Gjest Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 God dag! Jeg er 42 år, har fått to friske barn fra jeg var 39 og er overlykkelig over det. Nå ville vi prøve om vi klarte å få ett til. I min familie har kvinnene vært fruktbare lenge, så jeg har et håp. Sistemann holdt på å die veldig lenge, så det tok lang tid før syklusene var tilbake - han holder faktisk såvidt på ennå (litt over 1 1/2 år), men det tror jeg bare er symbolsk. Hadde en spontanabort i august -05 (ca 10 uker på vei, men sannsynligvis var fosteret ikke så gammelt). Gynekologen kikket da samtidig på eggstokkene og så ingenting unormalt, hun sa bare at vi kunne begynne å prøve igjen etter en ny menstruasjon. Jeg er også frisk selv og i god form, med regelmessige menstruasjoner - fikk mensen tilbake 1 mnd. etter sa. Har likevel et spesielt travelt liv for tiden og har måttet være mye alene med barna dette halvåret. Har kanskje litt bekymring for framtiden, i noen bestemte henseender (som ikke har med barna å gjøre altså). Tidligere i høst (-05) fikk jeg fra en blodprøve påvist lavt stoffskifte samt begynnende overgangsalder pga lavt østrogen-nivå, men det siste kunne samtidig ha sammenheng med stoffskifte-problemene. Jeg tar thyroxin nå og synes det virker som om kroppen fungerer veldig bra. Hos legen har jeg i tillegg fått Pergotime for å stimulere eggløsningen. Tok de første 5 tablettene 5 dager f.o.m. 20. november, og så forsøkte vi flere ganger i perioden 25.-28. november. Den 4. desember, 19 dager etter forrige menstr.s første dag, fikk jeg imidlertid en blødning, som jeg ikke skjønner i det hele tatt. Spørsmål: - Bør jeg ta thyroxin over en lengre periode før jeg prøver? - Hva kan en slik tidlig blødning bety? (Saken er at jeg lurte på om jeg fikk eggløsning rett etter Pergotime-kuren, men er ikke sikker. Min mann var uansett ikke hjemme da. Er det mulig at eggl. kan skje så fort?) - Hvordan skal jeg forholde med til denne siste blødningen? Tolke den som en menstruasjon og ta Pergotime igjen om fire dager? - KAN det teoretisk sett være at det kan være graviditet likevel, f.eks. p.g.a. flere eggløsninger i samme periode, slik at jeg bør vente med ny Pergotime-kur og teste meg først? (Det vil da kanskje si, stå over en syklus med Pergotime - ?) (- Noen andre gode råd?) Jeg håper jeg kan få svar på disse spørsmålene! (Som dere skjønner av datoene, gjerne så raskt som mulig!!!) Det virker kanskje bortskjemt å tenke på slikt når jeg har fått to friske fine barn allerede, og dem er jeg som sagt veldig takknemlig for, men selv om jeg innser det, så betyr bare dette likevel mye for oss, og vi ville gjerne i hvert fall prøve det vi kan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209033-uventet-bl%C3%B8dning-midt-i-syklus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Jeg forstår ikke helt bakgrunnen for å bruke pergotime hvis du har helt regelmessige menstruasjoner, da skulle det ikke være nødvendig. Da har du med meget stor sannsynlighet eggløsning. Man bruker det iblant ved ’uforklarlig barnløshet’, men det er jo ikke din situasjon i og med at du nylig har vært gravid. Ca 15% av alle svangerskap ender med abort, og hos kvinner over 40 år er risikoen betydelig øket hos gjennomsnittskvinnen. Kommer du fra en familie med høy alder for klimakteriet og dermed fruktbarhet lenge enn andre, kan man formode at abortrisikoen er lavere en 50% for deg. Lavt stoffskifte kan påvirke syklus, så det er fint å få regulert med thyroxin. En lav østrogen sier ikke noe om begynnende overgangsalder, er prøven tatt tidlig i syklus er østrogen normalt meget lavt. Det er prøven FSH som gir opplysning. Kan du få opplyst verdiene og syklus-dag, så kan jeg vurdere om verdiene var unormale. Det er vanskelig å si hva blødningen skyldes. Du kan nå vurdere om det ligner på en menstruasjon eller om det kan ha vært en ’eggløsningsblødning’. Vent med pergotime og se hva som skjer. Jeg synes det er litt panikk-preget og styre så mye som dere gjør, når du har vist at du kan bli gravid. Med alderen tar det lengre tid å bli gravid, sannsynligvis fordi eggene er mindre ’optimale’ i og med at de er blitt så gamle. De fornyes ikke som mannens sædceller. De lar seg vanskeligere befrukte og det er større abortrisiko. Men så løsner et godt egg og da går det hele bra. Pergotime kan ikke forbedre eggkvaliteten. Hvis du ønsker å forsøke videre med pergotime, så vil jeg foreslå at du tar den annen hver måned, totalt tre ganger. Det at du har fått bar i relativ høy alder er et godt utgangspunkt for at det igjen skal lykkes. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Andre råd: hvis du røker bør du slutte da det fremmer alder for menopausen (=siste menstruasjon) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209033-uventet-bl%C3%B8dning-midt-i-syklus/#findComment-1515376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.