Gå til innhold

Under seksuell lavalder = avholdenhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Ersvik understreker at det er veldig viktig at de unge jentene blir godt ivaretatt av helsepersonell, og at de får skikkelig informasjon. Det kan også være ønskelig å få til en dialog med hjemmet, mener hun."

Jaha, og hvordan vil mamma reagere når hun får vite av helsepesronellet at 14-åringen er seksuelt aktiv? Fra før er mamma svært problemorientert, og mener dystre formaninger og kjeft forhindrer det meste.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1854720.ece

Skrevet

Leste ikke artikkelen, men ville bare kommentere den "problemorienterte moren" du henviser til. Jeg tror vel heller det er snakk om å beskytte barna sine. En fjortenåring kan med hell drøye debuten noen år. Mor vet at det ikke var noen høydare å debutere kanskje, og ønsker at datteren skal få en best mulig erfaring.

Skrevet

Leste ikke artikkelen, men ville bare kommentere den "problemorienterte moren" du henviser til. Jeg tror vel heller det er snakk om å beskytte barna sine. En fjortenåring kan med hell drøye debuten noen år. Mor vet at det ikke var noen høydare å debutere kanskje, og ønsker at datteren skal få en best mulig erfaring.

Mitt inntrykk er at problemorienteringen er sterk hos mødre ofte, slik at debatten starter med bombastiske formaninger og skrekkhistorier i håp om at det er en snavei til fornuft. Dermed settes veggen opp, og dialogen går over i steil maktkamp og splid. En eller annen slags panikktilstand hos mange mødre. Jenta skjønner at utspillene er bløff, at det umulig kan være slik mora beskriver, dermed er den fruktabre dialogen over.

De jeg snakker med, sier at problemer med mor ofte startet med at mor fornekter at en tenåring kan ha føleleser, og at sex er dumhet. "Hvis du ikke skjønner at sex er dumt i din alder så er du dum".

Skrevet

Mitt inntrykk er at problemorienteringen er sterk hos mødre ofte, slik at debatten starter med bombastiske formaninger og skrekkhistorier i håp om at det er en snavei til fornuft. Dermed settes veggen opp, og dialogen går over i steil maktkamp og splid. En eller annen slags panikktilstand hos mange mødre. Jenta skjønner at utspillene er bløff, at det umulig kan være slik mora beskriver, dermed er den fruktabre dialogen over.

De jeg snakker med, sier at problemer med mor ofte startet med at mor fornekter at en tenåring kan ha føleleser, og at sex er dumhet. "Hvis du ikke skjønner at sex er dumt i din alder så er du dum".

Det var ikke det jeg mente eller tenkte på. Det var voldsomt, og jeg har ikke hørt om sånt.

Jeg tenkte mer på at mødre er beskyttende og ber jenta om å ta tiden til hjelp, at hvis ikke gutten kan vente til hun føler seg klar så er han ikke verdt å være sammen med osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...