhengig av at det blir måkt (pga bil ol) så vil jeg anse det som naturlig at de også måker. Jeg ville snakket med dem om det.

Ser at andre snakker om huseiers plikt til å måke; jeg mener at det er mest relevant for bygårder hvor det ikke er vanlig at folk måker selv. I villastrøk må alltid beboere selv sørge for måking, og siden leieboerne dine er hyggelige folk vil de sikkert være med å gjøre sin del.

Det er faktisk litt morsomt, fordi vi har ikke forventet at de skal bidra noenting med hagearbeid osv.

Men vi har jobbet veldig mye i sommer og høst ute i hagen, med store prosjekter - og det er tydelig at de har hatt litt dårlig samvittighet for at de ikke har hjulpet oss.

Hun har tilogmed gått så langt som å tilby mannens arbeidskraft (!) - hun kan ikke gjøre noe selv pga helsa. Men da har hun nok forlovet seg, for han har aldri gjordt noe...

He-he, han var nok ikke så blid når hun var hjelpsom på hans vegne....

Ja, ja. Dette er ikke sååå viktig for meg, da. Klarer fint å måke selv, jeg.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Du kan heller ikke pålegge de i huset til å måke. Dette kan de nekte.

Jeg aner faktisk ikke om de har blitt pålagt dette.

Mannen min som ordner med utleie. Jeg vet bare vi ikke måker der. De bor på en helt annen kant av byen.

Han har sikkert fått det med i husleiekontrakten. Det er jo et helt hus de leier.

Skrevet

Jeg aner faktisk ikke om de har blitt pålagt dette.

Mannen min som ordner med utleie. Jeg vet bare vi ikke måker der. De bor på en helt annen kant av byen.

Han har sikkert fått det med i husleiekontrakten. Det er jo et helt hus de leier.

Men det er ikke lov å ha det med i husleiekontrakten etter de nye reglene.

Men det er jo bare fint at de gjør det frivillig. Men de kan nekte.

Skrevet

Det har aldri våre leieboere gjort, og jeg kunne aldri tenkt meg å be de om det! De betaler da tross alt for å bo der, så bare de holder orden inne, så er jeg fornøyd :)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Du har sikkert rett.

Får bare håpe de ikke klager da.

Hadde vært litt kjipt å stå opp kl.4-5 på natta, reise til andre kanten av byen for å måke før man skal på jobb.

Skrevet

Når det er sagt så kan jeg egentlig ikke skjønne hva slags grunner en huseier som bor langt unna skulle ha over måkefrekvensen hos leieboerne.

Bortsett kanskje fra mye tung og våt snø på gamle tak, da.

Men når det gjelder oppkjørselen: VIL leieboerne først vasse i snø og ha bilen innesnødd i garasjen, så er det vel ett fett for huseier??

Skrevet

Når det er sagt så kan jeg egentlig ikke skjønne hva slags grunner en huseier som bor langt unna skulle ha over måkefrekvensen hos leieboerne.

Bortsett kanskje fra mye tung og våt snø på gamle tak, da.

Men når det gjelder oppkjørselen: VIL leieboerne først vasse i snø og ha bilen innesnødd i garasjen, så er det vel ett fett for huseier??

Så enkelt er det nok ikke. Det er din plikt som utleier å sørge for at det er måkt.

Skrevet

Så enkelt er det nok ikke. Det er din plikt som utleier å sørge for at det er måkt.

Sier du det??!!!

Jammen bar jeg ikke er utleier, da! ;-)

egentlig synes jeg det er rart at det nå har blitt forbudt å avtale noe om dette i kontrakten. dersom man leier bort f eks en enebolig synes jeg det ville vært desidert mest naturlig at den som bor der året rundt måker snø selv.

Skrevet

Sier du det??!!!

Jammen bar jeg ikke er utleier, da! ;-)

egentlig synes jeg det er rart at det nå har blitt forbudt å avtale noe om dette i kontrakten. dersom man leier bort f eks en enebolig synes jeg det ville vært desidert mest naturlig at den som bor der året rundt måker snø selv.

Du kan selvsagt avtale det, men det er ditt ansvar og det betyr at leieboer kan nekte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...