Gå til innhold

Tv3 22.30

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, de var morsomme. Spesielt han mannen.

Jeg syntes hun dama var morsomst jeg. Hun så så engasjert ut at hun hadde mest lyst å bare fnise og hoppe opp og ned over funnene, men hun måtte liksom holde maska litt.. =)

Litt som han verdensrom-fyren.

Skrevet

Jeg syntes hun dama var morsomst jeg. Hun så så engasjert ut at hun hadde mest lyst å bare fnise og hoppe opp og ned over funnene, men hun måtte liksom holde maska litt.. =)

Litt som han verdensrom-fyren.

Morsomme var de, begge to :-)

Skrevet

Ikke når det plutselig viser seg at mennesker kan ha to sett dna! Da kan de ha funnet det ene settet dna'et på åstedet, og når de tok prøver av den mistenkte, fikk de frem det andre settet dna, ingen match, og dermed uskyldig. Eller, ikke far, i enkelte farskapssaker.

Hm, har du lenke på noe slikt? Som sagt: Aldri hørt om.

Skrevet

Det er uhyre sjeldent. Tror de sa noe sånn som 40 kjente tilfeller i verden. Derfor er det ikke rart om du ikke har hørt om det :-)

Skrevet

Kors og bevares, man trenger ikke studere, alt er jo her på dol!

:)

:-)

Skrevet

Har ikke lest hele linken, men så porgrammet. Utrolig fascinerende!!

Chimera-personene hadde ikke arvet 50% av genene fra far og 50% fra mor, men 100% fra hver av dem!!

Vi så en baby som var ekstremt "delt" - en helt tydelig kant på magen fra navlen og ned hvor babyen var brun på den ene siden og lys på den andre. Kjønnsorganene var hermafrodittiske, og undersøkelser viste at inni kroppen hadde babyen rester av en livmor + en eggstokk på den "hvite" delen, på den andre delen testikkel (som fortsatt var i bukhulen).

Man vet ikke helt hvordan de oppstår men antar at det kan skje en sammensmelting av to befruktede egg. Man fremstår derfor som en person, men har to helt ulike dna-profiler.

På denne babyen var delingen ekstrem. Men hos en dame måtte de sjekke flere steder på kroppen, blodprøve, hårprøve, vevsprøver etc, og så fant de det "andre" dna-settet i kun visse deler (eller noe sånt).

Det var to damer. For den ene ble det oppdaget at hun var Chimera i forbidnelse med at hun trengte nyretransplantasjon. Det viste seg at to av tre barn ikke hadde en

dna-profil som stemte overens med den dna-profilen man fant i hennes blod. Men man testet familien hennes og fant ut at sønnene hennes hadde dna-prfiler som stemte med kvinnens mor og bror. Og etter mye leting m diverse vevsprøver osv fant de den andre dna-profilen i en eller annen kjertel.

For denne kvinnen foretok man nitidige undersøkelser - hun var en repsektert kvinne som legene kjente, og man trodde på hennne når hun sa at disse barna hadde hun født.

For den andre kvinnen var historien verre. Hun ble ikke trodd, og det var like før barna hennes ble tatt fra henne - sak om trygdesvindel etc etc. Helt til aktor i saken tilfeldigvis leste en artikkel om saken om førstnevnte kvinne - da ble også sistnevnte kvinne undersøkt av samme team med leger.

Utrolig spennende, men samtidig litt uhyggelig.

For ettersom begge disse to damene ser helt normale ut, i motsetning til den babyen, så kan man jo lure på hvor vanlig det egentlig er med chimera'er rundt omkring.

Og cdersom man da foretar farskapstester med dna, kan dette jo gi feil resultat!

http://www.termpapergenie.com/chimera.html

Skrevet

Har ikke lest hele linken, men så porgrammet. Utrolig fascinerende!!

Chimera-personene hadde ikke arvet 50% av genene fra far og 50% fra mor, men 100% fra hver av dem!!

