Gjest midia Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Har så lyst til å bake flisa sine kolakker å da trenger jeg sirup. Sirupen jeg fant innerst i skapet gikk ut på dato i mai 2003! Luktet ikke noe rart av den så jeg lurer på om jeg kan bruke den? 0 Siter
Gjest Nunji Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 To og et halvt år gammel? Neh.. Er en grunn til at de har datomerking. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 To og et halvt år gammel? Neh.. Er en grunn til at de har datomerking. Ja det er vel det. Jeg håpet bittelitt på at det kunne gå an å bruke den. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 To og et halvt år....? *hurl* Ja når du sier det så. over to er lenge. Da blir det ingen kolakker i kveld snufs. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Den hadde jeg brukt hvis den ikke ser rar ut. Er så søtt at det holder seg i "all evighet". 0 Siter
Gjest midia Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Den hadde jeg brukt hvis den ikke ser rar ut. Er så søtt at det holder seg i "all evighet". Det var egentlig det jeg håpet på. Det ser ikke ut som noe merkelig med den og den lukter fint. 0 Siter
DarkPink Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Ja når du sier det så. over to er lenge. Da blir det ingen kolakker i kveld snufs. Kan du ikke ta en snartur på butikken da? =) 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Det var egentlig det jeg håpet på. Det ser ikke ut som noe merkelig med den og den lukter fint. Gammel sirup jeg har sett har begynt å tørke ut og bli "sukrete", har aldri hørt om skjemt sirup :-) 0 Siter
lex Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Om konsistensen er ok og smaken likeså er det bare å bruke den. Jeg _garanterer_ at sirupen kan brukes og slett ikke vil gjøre noen syke om den oppfyller kriteriene over. Datomerkingen er der fordi: 1) det skal være datomerking på alle varer, 2) butikkene og forbrukerene skal ha veiledning i forhold til holdbarhet (butikkene vil ikke risikere å selge f.eks. inntørket sirup). Det dukker stadig opp spørsmål her på dol om hvor lenge matvarer holder seg. I de fleste tilfeller kan man bruke sunn fornuft. Sjekk lukt og smak og ta hensyn til type matvare. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Om konsistensen er ok og smaken likeså er det bare å bruke den. Jeg _garanterer_ at sirupen kan brukes og slett ikke vil gjøre noen syke om den oppfyller kriteriene over. Datomerkingen er der fordi: 1) det skal være datomerking på alle varer, 2) butikkene og forbrukerene skal ha veiledning i forhold til holdbarhet (butikkene vil ikke risikere å selge f.eks. inntørket sirup). Det dukker stadig opp spørsmål her på dol om hvor lenge matvarer holder seg. I de fleste tilfeller kan man bruke sunn fornuft. Sjekk lukt og smak og ta hensyn til type matvare. Produsentene må datamerke, ja, og de TJENER på det ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Den hadde jeg brukt hvis den ikke ser rar ut. Er så søtt at det holder seg i "all evighet". Det ville jeg ha trodd også. er ikke Sirup blant de ting som ikke hadde best-før-dato i gamle dager?? Og er ikke sirup bare sukker, da? Og har man gammelt sukker er vel det verste som har skjedd at 1) sukkeret har tatt til seg smak fra aromatiske matvarer som står nærme sukkeret i skapet (trenger ikke gå ut på dato for det heller), og 2) at det klumper seg pga fukt. Skulle anta at sirupen helst krystalliserte seg og/eller tørket. 0 Siter
lex Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Produsentene må datamerke, ja, og de TJENER på det ;-) Ja, produsentene tjener på at folk kun ser på datomerkingen og ikke bruker hodet (les lukt, smak) og dermed kaster varer som er helt ok. Jf. også datomerkingen av egg som er helt på jordet. På den annen side er jeg selvsagt for datomerking siden den forteller meg hvor gammelt et produkt er. Så vurderer jeg i hvert enkelt tilfelle. Varer som er oppbevart feil kan jo være ødelagt lenge før best-før-datoen er nådd. 0 Siter
Petrine Eiffel Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Aldri i verden om jeg hadde brukt matvarer som var gått ut på dato! 0 Siter
morsan Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Ja, produsentene tjener på at folk kun ser på datomerkingen og ikke bruker hodet (les lukt, smak) og dermed kaster varer som er helt ok. Jf. også datomerkingen av egg som er helt på jordet. På den annen side er jeg selvsagt for datomerking siden den forteller meg hvor gammelt et produkt er. Så vurderer jeg i hvert enkelt tilfelle. Varer som er oppbevart feil kan jo være ødelagt lenge før best-før-datoen er nådd. Vedr egg: da de nye forskriftene trådte i kraft for noen år siden (?) hang det oppslag i butikken om at man av hensyn til EØS-reglene måtte sette best-før-dato til 2 uker kortere enn det som var norske regler før (basert på norske fagfolks anbefalinger). Jeg legger det til grunn når jeg sjekker ut eggene i kjøleskapet at datoen er alltid + 14 dager. 0 Siter
flisa Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Aldri i verden om jeg hadde brukt matvarer som var gått ut på dato! Ikke salt og pepper engang? ;-) Sirup sukrer seg, det er det eneste - men da tar man den bare i microen litt så er den like fin å bruke i baksten. 0 Siter
flisa Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Kan du ikke ta en snartur på butikken da? =) BRUK DEN!!! 0 Siter
flisa Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Ja det er vel det. Jeg håpet bittelitt på at det kunne gå an å bruke den. IGJEN - BRUK DEN! 0 Siter
flisa Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Gammel sirup jeg har sett har begynt å tørke ut og bli "sukrete", har aldri hørt om skjemt sirup :-) full av brødsmuler og smør har jeg sett - hehe 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.