Gå til innhold

Eksen min vil ikke gi meg oppskriften på sylte

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og jeg krøsser'n ikke :)

Kan noen ANDRE gi meg oppskrift på en sylte som han lager? hehe -har bare sett at han har kokt syltelabber, noe flesk, tror jeg og ei høne - så drev han med noe gelatinplater og noe kraft og krydder -og så brukte han planker som passet akkurat oppi brødformene og brukte sånen tvinger på kjøkkenfjøla så safta skvatt...

Hæ?

VIL LAGE !!!!

Skrevet

Det er akkurat den biten av julefrokosten jeg 'tilfeldigvis' overser.

Jeg er mest glad i skikkelig spekemat.

:)

Skrevet

Det er akkurat den biten av julefrokosten jeg 'tilfeldigvis' overser.

Jeg er mest glad i skikkelig spekemat.

:)

Den skal spises som små stenger med grov sennep og salt og pepper - rullet inn i en "løper" av lefse - man skal sitte med hver sin fjøl og skarpe kniv -det er tradisjon!!! og veldig godt! :)

Gjest Flystripa
Skrevet

Å lage sylte er til å spy av... Men du kan gjerne sende meg et stykke :)

Skrevet

Å lage sylte er til å spy av... Men du kan gjerne sende meg et stykke :)

Det er så dyrt å kjøpe når den spises sånn rulet inn i lefser at jeg tror det er verdt jobben :)

Skrevet

Den skal spises som små stenger med grov sennep og salt og pepper - rullet inn i en "løper" av lefse - man skal sitte med hver sin fjøl og skarpe kniv -det er tradisjon!!! og veldig godt! :)

Med kniv og fjøl som fellesnevner, skal det vel gå an å lage hyggelig bord for felles glede. Ta med godt øl og blidspent kaill, da! :)

Skrevet

Har aldri laget sylte og kommer sikkert ikke til å gjøre det heller, liker ikke, men kan du fortelle meg hva krøsser'n betyr??

Dårlig gjort at han ikke vil gi deg oppskriften da.

Jeg skulle gladelig gitt alle oppskriftene til min eks, men han vil helst at jeg kommer og lager hele julestasen for ham, både sursild og kaker. Et sted går grensen :o)

Skrevet

Hei flisa

Jeg har nettopp laget flere sylter, og de ble gode.

Samme hvilket kjøtt/flesk man bruker, nesten, bare du finner noe med litt svor på. Jeg brukte lettsaltede svineknoker + ei bogsteik.

Kok alt sammen vel og lenge, men ta opp kjøttet og skjær av svoren når den har kokt en times tid.

Hvis ikke du har noe salt kjøtt, så kan du godt hive oppi litt salt, pluss noe pepper og nellik i vannet er greit.

La det koke til kjøttet løsner fra beina. Bare trekke på svak varme i noen timer.

Ta opp kjøttstykkene og legg dem på et fat/eller langpanna.

Skjær opp i biter langsmed trevlene i kjøttet. Legg lyst og mørkt hver for seg i hauger.

Så tar man en brødform, gryte eller noe som er passe hult. Vri opp linkluter i varmt vann og legg i formene. Legg så svor i bunnen.

Nå må du ha klar krydderblandingen og gelantinpulveret. Til en form på 1 drøy liter bruker jeg en pose gelantinpulver og ei drøy teskje av hvert krydder: pepper, ingefær og nellik. Salt om det trengs.

Legg oppi litt og litt av kjøttet, blås i om det blir noe mønster. Dryss på blandingen av gelantinpulver og krydder mellom lagene. Avslutt med svor øverst.

Så pakker du linkluten godt rundt. Jeg brukte stiftemaskin og heklegarn. Ta ut pakkene av formene og surr masse rundt.

Når du har pakket dem inn så legger du dette tilbake i gryta med kraften og lar det trekke en stund så det blir gjennomvarmt.