Vi så en baby som var ekstremt "delt" - en helt tydelig kant på magen fra navlen og ned hvor babyen var brun på den ene siden og lys på den andre. Kjønnsorganene var hermafrodittiske, og undersøkelser viste at inni kroppen hadde babyen rester av en livmor + en eggstokk på den "hvite" delen, på den andre delen testikkel (som fortsatt var i bukhulen).

Man vet ikke helt hvordan de oppstår men antar at det kan skje en sammensmelting av to befruktede egg. Man fremstår derfor som en person, men har to helt ulike dna-profiler.

På denne babyen var delingen ekstrem. Men hos en dame måtte de sjekke flere steder på kroppen, blodprøve, hårprøve, vevsprøver etc, og så fant de det "andre" dna-settet i kun visse deler (eller noe sånt).

Det var to damer. For den ene ble det oppdaget at hun var Chimera i forbidnelse med at hun trengte nyretransplantasjon. Det viste seg at to av tre barn ikke hadde en

dna-profil som stemte overens med den dna-profilen man fant i hennes blod. Men man testet familien hennes og fant ut at sønnene hennes hadde dna-prfiler som stemte med kvinnens mor og bror. Og etter mye leting m diverse vevsprøver osv fant de den andre dna-profilen i en eller annen kjertel.

For denne kvinnen foretok man nitidige undersøkelser - hun var en repsektert kvinne som legene kjente, og man trodde på hennne når hun sa at disse barna hadde hun født.

For den andre kvinnen var historien verre. Hun ble ikke trodd, og det var like før barna hennes ble tatt fra henne - sak om trygdesvindel etc etc. Helt til aktor i saken tilfeldigvis leste en artikkel om saken om førstnevnte kvinne - da ble også sistnevnte kvinne undersøkt av samme team med leger.

Utrolig spennende, men samtidig litt uhyggelig.

For ettersom begge disse to damene ser helt normale ut, i motsetning til den babyen, så kan man jo lure på hvor vanlig det egentlig er med chimera'er rundt omkring.

Og cdersom man da foretar farskapstester med dna, kan dette jo gi feil resultat!

http://www.termpapergenie.com/chimera.html

'Har ikke lest hele linken, men så porgrammet.'

'Kjønnsorganene'

Dette var det første blikket falt på, så jeg skvatt og lurte på hva i all verden morsan holder på med om nettene??

Nå skal jeg _lese_ det du skrev :)

Skrevet

'Har ikke lest hele linken, men så porgrammet.'

'Kjønnsorganene'

Dette var det første blikket falt på, så jeg skvatt og lurte på hva i all verden morsan holder på med om nettene??

Nå skal jeg _lese_ det du skrev :)

Din frekkas! ;-)

Eller kanskje jeg skulle si ferkkas? *S*

Skrevet

Nei, jeg har ikke noen link, for jeg så det på en dokumentar i går, remember? =)

Skrevet

Men altså, det er veldig veldig få mennesker som har to ulike dna-sett altså, så hvis det er begått urett i retten med dns-prøver så er det nok i ytterst få tilfeller.

Skrevet

Men altså, det er veldig veldig få mennesker som har to ulike dna-sett altså, så hvis det er begått urett i retten med dns-prøver så er det nok i ytterst få tilfeller.

Det er vel nettopp det man ikke vet? Jf linken som en annne la ut lenger ned om at man mistenker slik "dna-tull" kan stå bak flere sykdommen/tilstander.

Kanskje gjelder det ganske mange mennesker??

After all: Hvor mange av oss har egentlig noen gang blitt dna-testet? ;-)

Skrevet

Det er vel nettopp det man ikke vet? Jf linken som en annne la ut lenger ned om at man mistenker slik "dna-tull" kan stå bak flere sykdommen/tilstander.

I går rett etter programmet stod jeg på badet og tok av meg klærne. Har fortsatt en liten rest igjen av "den brune stripen" fra svangerskapet, og tenkte med ett at jeg jaggumeg var delt på midten jeg og, iallefall på magen. ;)

Skrevet

Så det er _derfor_ jeg noen ganger føler meg som to vidt forskjellige personer....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...