Gå til innhold

skal strikke sjal og trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest strikke-jenta
Skrevet

Jeg skal strikke et helt vanlig sjal (jeg kan bare strikke skjerf og vil prøve noe annet). Hvordan gjør jeg det? Hvor mange masker skal jeg legge opp? Skal jeg så felle av i en ende eller i begge? Tusen takk for strikke-hjelp! Det må nok inn med t-skjeer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg finner ikke noe helt enkelt! Jeg skal strikke rett fram. Vet du hvor mange masker jeg trenger og hvor/når jeg skal felle av så det blir en trekant?

Antall masker kommer helt an på garnet, pinnene og ikke minst hvor stort sjal du vil strikke. Strikkefastheten står på garnet, der er det oppgitt hvor mange masker det blir pr. centimeter, med anbefalt pinnestørrelse.

Jeg har aldri strikket sjal, men jeg vil tro du må felle av likt i begge ender for å få en bein trekant.

Gjest Kristine K.K.
Skrevet

Hei!

Her er en enkel "oppskrift".

Legg opp 5 masker. Øk først og sist på hver omgang i ca 8-10 omganger, eller til du syns at du har fått en fin "vinkel" på sjalet. Siden øker du en gang på hver omgang. Og da enten først eller sist på hver pinne.

Gjentaes til du syns sjalet er stort nok.

www.maudsgarn.no har noen mønstre liggende på hjemmesiden, men jeg vet ikke om det er sjal der.

Gjest strikke-jenta
Skrevet

Hei!

Legg opp 5 masker. Øk først og sist på hver omgang i ca 8-10 omganger, eller til du syns at du har fått en fin "vinkel" på sjalet. Siden øker du en gang på hver omgang. Og da enten først eller sist på hver pinne.

www.maudsgarn.no har noen mønstre liggende på hjemmesiden, men jeg vet ikke om det er sjal der.

Det var svaret jeg var ute etter! Takk!

Gjest strikke-jenta
Skrevet

Hei!

"Og da enten først eller sist på hver pinne."

Mener du at jeg skal lage en ekstra maske på annenhver side eller kun en side hele tiden...?

Gjest Kristine K.K.
Skrevet

"Og da enten først eller sist på hver pinne."

Mener du at jeg skal lage en ekstra maske på annenhver side eller kun en side hele tiden...?

Det blir på annenhver side når du øker en først på hver pinne. Så du begynner nederst på sjalet, altså :o)

Gjest strikke-jenta
Skrevet

Det blir på annenhver side når du øker en først på hver pinne. Så du begynner nederst på sjalet, altså :o)

Tusen takk for hjelpen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...