Ta pakkene opp. Legg dem i bunnen av langpanna og sett dette kaldt. Legg en av de andre stekeplatene oppå og sett ei balje med vann oppå. Fyll den halvt med vann først. Etter noen timer tåler det mer press og du kan fylle opp fatet.

La det stå kaldt sånn til neste dag og ta det opp. Kast fillene og sylta er klar :-)

Ser ikke fullt så eegant stripete ut, men faktisk bedre enn kjøpesylte.

Lykke til da.

Hilsen

Skrevet

Korrigering: Jeg glemte å si at jeg også har ei teskje med allehånde i krydderblandingen..

Skrevet

Hei flisa

Samme hvilket kjøtt/flesk man bruker, nesten, bare du finner noe med litt svor på. Jeg brukte lettsaltede svineknoker + ei bogsteik.

Kok alt sammen vel og lenge, men ta opp kjøttet og skjær av svoren når den har kokt en times tid.

Hvis ikke du har noe salt kjøtt, så kan du godt hive oppi litt salt, pluss noe pepper og nellik i vannet er greit.

La det koke til kjøttet løsner fra beina. Bare trekke på svak varme i noen timer.

Skjær opp i biter langsmed trevlene i kjøttet. Legg lyst og mørkt hver for seg i hauger.

Så tar man en brødform, gryte eller noe som er passe hult. Vri opp linkluter i varmt vann og legg i formene. Legg så svor i bunnen.

Nå må du ha klar krydderblandingen og gelantinpulveret. Til en form på 1 drøy liter bruker jeg en pose gelantinpulver og ei drøy teskje av hvert krydder: pepper, ingefær og nellik. Salt om det trengs.

Legg oppi litt og litt av kjøttet, blås i om det blir noe mønster. Dryss på blandingen av gelantinpulver og krydder mellom lagene. Avslutt med svor øverst.

Så pakker du linkluten godt rundt. Jeg brukte stiftemaskin og heklegarn. Ta ut pakkene av formene og surr masse rundt.

Når du har pakket dem inn så legger du dette tilbake i gryta med kraften og lar det trekke en stund så det blir gjennomvarmt.

Ta pakkene opp. Legg dem i bunnen av langpanna og sett dette kaldt. Legg en av de andre stekeplatene oppå og sett ei balje med vann oppå. Fyll den halvt med vann først. Etter noen timer tåler det mer press og du kan fylle opp fatet.

La det stå kaldt sånn til neste dag og ta det opp. Kast fillene og sylta er klar :-)

Lykke til da.

Hilsen

Oj - nå ble jeg matt og stum av beundring!

Skrevet

Har aldri laget sylte og kommer sikkert ikke til å gjøre det heller, liker ikke, men kan du fortelle meg hva krøsser'n betyr??

Dårlig gjort at han ikke vil gi deg oppskriften da.

Jeg skulle gladelig gitt alle oppskriftene til min eks, men han vil helst at jeg kommer og lager hele julestasen for ham, både sursild og kaker. Et sted går grensen :o)

Krøsser'n ikke, betyr å ikke be, trygle eller spørre mer...eller noe sånt :)

Skrevet

Hei flisa

Lykke til da.

Hilsen

TUSEN TAKK! - det lignet på beskrivelsen av det han gjorde! :) - man trenger jo ikke ekser når man har DOL! .)

Skal printe ut og teste til helga!

Skrevet

Korrigering: Jeg glemte å si at jeg også har ei teskje med allehånde i krydderblandingen..

*noterer*

Skrevet

Je krøsser itte møkk, som min bestefar ville sagt... hehe!

Skrevet

OK, er det på mossamål det eller? Har aldri hørt det før, selv om halve slekten er i Moss. (tar jeg feil når jeg tror du er fra Moss?)

Skrevet

OK, er det på mossamål det eller? Har aldri hørt det før, selv om halve slekten er i Moss. (tar jeg feil når jeg tror du er fra Moss?)

Ja bor i Moss og omegn :;) De sier det her; "krøssern'te driit" :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...