Gå til innhold

Kan jeg bruke sirup utgått på dato?

Anbefalte innlegg

Petrine Eiffel
Skrevet

Ikke om sirupen gikk ut på dato november 2005 engang?

To og et halvt år gammel sirup hadde ikke jeg brukt heller da. Grensen går et sted der imellom. :)

Nei, det er et prinsipp jeg har. Merkelig at jeg må forklare dette så inngående:-)

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

9

• Petrine Eiffel

8

• keinstein

7

• lex

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, det er et prinsipp jeg har. Merkelig at jeg må forklare dette så inngående:-)

Støtter deg jeg, om det hjelper noe.. =)

Jeg har vanskelig for å bruke ting den dagen de går ut også, jeg.

Petrine Eiffel
Skrevet

Støtter deg jeg, om det hjelper noe.. =)

Jeg har vanskelig for å bruke ting den dagen de går ut også, jeg.

Takk:-) Så det er flere av oss overforsiktige pyser, altså;-)

Skrevet

Takk:-) Så det er flere av oss overforsiktige pyser, altså;-)

Indeed ;)

Gjest papirtiger
Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde brukt matvarer som var gått ut på dato!

Hehe..

Det er slike som deg produsenter elsker. Har du sjekket best før dato på salt?? ;)

Gjest papirtiger
Skrevet

Ja når du sier det så.

over to er lenge.

Da blir det ingen kolakker i kveld snufs.

Nei altså..sukker kan ikke bli ødelagt (vel, så godt som).

Er pokker meg best-før dato på salt, som er et mineral. Blir litt oppgitt :)

Annonse

Skrevet

Hehe..

Det er slike som deg produsenter elsker. Har du sjekket best før dato på salt?? ;)

Eller på vann:

"Kommer fra en 3000 år gammel kilde. Best før 2006."

Skrevet

Sirup er nesten rent sukker, noe av det mest holdbare og bakteriedrepende som finnes. Ikke en eneste liten bakterieslask overlever i løsning med mer enn 10% sukker.

Men plastflaske er ikke tett, og eldes. Mulig den kan avgi stoffer når den eldes og kan lage dårlig smak, og mulig andre stoffer i sirupen eldes av lys og osksygen.

I en glassflaske me glasskork vil jeg tippe på et par hundre år.

Skrevet

Ja, jeg vet jo at flere sa før det ble forkortet med 2 uker at egg kunne spises også etter den datoen. Men jeg synes det er så vanskelig å vite hva jeg skal se etter i så måte (føler meg ikke fristet til å prøvesmake på det råe egget).

Dessuten så har jeg _forlengst_ lagt bak meg det vi lærte på skolekjøkkenet, nemlig å knerte eggene ett og ett opp i en kopp før man hadde det i bollen! ;-)

Du lukter veldig fort om egget er dårlig.

Skrevet

Hehe..

hehe Vi har en "antikk" boks med grillkrydder i skapet. barna her i huset synes det er skikkelig spennende å spise krydder som gikk ut på dato før de selv ble født :-)))

Skrevet

Nei altså..sukker kan ikke bli ødelagt (vel, så godt som).

Er pokker meg best-før dato på salt, som er et mineral. Blir litt oppgitt :)

Nei jeg sitter nå her enda etter å ha brukt sirupen i kolakakene som jeg har spist masse av nå.

Ikke smakte kakene noe rart heller.

Skrevet

Sirup er nesten rent sukker, noe av det mest holdbare og bakteriedrepende som finnes. Ikke en eneste liten bakterieslask overlever i løsning med mer enn 10% sukker.

Men plastflaske er ikke tett, og eldes. Mulig den kan avgi stoffer når den eldes og kan lage dårlig smak, og mulig andre stoffer i sirupen eldes av lys og osksygen.

I en glassflaske me glasskork vil jeg tippe på et par hundre år.

Sirupen her var på en plastboks gjemt bakerst i ett mørkt kjøkkenskap.

