Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kona mi har de siste 4 månedene tatt Cerazette: Østrogenfri p-pille. Hun er 27 år, og har et normalt aktivt liv. Men nå over til det jeg lurer på. Hun har stort sett har blødninger i 4 måneder, meg kanskje toppen 1 uke opphold i perioder. Blodet som kommer kan være friskt, og av og til også brunaktig. Hun merker at blødningene kommer når hun får "mage ondt". Jeg merker også at hun har humør svingninger. Kan være deprimert og kan ligge i sengen og gråte i flere timer. Slik har hun aldri vært før hun startet med p-pillen. Hun vil ikke til legen igjen sier hun. Fordi alt hun gjorde var å måle blodtrykket. Og det er jo etter min mening ikke forsvarlig. Hun må kanskje få seg en time hos gynekolog? Men må hun få det gjennom fastlegen sin? Det er mange spørsmål her, og jeg håper du kan hjelpe meg I riktig retning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209028-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også hatt de pillene i tre-fire måneder nå, og har veldig uregelmessige blødninger. Er ikke fornøyd i det hele tatt! Har brukt dem fordi jeg har ammet innntil nå, men nå vil jeg gå over på vanlige p-piller igjen.

Si at hun må komme seg til lege og forlange annen prevensjon.

Er forøvrig 34 år, har tre barn. Har ikke hatt vondt i magen ved bruk av Cerazette, men litt mindre sexlyst enn vanlig (Hva er egentlig vanlig... med p-pillebruk, 3 svangerskap, 3 ammeperioder og minipillebruk?) :- (

Gjest ikke sign.

Jeg har også hatt de pillene i tre-fire måneder nå, og har veldig uregelmessige blødninger. Er ikke fornøyd i det hele tatt! Har brukt dem fordi jeg har ammet innntil nå, men nå vil jeg gå over på vanlige p-piller igjen.

Si at hun må komme seg til lege og forlange annen prevensjon.

Er forøvrig 34 år, har tre barn. Har ikke hatt vondt i magen ved bruk av Cerazette, men litt mindre sexlyst enn vanlig (Hva er egentlig vanlig... med p-pillebruk, 3 svangerskap, 3 ammeperioder og minipillebruk?) :- (

Jeg har gått på de samme pillene i 3-4 måneder, og hos meg har blødinger og humørsvingninger gått helt over. Veldig mange har mye blødninger de første 3 månedene(eller lenger) før det stabiliserer seg. Enten får dere holde ut litt til, og hvis det ikke går over snart bør hun jo gå til lege igjen.

Gjest ikke sign.

forøvrig er det helt vanlig at legen spør om sykdomsforhold hos pasienten og hennes nærmeste familie og måler blodtrykk når man får resept på p-piller. andre undersøkelser gjøres kun i spesielle tilfeller..så dette er helt vanlig, og ikke uansvarlig. legen kan ikke vite hva slags bivirkninger pasienten får før hun har prøvd pillene i en viss tid, eller evt. utfra erfaringer med andre piller, da bivirkningene varierer fra person til person og fra pille til pille.

Mette Moen, Gynekolog

Blødningsforstyrrelser er ganske vanlige med Cerazette, det er uforutsigbart hvordan blødningene kommer, men med tiden (mange måneder? ) har det tendens til å bli mindre. Blodets farge er uten betydning. Noen er følsomme for det hormonet som er i Cerazette, de kan bli deprimerte. Cerazette er en ny form for behandling som har den fordel at den ikke gir øket risiko for blodpropp som vanlig p-pille (som tilsynelatende bare gir økt risiko i det første året pillen brukes). Hvis din kone er frisk, skulle det ikke være noe i veien for at hun kan bruke vanlig p-pille. Hvis hun tidligere har brukt den og vært tilferds, kan jeg ikke se at det er grunn til å bytte metode.

Jeg synes ikke fastlegen har handlet uforsvarlig, det er mange leger som ikke engang bryr seg om å måle blodtrykk, og det er heller ikke absolutt nødvendig. Ingen leger har storerfaring med Cerazette som er ganske ny. Jeg synes hun skal snakke med fastlegen og vurdere annen form for prevensjon, for eksempel gå tilbake til p-pillen. Hvis dere ønsker en vurdering hos gynekolog må dere enten ha henvising eller søke gynekolog uten avtale, noe som koster 600-1000 kr. Hør om prisen før dere bestiller time.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Blødningsforstyrrelser er ganske vanlige med Cerazette, det er uforutsigbart hvordan blødningene kommer, men med tiden (mange måneder? ) har det tendens til å bli mindre. Blodets farge er uten betydning. Noen er følsomme for det hormonet som er i Cerazette, de kan bli deprimerte. Cerazette er en ny form for behandling som har den fordel at den ikke gir øket risiko for blodpropp som vanlig p-pille (som tilsynelatende bare gir økt risiko i det første året pillen brukes). Hvis din kone er frisk, skulle det ikke være noe i veien for at hun kan bruke vanlig p-pille. Hvis hun tidligere har brukt den og vært tilferds, kan jeg ikke se at det er grunn til å bytte metode.

Jeg synes ikke fastlegen har handlet uforsvarlig, det er mange leger som ikke engang bryr seg om å måle blodtrykk, og det er heller ikke absolutt nødvendig. Ingen leger har storerfaring med Cerazette som er ganske ny. Jeg synes hun skal snakke med fastlegen og vurdere annen form for prevensjon, for eksempel gå tilbake til p-pillen. Hvis dere ønsker en vurdering hos gynekolog må dere enten ha henvising eller søke gynekolog uten avtale, noe som koster 600-1000 kr. Hør om prisen før dere bestiller time.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Da får jeg vel spørre, om det finnes noen p-piller der ute som faktisk er bra? Jenter del gjerne erfaringer med oss her!

Annonse

UndrendePåDetMeste

Da får jeg vel spørre, om det finnes noen p-piller der ute som faktisk er bra? Jenter del gjerne erfaringer med oss her!

Tenk deg at hun er fjorten igjen, og at kroppen på nytt må lære seg å takle mange nye hormoner som påvirker humøret. Det gir seg med tiden, om ikke burde hun snakke med legen om en annen type piller/prevansjon. Skjønner at dette er vanskelig for deg, men er såvidt jeg vet helt vanlig med tidvis store humørsvigninger helt i begynnelsen, og da gjerne av det triste slaget.

Selv husker jeg en gang jeg satt på sengen og gråt uten noen som helst grunn overhodet, og fikk meg en god latter senere da det viste seg at venninnen min som også begynte på pilla samtidig hadde nøyaktig samme rare oppførsel i begynnelsen. Gikk over etter tre måneders tid, og har aldri merket noe til humørsvigninger utover det normale siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...