Så ikke noe galt med sirupen jeg og nå har jeg brukt den i kakene.

Jeg har til og med satt boksen inn i skapet igjen :)

Skrevet

Sirupen her var på en plastboks gjemt bakerst i ett mørkt kjøkkenskap.

Så ikke noe galt med sirupen jeg og nå har jeg brukt den i kakene.

Jeg har til og med satt boksen inn i skapet igjen :)

Sikkert i orden. Svært stabile greier det der.

Jeg tror 3000 år gammelt rent sukker trygt kan spises.

Annonse

Petrine Eiffel
Skrevet

Eller på vann:

"Kommer fra en 3000 år gammel kilde. Best før 2006."

Hehe, ja den er virkelig bra...Nå skal det sies at jeg ikke gidder å KJØPE vann, men drikker rett fra springen (som oftest fra glass da)

Gjest papirtiger
Skrevet

hehe Vi har en "antikk" boks med grillkrydder i skapet. barna her i huset synes det er skikkelig spennende å spise krydder som gikk ut på dato før de selv ble født :-)))

Kjæresten min har visstnok lagd gele fra en pakke som gikk ut i 1973. Desperate tider på hytta, men han sa det smakte helt fint :)

Skrevet

Hehe, ja den er virkelig bra...Nå skal det sies at jeg ikke gidder å KJØPE vann, men drikker rett fra springen (som oftest fra glass da)

Halve Vestby måtte drikke flaskevann i to uker pga kloakk i vannrøra for et par mnd siden. Noen steder smaker ikke vannet godt heller pga humus i vannet, noe som ikke er farlig, men det ser brunt ut.

Et enkelt aktivt kullfilter kan produsere finfint flaskevann, sett filteret på springen, fyll opp et par 5-litre og sett i kjøleskapet. Nydelig klart drikkevann nesten gratis. Filteret tar du av når du har fylt opp og bruker ufiltrert vann til oppvask osv. Filteret blir tett etter et visst antall hundre liter, avhengig av menden forurensninger. Kullet kan byttes ut når det er tett.

Skrevet

Ja når du sier det så.

over to er lenge.

Da blir det ingen kolakker i kveld snufs.

Kolakker???

Petrine Eiffel
Skrevet

Halve Vestby måtte drikke flaskevann i to uker pga kloakk i vannrøra for et par mnd siden. Noen steder smaker ikke vannet godt heller pga humus i vannet, noe som ikke er farlig, men det ser brunt ut.

Et enkelt aktivt kullfilter kan produsere finfint flaskevann, sett filteret på springen, fyll opp et par 5-litre og sett i kjøleskapet. Nydelig klart drikkevann nesten gratis. Filteret tar du av når du har fylt opp og bruker ufiltrert vann til oppvask osv. Filteret blir tett etter et visst antall hundre liter, avhengig av menden forurensninger. Kullet kan byttes ut når det er tett.

Det var da fælt til utlegging om dette da:-) Jeg svarer fortsatt bare for meg selv, og hos meg en vannet finfint fra springen... Hva som skjer i Vestby bryr jeg meg fint lite om...

Skrevet

Det var da fælt til utlegging om dette da:-) Jeg svarer fortsatt bare for meg selv, og hos meg en vannet finfint fra springen... Hva som skjer i Vestby bryr jeg meg fint lite om...

Jeg sitter bl a og skriver om vann og vannkvalitet i en annen sammenheng, og kopierte fra det.

Ting som ikke interesserer deg i innlegg kan du bare ignorere, det gjør jeg.

Petrine Eiffel
Skrevet

Jeg sitter bl a og skriver om vann og vannkvalitet i en annen sammenheng, og kopierte fra det.

Ting som ikke interesserer deg i innlegg kan du bare ignorere, det gjør jeg.

Den var lagt inn som svar til meg, så ikke så rart jeg leste den, kanskje??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...